خسارت یک میلیارد لیره ای به بازار بیمه مصر

به گفته رییس فدراسیون بیمه مصر به طور کلی پس ازجنبش سیاسی ۲۰۱۱ در مصر، شرکت های بیمه گر از پرداخت غرامت برای اموال غارت شده یا تخریب شده خودداری می کردند. آنها قصد داشتند چنین وقایعی را « شرایط غیرعادی» تعریف کنند اما پس از فشار از سوی اتحادیه بیمه مصر، آنها به تدریج مجبور شدند به این خواسته مشتریان تن دهند.

به گزارش ریسک نیوز،عبدالرئوف قطب، رییس اتحادیه بیمه مصر به تازگی اعلام کرده است از زمان جنبش سیاسی 2011 تاکنون بخش بیمه این کشوربا خسارتی حدود یک میلیارد لیره روبرو شده است. بخش اعظم این خسارت مربوط به غرامت اموال بیمه شده بوده است زیرا نرخ خشونت و شورش در سراسر مصر افزایش یافته است.

 وی در ادامه اضافه کرد شرکت های بیمه این کشور در اصل قصد نداشتند پوشش بیمه اموال خسارت دیده مشتریان در جریان انقلاب مصر  را فراهم کنند و به جای آن قصد داشتند چنین وقایعی را « شرایط غیرعادی» تعریف کنند و به این ترتیب پرداخت غرامت برای اموال غارت شده یا تخریب شده در جریان درگیریها را کاهش دادند.  اما پس از فشار از سوی اتحادیه بیمه مصر، آنها به تدریج مجبور شدند به این خواسته مشتریان تن دهند.

به گفته عبدالرئوف قطب بازار بیمه مصر در مقایسه با بازارهای بیمه مشابه دیگر در دنیا وحتی بازارهای عرب و آفریقایی ضعیف است زیرا بازده کل این صنعت فقط 2/1 درصد از تولید ناخالص ملی مصر را تشکیل می دهد.

 کل حق بیمه های پرداخت شده به شرکتهای بیمه در سال مالی گذشته به 5/10 میلیارد  پوند مصری بالغ شد که 6 میلیارد پوند مصری آن مربوط به بیمه اموال است و 5/4 میلیارد پوند مصری باقیمانده  مربوط به بخش بیمه عمر است.

البته به عقیده کارشناسان گسترش بازار بیمه مصر بسیار مشکل بود زیرا نرخ بالای فقر و بی سوادی سبب شده است اکثریت جمعیت مصر از نحوه خرید خدمات بیمه بی اطلاع باشند یا توانایی خرید آن را نداشته باشند. انقلاب 2011 مصر نیز بر شدت این مشکلات افزود.

 با این وجود قطب می گوید: بخش بیمه عمر مصر به تازگی شاهد 10 درصد رشد بوده است و علاوه برآن بخش بیمه اموال نیز 7/7 درصد رشد کرده است.

ازسوی دیگر شرکت های بیمه تمایل دارند دربازار سهام مالی مشارکت کنند و وظیفه چنین شرکت هایی است تا سرمایه هایی را که از مشتریان جمع آوری می کنند برای توسعه پروژه های ملی به کار ببرند.

 قطب همچنین اشاره کرد تمایل صنعت بیمه مصر برای شراکت در تهیه پوشش  بیمه پروژه های ملی بزرگ مانند پروژه توسعه کانال سوئز، تاثیری مثبت روی بخش دارد و نشاندهنده کار آمدی و گستره وسیع شرکت های بیمه مصری است.

 به عقیده وی سیاست جدید بانک مرکزی مصر برای احیای بخش بیمه بانکی کشور در ماههای آینده تاثیر مثبت و عظیمی روی صنعت دارد. چنین سیاستی سبب می شود شرکت های بیمه و شعبات آنها در سراسر کشور ابزارها و محصولات تازه ای برای مشتریانشان فراهم کنند.

رییس فدراسیون بیمه مصر از بانک مرکزی مصر درخواست کرده تا در مذاکراتی با فدراسیون بیمه شرکت کند که  موضوع آن مجموعه قوانینی برای کنترل بازارهای تازه است تا بانک و شرکتهای بیمه را از تکرار اشتباهات گذشته بازدارد. همچنین او از شرکتهای بیمه و فدراسیون بیمه مصر درخواست کرد درباره ایجاد قوانین برای سیاستهای بیمه بهداشت و بازنشستگی بایکدیگر مذاکره کنند.

 به اعتقاد قطب صنعت بیمه مصر و بخش های زیر مجموعه آن در 5 سال آینده 50 درصد رشد خواهند کرد .البته روند رشد از حالا آغاز شده است.

مترجم:شیوا سعیدی

منبع:

http://www.dailynewsegypt.com/2013/05/27/egypts-evolving-insurance-market/

 

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟