بازگشت ۹۹ درصدی پول برداشت‌ شده از بانک پارسیان

مدیرعامل بانک پارسیان در مورد تسویه حساب‌های ارزی، تک نرخی شدن نرخ ارز، سود بانک‌ها و همچنین عملکرد بانک‌ها در شرایط تحریم توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ریسک نیوز،شایسته درباره فرایند تسویه حساب‌های ارزی گفت: ما توضیحات خود را به بانک مرکزی در مورد حساب‌های ارزی داده‌ایم و به احتمال زیاد 99 درصد از برداشت‌هایی که از حساب ما انجام شده به بانک برمی‌گردد.

وی خاطرنشان کرد که هفته گذشته این جلسات با بانک مرکزی انجام شده و توضیحات لازم در مورد مصارف ارزی ارائه شده است.

شایسته تاکید کرد که ما عین قانون را در مورد مصارف ارزی انجام داده‌ایم، بنابراین به احتمال زیاد 99 درصد پول ما به حساب‌هایمان برمی‌گردد.

مدیر عامل بانک پارسیان همچنین درباره افزایش نرخ ارز مرجع تا مبلغ 1600 تومان از سوی بانک مرکزی نیز گفت: بانک مرکزی براساس مجموعه تصمیمات و بررسی‌هایی که دارد و همچنین اطلاعاتی که از بازار کسب کرده احتمالا این نرخ را اعلام کرده است و من نمی توانم در مورد این نرخ نظری بدهم چون اطلاعاتی ندارم.

وی گفت:‌ البته معتقدم هر وقت یک کالایی از چند نرخی شدن دور شد اولین قدم را برای ایجاد فضای مثبت بوجود می‌آورد. ضمن آن‌که در بازار چند نرخی افرادی هستند که از رانت اختلاف قیمت استفاده کنند و به ضرر مردم خواهد شد.

شایسته تاکید کرد: اگر ما بخواهیم مشکلاتمان حل شود باید یک نرخ داشته باشیم.زیرا چند نرخی مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند مانند زمانی که ما وام‌هایی با نرخ های متفاوت داشتیم و در این بین کسانی که می‌توانستند از ارتباطاتشان استفاده کنند این وام‌ها را گرفته و در جای دیگر استفاده می‌کردند.

وی درباره بحث تحول بانکی که قرار است انجام شود نیز گفت: تحول بانکی را رییس جمهوری مطرح کرده‌اند و ما در تنظیم و ترغیب آن نقشی نداشته‌ایم و اطلاعی از اینکه در چه مرحله‌ای است نداریم. ضمن آنکه ما به عنوان بانک خصوصی اجرا کننده سیاست‌های پولی هستیم و اگر از بانک ما نظری خواسته شود، همراهی خواهیم کرد.

مدیر عامل بانک پارسیان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که شما قبلا نسبت به بسته‌های سیاستی که بانک مرکزی ارائه می‌کرد معترض بودید آیا در حال حاضر همچنان اعتراض دارید یا خیر؟ گفت: اکنون فضا بهتر شده است، اما در سال‌های قبل به نظر من این بسته‌های سیاستی جلوی رقابت را گرفته بود. چرا که وقتی بحث از رقابت مطرح می‌شود باید رقبا هم سطح باشند و بتوانند به شکل‌های مختلف رقابت کنند.

وی گفت: وقتی از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود که همه بانک‌ها یک نوع سپرده و یک نوع تسهیلات با نرخ مشخص را ارائه دهند دیگر چه لزومی دارد که ما 30 بانک داشته باشیم و تعدد بانک‌ها دیگر معنی ندارد.

شایسته گفت:‌ وقتی که رقابت بوجود می‌آید منفعت اصلی را مردم می‌برند مانند بحث تلفن همراه که مردم در سال‌های گذشته 500 هزار تومان می‌دادند و مدت زیادی در نوبت می‌بودند اما امروز به دلیل رقابت‌هایی که بوجود آمده این قیمت کاهش یافته وحتی خود همراه اول نیز امروز تبلیغ سیم کارت‌هایی را می‌کند که مبلغش 10 هزار تومان است و پنج هزار تومان نیز شارژ دارد، بنابراین این یک فضای رقابتی واقعی است که به وجود آمده است.

مدیر عامل بانک پارسیان افزود: در مورد بانکها نیز رقابت باید به گونه‌ای باشد که منفعت اصلی را مردم ببرند مانند آن زمانی که ما در ابتدای کار برای مشتریانمان کانتر نشسته طراحی کردیم و همچنین صندلی انتظار و سیستم نوبت‌دهی را گذاشتیم و می‌بینیم امروز هم بانک‌های دولتی به همین سمت رفته‌اند.

وی گفت:‌ در مورد نرخ سود بانک‌ها نیز تا حدودی بانک مرکزی دست بانک‌ها را باز گذاشته، اما سقف آن را تعیین کرده است. این درحالی است که در زمان مرحوم نوربخش به بانک‌های خصوصی اجازه داده شده بود تا دو درصد بیشتر به سپرده‌ها سود دهند.

شایسته گفت: معتقدم هنوز تفکر یکسان سازی از بانک مرکزی خارج نشده است.

مدیر عامل بانک پارسیان در مورد این که بانک متبوعش در نظام بانکداری اسلامی اول اعلام شده نیز گفت: در مقایسه‌ای که انجام شده نشان دادند با توجه به حجم عملیاتی که بانک پارسیان داشته و مشتری مداری وارائه تسهیلات توانسته بین دیگر بانک‌های کشورمان عملکرد بهتری را ارائه دهد. البته این که چگونه آن‌ها ما را انتخاب کرده‌اند ما نیز در جریان نبودیم و هیچ مراوده‌ای هم با آن‌ها نداشته‌ایم.

وی در مورد عملکرد بانک‌ها در شرایط تحریم گفت: دشمنان ما به دنبال آن هستند که ارتباط تجاری ایران با سایر کشورها قطع شود و به همین دلیل نیز هر روز با برنامه ریزی یک مشکل را برای کشور ما بوجود می آورند. این درحالی است که اگر بخواهیم این ارتباط تجاری بین ایران و سایر کشورها قطع نشود مهمترین نقش را باید بانک‌ها ایفا کنند.

شایسته خاطرنشان کرد:‌اگر در حال حاضر همچنان ارتباط تجاری بین ایران وسایر کشورها برقرار است و واردات انجام می‌شود به واسطه همین فعالیت‌ها‌ بانک‌ها بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که بانک پارسیان برای مقابله با تحریم‌ها و فشارهایی که به کشور وارد می‌شود چه تدابیری اندیشه‌ است، گفت: ما یک سری کارها انجام داده‌آیم که نیازی به توضیح آن نیست اما همین که می‌توانیم در همین شرایط ال سی باز کنیم و به تعهدات ارزی عمل کنیم نشان از همان تدابیر است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

32  −  26  =