چالش های بیمه در فضای سایبری

فضای سایبر به دلایل متعدد چالش های منحصر بفردی در برابر مدبران ریسک قرار می دهد، در درجه اول اینکه مشخصه استانداردی برای این ریسک وجود ندارد. چالش اصلی هر بیمه گذار یا سرمایه گذار در این صنعت در حال تحول، شناسایی و به حداقل رساندن خطرات است.

فضای سایبری مملو از خطر است. اگر تجارت شما نیز بر روی اینترنت است حتما می دانید هکر ها به به وبسایت ها حمله می کنند، سرورها کرش می کنند، ویروس های رایانه ای اطلاعات را نابود می کنند و ایمیل ها ناپدید می شوند. در واقع سازمان شما در اختیار میزبانی با مسئولیت های غیر سنتی است. و در حالیکه شاید برای حفاظت از مبادلات آنلاین خود فناوری رمزنگاری را در اختیار داشته باشید،ممکن است این فن آوری امنیت کاملی نداشته باشد؛ موارد بیشتری برای محافظت باقی مانده است.

شرکت هایی که خدمات شان در اینترنت انجام میشود در معرض انواع جدید و غیرقابل پیش بینی از اقدامات خطیر هستند که رویه های مدیریت ریسک و پوشش بیمه ای کمی برایش وجود دارد.

فضای سایبر به دلایل متعدد چالش های منحصر بفردی در برابر مدبران ریسک قرار می دهد، در درجه اول اینکه مشخصه استانداردی برای این ریسک وجود ندارد. طیف گسترده ی کسب و کارهای اینترنتی، مانند خدمات دهندگان اینترنتی، گردآورندگان اطلاعات، صادرکنندگان گواهی، تجار آنلاین و توسعه دهندگان نرم افزار، همه به عدم امکان تنظیم مشخصه ریسک واحد کمک می کنند.

چالش اصلی هر بیمه گذار یا سرمایه گذار در این صنعت در حال تحول،  شناسایی و به حداقل رساندن خطرات است. هنگام تعیین ابعاد کلی تجارت بر پایه اینترنت، بیمه گذار باید موارد زیر را در نظر بگیرد:

  • قطعات فنی و تنظیمات لازم جهت حداکثر امنیت
  • روش های حفظ امنیت محیط در طول زمان
  • خطرات شناخته شده (حملات هکرها، دستکاری داده ها، و کاربران غیر مجاز)
  • روش های اثبات حوادث در فضای دیجیتال
  • استانداردهای ایجاد محیط های ایمن در اینترنت
  • تخمین ریسک اینترنتی و فرایند صدور گواهینامه سایت

علاوه بر این، بیزنس آنلاین شامل عدم قطعیت های قانونی بسیاری است که لبخند را به چهره وکلا می آورد، اما کسب و کار را بسیار ناراحت کننده می سازد؛ به خصوص هنگامی که بیزنس بین المللی انجام میگیرد، نامشخص تر می شود. به ویژه چگونگی نظارت قانون بر مسئولیت شخص ثالث نامشخص است. جنبه های بین المللی اینترنت باعث میشود تجارت در معرض مسئولیت های فرامرزی قرار گیرد، و احتمال اینکه تجارت آنلاین به طور تصادفی قوانین یک کشور خارجی را زیر پا بگذارد بالا می رود.

به عنوان مثال ممکن است شرکتی در ایالات متحده از تبلیغات مقایسه ای در وبسایت اش استفاده کند، بدون اطلاع از اینکه این اقدامات در فرانسه و آلمان غیرقانونی است.

 منابع اصلی مسئولیت عبارتند از خلق، دستکاری و انتشار محتوا، کوتاهی در ارائه خدمات؛ و توسعه، استفاده و فروش فن آوری های توانمند ساز. خطرات دیگر شامل از دست دادن برنامه های کاربردی حیاتی، استفاده غیرمجاز از اطلاعات محرمانه، کوتاهی در حفاظت از اموال غیر عینی، اشتباه در تبلیغات آنلاین و خطاهای موجود در طراحی نرم افزار است.

مواجهات اصلی می تواند به صورت زیر طبقه بندی شود:

  • نقض مالکیت معنوی. این خطرات می تواند توسط تامین کنندگان محتوا که از مطالب دیگران بدون اجازه استفاده می کنند ایجاد شود.
  • مسئولیت خطاها و غفلت ها. معمولا این خطاها توسط برنامه نویسان، میزبانان وب و طراحان وب سایت که از طریق سهل انگاری در نتیجه کار خود باعث آسیب/خسارت به شخص ثالث می شوند، ایجاد می شود.
  • صدمه شخصی و مسئولیت های تبلیغاتی. در حالیکه تجارت الکترونیک افزایش میابد، این خطرات می تواند توسط وب سایت ها، سرویس های بورد بولتن و ناشران تجاری که محتوای غیر قانونی منتشر می کنند یا محتوای قانونی را غیر مسئولانه منتشر می کنند ایجاد شود.
  • مالکیت و مسئولیت عمومی. این خطرات تمام جنبه های طیف ارتباطات را کاهش میدهد و می تواند توسط  خطرات معمولی مربوط به انجام اقدامات تجاری ایجاد شود.

بسیاری از نهاد های تجاری اینترنتی به اشتباه گمان می کنند که جنبه های اینترنتی آنها توسط بیمه های موجود پوشش داده شده اند. به نظر می رسد شکافی بین اموال استاندارد و بیمه نامه های سوانح وجود دارد که مانع تمرکز کارآفرینان تجارت الکترونیک بر روی شریط خود می شود. با این حال، این امر توسط برنامه ریزان ریسک یا مدیران صنعت بیمه نادیده گرفته نمی شود.

بنابراین، صنعت بیمه مجموعه ای خاص از محصولات را که برای پوشش طیف گسترده ای از رسانه های الکترونیکی طراحی شده اند را ارائه می دهد. این پوشش بیمه ای به احتمال زیاد شامل خطا و غفلت، مسئولیت رسانه ای، مسئولیت نقض حق مولف و مسئولیت نقض مالکیت معنوی می شود.

همانطور که تجارت الکترونیک به رشد خود ادامه می دهد، شرکت های بیمه بیشتری متمایل به ارائه پوشش بیمه ای برای خطرات اینترنتی میشوند، چه به صورت تائیدیه یا محصولات بیمه ای مستقل. انتظارات اقتصادی از اینترنت با بسیاری از خطرات جدید و عدم قطعیت هایی پیرامون پوشش بیمه برای آن دسته از خطرات همراه است.

همانطور که اینترنت به سوی بلوغ پیش می رود بسیاری از این سوالات حل می شوند یا باعث ارائه محصولات یا شرایط بیمه ای جدید می شوند. با این حال، تجارت هایی که این روزها از وبسایت ها استفاده می کنند نمی توانند فرض کنند که بیمه ی سنتی آنها پوشش کافی در برابر خطرات مرتبط با فعالیت های اینترنتی آنها را فراهم می کند. یک ارزیابی از خطرات مرتبط با اینترنت یک سازمان و پوشش بیمه، جزئی حیاتی از هرگونه ارزیابی فعالیت ها و چشم انداز چنین نهاد هایی است.

استفاده در حال رشد اینترنت نشان می دهد که تجارت الکترونیک به سرعت در حال تبدیل شدن به عاملی اصلی در تجارت جهانی است. محصولات بیمه اینترنتی و خدمات ارائه شده توسط شرکت های بیمه الحاقات منطقی بیمه گذاران بر خطوط تولید سنتی شان هستند و جنبه های در حال رشد فضای سایبر را پوشش می دهند. این مزیت بزرگی برای کار آفرینان خواهد بود اگر شناسایی کنند چگونه تحولات تجارت الکترونیک جنبه های مختلف تجارت آنها را تحت تاثیر قرار می دهد و تدوین برنامه جهت محافظت در برابر زیان احتمالی را آغاز کنند.

 

ترجمه: احسان یزدانی

منبع: bizjournals.com

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟