نرخ بازده واقعی اوراق با درآمد ثابت را در سایت فرابورس محاسبه کنید

مدیر فناوری اطلاعات فرابورس اعلام کرد: برای نخستین بار در بازار سرمایه، سهامداران می توانند نرخ بازده واقعی اوراق با درآمد ثابت را در سایت فرابورس مشاهده کنند.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از ایرنا 'روح الله دهقان' گفت: به منظور افزایش شفافیت و رفاه حال خریداران اوراق با درآمد ثابت و پس از تصویب هیات مدیره فرابورس، از این پس خریداران می توانند نرخ بازده واقعی اوراق با درآمد ثابت را در ستون آخر بازار ابزارهای نوین مالی مشاهده کنند.

 

وی درباره محاسبه بازده به پنج نکته اشاره کرد و گفت: بازده از دیدگاه فردی که بر اساس نرخ آخرین معامله انجام شده یا قیمت پایانی معاملات، اقدام به خرید اوراق می کند محاسبه و در صفحه اصلی بر اساس قیمت پایانی و در بخش 'ادامه' بر اساس نرخ آخرین معامله در نظر گرفته شده است.

 

دهقان همچنین با اعلام این که، کارمزد خرید در محاسبه لحاظ و از بازده کسر شده است، افزود: فرض بر این است که خریدار تا پایان دوره (سر رسید) اوراق را نگهداری می کند.

 

مدیر فناوری اطلاعات فرابورس توضیح داد: فرض بر این است که سود یا حق الاجاره ها علی الحساب دریافتی از سوی سرمایه گذار دوباره سرمایه گذاری نمی شوند و برای دریافتی های دارنده اوراق، بازدهی دوباره ای در نظر گرفته نشده است.

 

وی با اشاره به آخرین نکته گفت: سود قطعی اوراق که در سر رسید اوراق محاسبه می شود، در این محاسبات لحاظ نشده است و در نرخ بازده واقعی نمایش داده شده تاثیری ندارد.

 

دهقان افزود: برای رفاه حال خریداران اوراق در پنجره ای مجزا امکان محاسبه اتوماتیک نرخ بازده ایجاد شده است و بر این اساس علاقه مندان می توانند با انتخاب نوع اوراق و وارد کردن قیمت خرید، تاریخ خرید، قیمت فروش و تاریخ فروش بر اساس مفروضات بالا و موجود در فایل راهنما نرخ واقعی بازدهی خود را محاسبه کنند.

 

وی با اشاره به این که، این پنجره جنبه کمک به اطلاع رسانی خریداران دارد، خاطر نشان کرد: این پنجره جنبه عملیاتی ندارد و هنگام خرید و فروش اوراق اتفاقات و وقایع دیگری رخ می دهد که با محاسبات فعلی تفاوت دارد.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟