ریسک‌های سیاسی بازار افزایش یافت

برخورد دلار به کف؟

آخرین نرخ دلار آزاد در معاملات بازار روز گذشته کاهشی ثبت شد، اما پس از اتمام معاملات نقدی، قیمت این ارز در بازار فردایی رشد کرد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، شاخص بازار ارز در معاملات روز‌های اخیر روند کاهشی جدیدی را آغاز کرده بود. در راستای این روند قیمت هر برگ دلار آزاد از سطوح قیمتی کانال ۵۳ هزار تومانی به کانال ۵۰ رسیده بود.

7 copy

 روز گذشته نیز دلار در کانال ذکر شده نوسان کاهشی جدیدی را ثبت کرد و با 220 تومان افت قیمت نسبت به نرخ پیشین به رقم 50هزار و 230 تومان رسید. اما مشاهدات به‌عمل آمده از روند معاملات فردایی گویای آن است که اسکناس آمریکایی در بازار عصر روز گذشته رشد کرده و مجددا به پله‌های انتهایی کانال 50 نزدیک شده است. به ‌نظر می‌رسد تحولات جدید مناقشات نظامی منطقه را می‌توان به عنوان عامل این رشد قیمت دانست. روز گذشته مقامات رسمی کشور در واکنش خود به تداوم تنش‌های نظامی در فلسطین اشغالی، اعلام موضع کرده و از گسترش یافتن جنگ در صورت عدم توقف تنش‌ها سخن گفتند. در نتیجه به‌نظر می‌رسد با اظهارات جدید مقامات مسوول مجددا ریسک‌های سیاسی-نظامی افزایش یافته و نرخ ارز نیز به آن واکنش نشان داده است.

دلار فردایی رشد کرد

دیروز سه‌شنبه 25 مهر ماه نرخ اسکناس دلار در بازار تهران 2 روند متفاوت را پشت سر گذاشت. نرخ نقدی این ارز که در معاملات پایانی روز دوشنبه در رقم 50 هزار و 450 تومان ثبت شده بود در بازار دیروز کاهش قیمت دیگری را تجربه کرد. در صورتی که هر کانال قیمتی را به 10 پله یکسان تقسیم کنیم عمده نوسان دلار در معاملات نقدی روز سه‌شنبه روی پله‌های سوم و چهارم کانال 50 صورت گرفت و در نهایت با  220 تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در رقم 50 هزار و 230 تومان ثبت شد. اما بازار فردایی با اتکا به اظهارنظر‌های جدید در رابطه با مناقشات نظامی در فلسطین اشغالی، روند مثبتی را تجربه کرد. قیمت دلار فردایی در عصر روز گذشته با فاصله گرفتن از نرخ نقدی در بازه قیمتی 50 هزار و 600 تا 50 هزار و 800تومان ثبت شد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، روز گذشته در تازه‌ترین اظهارنظر خود در رابطه با درگیری‌ها در نوار غزه گفت: «اگر فرصت از دست برود گشایش جبهه‌های جدید علیه رژیم صهیونیستی اجتناب ناپذیر است.» او همچنین در ادامه سخنان خود اعلام کرد: «همه گزینه‌ها و سناریو‌ها در مقابل حزب‌الله قرار دارد؛ در نتیجه هرگونه اقدام پیش‌دستانه در ساعات پیش‌رو متصور است.» به عقیده کارشناسان، سیگنال‌های وزیر امور خارجه ریسک‌های نظامی را افزایش داده و درنتیجه احتمال تغییر روند نرخ ارز در روز‌های پیش‌رو وجود دارد.

در بازار روز گذشته نرخ سکه طلا نیز افزایشی اما با نوسانات اندک ثبت شد. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 80 هزار تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 28 میلیون و 480 هزار تومان رسید.

 

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

7  ×  1  =