روند نرخ‌ها در بازار ارز کاهشی شد

مجوز حضور دلار در کانال ۵۱ تمدید نشد.

نرخ شاخص بازار ارز در روز‌های انتهایی هفته گذشته دچار افت قیمت شد و جایگاه خود را در کانال ۵۱‌هزار تومانی محکم کرد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، پس از رشد قیمت‌های شاخص ارزی در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته، با شروع بازار در هفته جدید نرخ این ارز مجددا کاهشی شد و به سطوح قیمتی کانال ۵۰ هزار تومانی بازگشت.

3 copy

 قیمت اسکناس آمریکایی که در معاملات روز‌های پایانی هفته گذشته در رقم 51 هزار و 150 تومان به فعالیت خود پایان بخشیده بود در بازار روز شنبه در بازه قیمتی 50 هزار و 250 تا 50 هزار و 450 تومان به فروش رسید. تحلیلگران بر این باورند که با وجود افت سطح انتظارات تورمی و به تبعیت آن افت سطح تقاضا، عدم تمایل بانک مرکزی نسبت به حضور دلار در کانال‌های بالاتر نیز از جمله علل تمایل اسکناس آمریکایی به کانال‌های 49 و 50 هزار تومانی است. بررسی‌های آماری نیز گویای آن است که از ابتدای سال جاری تاکنون به غیر از 2 ماه نخست سال، میانگین نرخ دلار آزاد در بازه قیمتی 49 تا 50 هزار و 500 تومان بوده است. که بهبود درآمد‌های ارزی کشور در این بازه و همچنین آزادسازی منابع بلوکه شده در کشور‌های خارجی، دست بازار‌ساز را جهت تداوم بخشی به این ثبات بازگذاشته است.

افت یک روزه بازار ارز

دیروز شنبه 29 مهر روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیر رسمی بازار تهران کاهشی بود. هر برگ اسکناس دلار آزاد که در ظهر روز پنج‌شنبه 27 مهر در رقم 51 هزار و 150 تومان به فروش رفته بود، در بازار صبح روز گذشته فعالیت خود را در حوالی رقم 50 هزار و 800تومان آغاز کرد. در ساعات میانی دیروز افت نرخ دلار شدت بیشتری به خود گرفت. بازه قیمتی 50 هزار و 250 تا 50 هزار و 450تومان را می‌توان به عنوان محل نوسان نرخ ارز مذکور در ظهر روز گذشته دانست و در نهایت هر برگ از این اسکناس آمریکایی با 850 تومان کاهش قیمت نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه در رقم 50هزار و 300تومان به ثبت رسید. گفتنی است که همزمان با افت نرخ دلار، قیمت دیگر ارز‌ها نیز در بازار روز گذشته کاهش یافت. یورو 880تومان ارزان شد و در رقم 53 هزار و 300 تومان به فروش رسید. پوند نیز با افت قیمت چشمگیر حدود هزار تومانی خود در رقم 61 هزار و 160 تومان معامله شد.

تابلو‌های قرمز در بازار فلز زرد

افت قیمت دلار در معاملات بازار سکه و طلای روز گذشته نیز منعکس شد. بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران مشاهده می‌شود که بهای جهانی اونس طلا و نرخ دلار در بازار آزاد 2 عامل مهم در تشکیل نرخ سکه است. روز گذشته نیز برخلاف رشد قیمت طلای جهانی، افت نرخ سکه سبب ریزش قیمت سکه شد. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در واپسین معاملات بازار روز گذشته با حدود 350 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 28 میلیون و 600هزار تومان رسید. گفتنی است که حباب این کالای سرمایه‌ای نیز در بازار روز گذشته در حوالی کانال 5 میلیون تومانی محاسبه شد.

 

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

29  +    =  33