حفظ حقوق بشر به قیمت بیمه های سرسام آور

در مارس سال گذشته قضات اروپایی تصمیم گرفتند در حوزه قوانین حقوق بشر در اتحادیه اروپا به متخصصان بیمه اجازه دهند خطر را برمبنای جنسیت در حوادث بسنجند. این قانون عجیب به سرمایه های همه خسارت زد.

به گزارش ریسک نیوز، در حقیقت افراد کمی از  تصمیم قضات برای رعایت حقوق بشر سود می برند.در این مقاله قصد داریم منظورمان را واضح تر توضیح دهیم.

این قانون روی انواع مختلف بیمه تاثیر شگرفی داشته است از جمله بیمه های درمانی و بیمه عمر. اما بزرگترین و عمیقترین تغییرات در حق البیمه خودروها و مقرری های سالانه بازنشستگان دیده می شود.  البته شرکتهای بیمه مجبور نبودند تا دسامبر 2012 این قوانین را اجرا کنند. در هر حال بسیاری از آنها حق البیمه های خود را تغییر دادند.

 بیمه گزاران خودرو به جای کاهش حق البیمه مردان، حق البیمه زنان را افزایش دادند. دلیل این امر آن است که رانندگان مرد در خطر بیشتری قرار دارند و هزینه های بیمه نیز نمایانگر این امر هستند. 

بنیاد دلالان بیمه انگلیس (BIBA) در دسامبر 2011 تخمین می زد رانندگان کمتر از 21 سال دوبرابر بیش ازرانندگان زن کمتر از 21 سال در معرض خطر تصادفات قرار دارند. حق البیمه متوسط برای یک پسر 18 ساله 4400 پوندو برای یک زن در همین سن 2700 تعیین شده بود.

در نتیجه رانندگان زن زیر 40 سال شاهد آن بودند که هزینه بیمه شان یک سوم افزایش یافته است آنهم در حالیکه فقط  10 درصد کاهش در حق البیمه مردان مشاهده شد. برخی کارشناسان   نیز پیش بینی می کردند بسیاری از بیمه گزاران  از بازار بیمه رانندگان جوان کناره میگیرند زیرا  پس از این قانون نمی توانند میزان خطر را به صورت درست ارزیابی کنند.

 در این میان بهترین راه برای آنکه مشتریان بتوانند حق البیمه خود را پایین نگهدارند  با اختصاص دادن مبلغی برای بیمه تصادفات یا  استفاده از نوعی بیمه است که فرد فقط هنگام استفاده از خودرو از آن بهره می برد. جعبه سیاه بیمه خودرو در اینجا نهفته است و حق البیمه  افراد براساس آن تعیین می شود که فرد چه زمان و چه مسافتی را طی کرده است. این گونه بیمه  به سرعت محبوب شده است.

 یکی دیگر از بازندگان بزرگ این قانون در اتحادیه اروپا بازنشستگان و مستمری بگیران هستند. به طور معمول  مردان مقرری بیشتری از زنان دریافت می کنند زیرا  احتمال دارد زودتر از زنان بمیرند.  یکی از نکات جالب قانونگذاری اتحادیه اروپا در این است که  این قاره در تلاش برای حمایت از بازنشستگان زن  در حقیقت از حقوق آنان کاسته است. دلیل این امر آن است که از هر 10 دریافت کننده مقرری ، 8 نفر  مردانی هستند که درآمد همسرانشان فقط از راه مقرری آنهاست.

 تام مک فییل  از هارگریوز لندسان  در روزنامه دیلی تلگراف می گوید:‌ با توجه به تغییرات انجام شده مردی 65 ساله که مقرری معمول را می خرد به احتمال زیاد شاهد 5تا 10 درصد کاهش درآمد به طور سالانه بوده اند. افرادی که  مقرری مشترک می خرند ( که پس از مرگ  صاحب اصلی بیمه  به همسر بازمانده پرداخت می شود) شاهد تغییر چشمگیری در مقرری خود بوده اند. دلیل این امر آن است که بیمه گزاران اجازه ندارند  جنسیت دریافت کننده اصلی  را بپرسند. این شبیه به جنونی کامل است. به بیان دیگر خرید بیمه بازنشستگی برای دریافت مقرری با نرخی مناسب اکنون از همه چیز مهمتر است.

ترجمه: شیوا سعیدی

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟