المپیک لندن صنعت بیمه را رونقی دیگر می بخشد/بازار داغ بیمه گزاران در لندن

پیش بینی بدترین اتفاقی که ممکن است در لندن بیفتد، بسیار پرهزینه خواهد بود. آیا ممکن است المپیک ۲۰۱۲ این شهر با یک حمله تروریستی، زمین لرزه یا سیل زیرو رو شود؟ در این صورت ۴ میلیارد دلار بیمه این شهر از بین می رود!

به گزارش ریسک نیوز به نقل از رویترز، این مورد در حداقل یکی از تخمین های  شرکت مونیخ ری ، بیمه گزار برتر اروپایی است که تخمین می زند ارزش کلی فروپاشی المپیک  با هزینه های جام  جهانی فوتبال برابر باشد. مونیخ ری شرکتی است که حدود 350 میلیون یورو بیمه  برای این بازیها فروخته است.
این بیمه های مرتبط با المپیک  فراتر از ظرفیت هریک از بیمه گزاران جهانی است. بنابراین چند شرکت بیمه بین المللی مختلف  اکنون خطر بزرگی را متحمل شده اند.
 اندرو دوکسبری مدیر شرکت مونیخ ری دراین باره می گوید:  بزرگترین چالش آن است که وقایع ورزشی با چنین حجم و عظمتی  را نمی توان در عرض چند ثانیه به مکان دیگری انتقال داد.
و البته هرکشوری نمی تواند مانند چین عمل کند، درست چندماه پیش از بازیهای المپیک 2008 درپکن زلزله ای اتفاق افتاد اما مقامات طوری برنامه ریزی کردند که با وجود زلزله این بازیها در کمال آرامش در چین برگزار شد.

در صورت  لغوشدن یا به تعویق افتادن هریک از مسابقات  موارد مالی بیشتری به خطر می افتد.  متوقف کردن بازیها در نیمه آن، تعلل و تاخیر نیز در این محاسبات شامل شده اند(همراه تمام انواع حوادث).
هر یک از بازیهای المپیک  ریسکهای خاص خود را دارند. در مورد بازیهای لندن، خطر همیشگی تروریسم و مشکل حمل ونقل تردد در پایتخت انگلیس بیش از دیگر موارد خود نمایی می کنند.البته باید توجه داشت خطر تروریسم به آن جهت در فهرست مشکلات ذکر شده است که این کشور سابقه ای طولانی در مبارزه با این معضل دارد.
داکسبری معتقد است ارزیابی ارزش یک بیمه مسئولیتی پیچیده است.
 
 به تمام این وارد باید تلاشهای فراوان کشور انگلیس را هم اضافه کرد. دولت این کشور بودجه ای حدود 1.2 میلیارد یورو به موارد امنیتی و برنامه های پیچیده اختصاص داده است.
در خصوص حمل و نقل عمومی نیز بدون شک تاخیرهایی در آغاز بازیها وجود خواهد داشت. اما لاینهای مخصوص المپیک در مسیرهای اصلی رفت وآمد به استادیومها ساخته شدهاند که تضمین می کنند اعضای خانواده المپیک( ورزشکاران ومقامات ورزشی) سرموقع در بازیها حاضر می شوند. دولت با صرف چنین هزینه ای قصد دارد از هزینه های مرتبط با بیمه بکاهد.

 قرارداد شرکتهای بیمه در مرحله نخست با کمیته سازماندهی لندن و همچنین کمیته بین المللی المپیک است که هر دو این بنیادها حامی بازیها بوده و علاوه برآن طیف وسیعی شرکتها دراین موضوع سهیم هستند مانند آژانسهای مسافرتی وهتلها و شاید مهمترین درخواست کنندگان بیمه که تلویزیونها بوده اند.
کمیته بین المللی المپیک  تخمین می زند از بازیهای لندن حداقل 400 میلیون دلار سود ببرد. شرکت  آی تی فرانسوی آتوس نیز پوشش کلی  فعالیتهای  این برنامه را برعهده گرفته است که شامل ارسال نتایج و آمار است.
 البته این امر حقیقت داردکه شرکت تلویزیونی آمریکایی ان بی سی که حقوق پخش بازیهای لندن را از کمیته بین المللی المپیک خریده است، 1.18 میلیارد دلار در این بازیها سرمایه گزاری کرده است و این امر بازار بیمه گزاران درلندن را داغتر کرده است.

 دیگر شرکتهای تلویزیونی  نیز در مقابل ضررهای ناشی از هر گونه حوادث غیر مترقبه از پوششهای بیمه ای استفاده کرده اند.
 دراین میان بیمه های کوچکتری برای حوادث و جراحتهای ورزشکاران نیز در نظر گرفته شده است.
اما هیچ کس قیمت واقعی و کلی قراردادهای اصلی بیمه را نمی داند. این قیمتها یکی از اسرار تجاری محسوب شده و به این زودیها فاش نخواهد شد.
 

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟