لاهوتی: قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی اجرا نمی‌شود

نمایندگان موافق دو فوریت طرح رفع موانع اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی معتقدند که این قانون اجرایی نمی‌شود در حالی که قانون مذکور از هر لحاظ کارگران روزمزد را تحت پوشش خود قرار داده‌ است.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از فارس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) با 136 رای موافق، 15 رای مخالف و 11 رای ممتنع از 201 نماینده حاضر در جلسه، با یک فوریت طرح رفع موانع اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی و نحوه مجازات متخلفان موافقت کردند.

سید‌حمید‌رضا طباطبایی نماینده مردم نائین در مجلس در مخالفت با دو فوریت این طرح در صحن علنی پارلمان اظهار داشت: مشکلات متعددی در این طرح وجود دارد و البته باید گفت که نیازی هم به تصویب فوریت طرح مذکور نیست.

وی افزود: موضوع جدیدی در ماده واحده این طرح مطرح نشده است و باید گفت که لغو دستور‌العمل‌ها و بخشنامه‌ها نیازی به قانون جدید ندارد.

طباطبایی در خاتمه با تاکید بر اینکه تصویب این طرح به صلاح کشور نیست، گفت: لغو دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها به قانون جدید نیاز ندارد و باید نحوه اجرا را اصلاح کرد بنابراین تصویب دو فوریت این طرح نیاز نیست.

در ادامه این جلسه محمد‌حسین میر‌محمدی نیز طی سخنانی به عنوان دومین و آخرین مخالف دو فوریت طرح مذکور، اظهار داشت: همه نمایندگان با این طرح موافقند اما دو فوریت آن ضرورتی ندارد.

وی همچنین گفت: اگر قانونی اجرایی نمی‌شود، نیازی به تصویب قانون جدید برای اجرا نداریم.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در این جلسه به عنوان اولین موافق دو فوریت این طرح، اظهار داشت: کارگران ساختمانی تنها اقشار جامعه ما هستند که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبودند و در مجلس هشتم نمایندگان نگران این قشر از ملت بودند.

وی افزود: قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در مجلس هشتم به تصویب رسید که مهمترین موضوع در این زمینه اجرای آن قانون بود.

لاهوتی ادامه داد: بعد از تصویب این قانون، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی اعلام شد که قانون مصوب مجلس را که مدتها روی آن کار کارشناسی انجام شده بود، تحت تاثیر قرار داد و کارگران ساختمان را که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند را با مشکلاتی مواجه کرد.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی از هر لحاظ کارگران روزمزد را تحت پوشش قرار می‌داد اما عملا این قانون اجرا نمی‌شود و بهتر است فوریت این طرح را به تصویب برسانیم تا روز سه‌شنبه کلیات و جزئیات آن را مطرح و مورد رسیدگی قرار دهیم.

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه طی سخنانی به عنوان دومین و آخرین موافق دو فوریت طرح رفع موانع اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی و نحوه مجازات متخلفان، اظهار داشت: کارگران ساختمانی باید تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گیرند اما مشکلاتی در این زمینه ایجاد شده و سهمیه‌هایی را تعیین می‌کنند و به هر شهرستانی سهمیه می‌دهند که ساز و کار درستی ندارد و موجب ایجاد مشکلات جدی در این زمینه می‌شود.

وی افزود: دستورالعمل‌های جدید موجب ایجاد خسارت‌ شده و به حل مشکل کمک نمی‌کند و در این طرح پیشنهاداتی مطرح کردند تا این دستورالعمل‌ها برطرف شود تا همه کارگران ساختمانی بیمه شده و از این قانون بهره‌مند شوند.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟