ایجاد تعادل در نرخ سود با تقسیم‌‌ سرمایه افراد ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز

مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت:‌با ایجاد بخش‌های مختلف در نظام بانکی همچون تقسیم‌بندی افراد ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز و قرار دادن آن‌ها در سرمایه‌گذاری‌های با سود پایین و بالا می‌توان نرخ سود بانکی را به تعادل رساند.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از ایسنا غلامرضا مصطفی‌پور اظهار کرد:‌ نرخ سود بانکی تابعی از ریسک است لذا اگر بتوانیم بخش‌های مختلفی ایجاد کرده و افراد ریسک گریز را به سمت سرمایه‌گذاری‌های با سودهای پایین‌تر و افراد ریسک پذیر را به سمت سرمایه‌گذاری‌های با سود بالا هدایت کنیم به تعادل خواهیم رسید.

وی افزود: البته به تعادل رساندن نرخ سود بانکی از این طریق نیازمند مدیریت مالی قوی است.

مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران به طرح تحول نظام بانکی اشاره کرد و گفت: در این طرح مقرر شده بخش‌های مختلف مانند رفع نیازهای ضروری و موارد خرد از طریق قرض الحسنه، تامین سرمایه در گردش بانک‌ها از طریق واحدهای تجاری و سرمایه‌گذاری ثابت در بلند مدت از طریق بانک‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری نرخ سود بانکی را به تعدیل برساند.

وی همچنین افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی را تابعی از شرایط موجود کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی باید سیاست‌های مختلفی اتخاذ کرد چرا که با افزایش نرخ سود علی الحساب به سپرده‌ها، میزان سپرده‌های بانکی افزایش یافته و قدرت بانک‌ها در اعطای وام را بیشتر می‌کند. اگرچه با افزایش نرخ بانک‌ها ناچارند نرخ سود تسهیلات را بالا ببرند تا بخشی ازهزینه‌ها را تامین کنند.

مصطفی‌پور افزود: همچنین در شرایطی که نقدینگی زیاد است، بالا رفتن سود مورد انتظار و یا علی الحساب می‌تواند نقش موثری در کنترل بازار داشته باشد، اما در شرایطی که اقتصاد با رکود مواجه است سیاست برتر کاهش نرخ سود بانکی است.

وی با بیان این‌که همه موسسات چه پولی و چه بانکی باید تحت نظارت و ضوابط مشخصی فعالیت کنند، گفت: موسسات پولی و کلیه بازار غیر متشکلی که وجود دارد باید تحت نظارت بانک مرکزی باشد، حال تعداد این موسسات به تعداد حجم اقتصاد کشور برمی‌گردد که هر چه حجم اقتصاد کشور بیشتر باشد باید نهادهای تحت نظارت بانک مرکزی توسعه پیدا کند.

وی افزود:‌البته در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد یکی آن‌که بانک‌ها و موسسات مجاز موجود تعداد واحدهای خدمات‌دهنده‌اشان را افزایش دهند و دیدگاه دیگر آن است که تعداد موسسات افزایش یابد ضمن آن‌که افزایش موسسات موجب بروز رقابت و ارائه خدمات مناسب‌تر و مفیدتر می‌شود.

مصطفی‌پور تصریح کرد: این که همه موسسات پولی و مالی باید تحت نظارت بانک مرکزی باشند یک اصل است چنانچه هر چقدر واحدهای فعال بی ضابطه بیشتر باشد اثرات نامطلوب آن‌ها بیشتر خواهد بود.

مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران درباره ادغام بانک‌ها نیز گفت: واحدهایی که به دلیل نواقص و یا عدم رعایت اصول و ضوابط مدیریتی و عدم اعمال مدیریت ریسک با مشکل مواجه شده و زیان‌ده شده باشند اگر بتوان آن‌ها را از حالت رکود خارج و احیا کرد ادغام کار خوبی است اما در صورتی که واحدی به دلیل تخلف و یا سوء مدیریت با واحد دیگر ادغام شود با توجه به شرایط سود و زیان تصمیم‌گیری می‌شود.

وی اضافه کرد: در هر صورت هر ادغامی با ادغام دیگر متفاوت است و ممکن است در برخی موارد مفید باشد اما اگر با ادغام واحد فعال و سودده دچار مشکل شود ادغام مفید نخواهد بود.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟