قیمت دلار امروز ۱۴۰۲/۰۷/۲۶

قیمت دلار روز گذشته تا آستانه کانال 49 هزار تومان پیش رفت به 50 هزار و 150 تومان رسید اما تا پایان روز، قیمت دلار افزایش قابل توجهی داشت و خود را به کانال 51 هزار تومان رساند. حدود 900 تومان افزایش قیمت ظرف چند ساعت.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، این افزایش قیمت در حالی است که کاهشی‌های بازار منتظر بودند قیمت دلار ظرف چند روز آینده وارد کانال 49 هزار تومان شود. اما حرکت امروز دلار نشان داد این ارز در برابر ورود به کانال 49 هزار تومان مقاومت می‌کند و میلی برای ورود به کانال پایین‌ ندارد.

قیمت دلار امروز 26 مهر 1402

 
 

روز گذشته تحلیلگران بازار می‌گفتند مرز مقاومت دلار محدوده 50 هزار و 200 تومان است و اگر دلار بتواند این مرز را بشکند، تا کانال 49 هزار و 800 تومان پایین می‌آید و دلار به سادگی به کف قیمتی چهار ماه گذشته وارد می‌شود. اما دلار تنها برای ساعاتی زیر این مرز مقاومتی ماند و پس از آن روند افزایشی قیمت دلار آغاز شد و امروز دلار به 51 هزار و 200 تومان رسید. قیمت دلار فردایی هم افزایشی است و معامله‌گران خبر از قیمت 51 هزار و 400 تومان می‌دهند.

علت افزایش قیمت دلار چیست؟

پیش از این هم برخی از کارشناسان اقتصادی اعلام کرده بودند که علی رغم تلاش‌های بازارساز برای برگشت دلار به کانال 49 هزار تومانی، این اسکناس مقاومت می‌کند و بعید است بعد از اتفاقات غزه، دلار به کانال قبلی بر گردد. چون در این مدت هم تلاش‌های بازارساز قیمت دلار را مهار کرده بود و حالا دلار نشان داده از فرمان بازارساز سرپیچی کرده و میلی برای عقب‌نشینی ندارد.

اما چرا قیمت دلار افزایشی شد؟ دیروز سه اتفاق مهم سیاسی رخ داد که سبب تغییر کانال دلار شد. اولین مساله اعلام وضعیت جدید درباره تحریم‌های موشکی ایران بود. معاون وزیر امور خارجه ایران دیروز در توییتی اعلام کرد از امروز ایران دیگر موضوع هیچ محدودیتی در چارچوب شورای امنیت نیست و همه محدودیت‌ها درباره فعالیت‌ها و نقل و انتقالات مرتبط با موشک‌های بالستیک به/از جمهوری اسلامی ایران وضع شده بود، خاتمه پیدا می‌کند.

این خبر در حالی است که شورای اروپا اعلام کرد که این اتحادیه تحریم‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران در زمینه تسلیحاتی و موشکی را که در ۱۸ اکتبر به پایان می‌رسید را همچنان حفظ می‌کند.

عامل دیگر نامه 113 عضو کنگره آمریکا به بایدن بود. نامه‌ای که در آن اعضای کنگره آمریکا از بایدن خواسته‌اند به دلیل «تأمین مالی حماس» مکانیسم ماشه را فعال و مانع فروش نفت ایران بشود. این مساله هم بازار دیروز را افزایشی کرد.

خبر دیگری که منجر به افزایش قیمت دلار شد، افزایش تنش‌ها در غزه است. شب گذشته اسرائیل در حمله هوایی بیمارستان المعمدانی غزه را هدف قرار داد و بر اساس آمارها بیش از 500 نفر در این حمله هوایی کشته شدند. این اتفاق آتش جنگ در غزه را شعله‌ورتر کرده و واکنش تند کشورهای دیگر را به همراه داشت. از طرف دیگر، با نامه دیروز اعضای کنگره پای ایران مجددا به جنگ حماس و اسرائیل باز شد و این مساله نااطمینانی اقتصادی در بازار را افزایش داده است.

 منبع: تجارت نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

7  +    =  11