شاخص ارزی وارد کانال ۵۱ شد

رشد دلار با اخبار هولناک

ریسک‌های نظامی موجود در منطقه روی معاملات بازار ارز و طلای تهران اثر گذاشت. در حالی که نرخ ارز در بازار غیر‌رسمی روند کاهشی خود را طی می‌کرد، با تشدید درگیری‌های نظامی در نوار غزه، روند افزایشی جدیدی در بازار آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، روز سه‌شنبه مقامات کشور در پیام‌هایی با محکوم کردن درگیری‌های منطقه از احتمال گسترش جبهه در صورت تداوم شرایط سخن گفتند. این خبر به خودی خود بازار معاملات فردایی دلار را تحت‌الشعاع خود قرار داد و قیمت این ارز مجددا به پله‌های انتهایی کانال ۵۰ رسید.

Untitled-3 copy

اما در بازار روز گذشته این رشد قیمت شدت بیشتری به خود گرفت به‌صورتی که در واپسین معاملات نقدی روز گذشته هر برگ از این اسکناس آمریکایی با حدود هزار و 70 تومان رشد نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 51 هزار و 300 تومان رسید. رشد قیمت سکه نیز در بازار روز گذشته چشمگیر بود. هر قطعه سکه طلای طرح جدید دیروز حدود 800 هزار تومان گران‌تر از روز پیشین به فروش رسید. تحلیلگران اخبار ناگوار حمله سه‌شنبه شب به نوار غزه را از جمله موارد افزایش‌دهنده ریسک‌های نظامی دانسته و ضمن بررسی احتمالات پاسخگویی به این حمله معتقدند که بازار در واکنش به اخبار منفی رشد کرده است.

علت واکنش بازار‌ها به اخبار نظامی

به‌صورت کلی با ایجاد یا تشدید درگیری نظامی در هر نقطه از جهان (با توجه به حجم تنش‌ها) بازار‌های محلی یا جهانی واکنش نشان می‌دهند. احتمال وقوع جنگ عمدتا سبب ریزش بازار‌های پر ریسک و همچنین رونق دارایی‌های امن با نقدشوندگی بالا می‌شود. دلیل این امر نیز مستقیما به شرایط جنگی بازمی‌گردد. ریسک آسیب‌های ناشی از درگیری نظامی برای کارخانه‌ها و صنایع سبب ریزش ارزش سهام آنها در بازار سرمایه می‌شود. در مقابل سرمایه‌گذاران نیز دارایی‌های خود را به سمت بازار فلزات گران‌بها برده تا از امنیت و حفظ ارزش آنها اطمینان حاصل کنند. در یک مثال خرد‌تر در زمان شکل‌گیری تنش نظامی میان دو کشور، افرادی که به‌واسطه این درگیری‌ها ناچار به ترک محل زندگی خود هستند با تبدیل دارایی‌های خود به طلا یا ارز دیگر کشور‌ها سبب افزایش تقاضا در این بازار‌ها می‌شوند.

سیگنال‌های منفی در زمینه مناقشات نظامی نیز به همین شکل اما در ابعاد کوچک‌تر بازار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. بازار تهران روز گذشته در واکنش به اخبار هولناک حمله به نوار غزه دچار نوسانات قیمتی شد. هر برگ اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز سه‌شنبه در رقم 50 هزار و 230 تومان به فعالیت خود پایان بخشیده بود که در عصر روز گذشته با حدود هزار و 70تومان رشد نسبت به این رقم به سطح قیمتی 51 هزار و 300 تومان رسید. یورو و پوند نیز در بازار روز گذشته دچار رشد قیمت شدند. هر برگ اسکناس یورو با حدود 780 تومان افزایش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم 54هزار و 216 تومان رسید. پوند نیز در بازار روز گذشته با 920 تومان رشد در رقم 62 هزار و 550 تومان معامله شد.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  1  =  5