دور دوم مذاکرات ایران و ۱+۵ فردا برگزار می شود

دور دوم مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ فردا پنجشنبه در ‘دارالضیافه’ بغداد برگزار خواهد شد و این در حالی است که ‘سعید جلیلی’ دبیر شورای عالی امنیت ملی چهارشنبه شب در بغداد با ‘کاترین اشتون’ مسوول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا دیدار کرد.

به گزارش خبرنگاران اعزامی ایرنا، جلیلی و اشتون در بغداد با یکدیگر دیداری دوجانبه داشتند و دور دوم مذاکرات ایران و گروه 1+5 نیز با توجه به اینکه دیگر زمانی برای برگزاری آن در چهارشنبه شب باقی نمانده است، به فردا موکول شد.

علاوه بر 'ما ژائو شو' دستیار وزیر خارجه چین، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز درخواستی برای دیدار و گفت و گو با 'علی باقری' معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران داشته است که انجام این دیدار نیاز به تنظیم زمان دارد.

به نظر می رسد با توجه به اینکه بسته پیشنهادی گروه1+5 نیاز به تعدیل و اصلاح داشته باشد، دیدار امشب مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و اشتون نماینده گروه 1+5بسیار جدی باشد و طرفین بسیار صریح و روشن نظرات خود را مطرح کنند.

گفته می شود، یکی از اعضای هیات آمریکایی اعلام کرده است که واشنگتن همچنان به دنبال اعمال تحریم های یکجانبه خود است در حالی که طرف روسی اعلام کرده که با هرگونه تحریمی علیه ایران مخالف است و اجماعی در این رابطه در گروه 1+5 وجود ندارد.

در همین حال، گروه 1+5 تمایل دارد درباره ادامه مذاکرات با ایران به سرعت به توافق برسد در حالی که تهران معتقد است رسیدن به این توافق نیازمند تعدیل و اصلاحات گسترده ای در بسته پیشنهادی آنها است.

همچنین با توجه به اینکه آمریکا از سویی به دنبال اعمال تحریم های یکجانبه خود و از سوی دیگر خواستار به توافق رسیدن سریع درباره ادامه مذاکرات است، نشانه آن است که علاقه مند نیست در بغداد توافقی صورت بگیرد؛ زیرا که این توافق را به مثابه وزن دادن به دولت 'نوری المالکی' نخست وزیر عراق می داند.

در همین حال، تهران امیدوار است طرف مقابل آمادگی خود را برای ادامه مذاکرات از دست ندهد.

*** معاون اشتون در حال گفت و گو با نمایندگان1+5

به گزارش خبرنگاران اعزامی ایرنا، هم اکنون'هلگا اشمیت' معاون 'کاترین اشتون' مسوول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا پس از دیدار با 'علی باقری' معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی در حال گفت و گو با نمایندگان 1+5 است تا دیدگاه های باقری را در رابطه با بسته پیشنهادی 1+5 به آنها منتقل کند.

به نظر می رسد که دو طرف باید به مشترکات کافی برای برگزاری یک دور دیگر از گفت وگوها برسند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  3  =  24