اگر شرکت های بیمه انتظار رفتار خوب کارکنان با مشتریان را داشته باشند درواقع خود باید با کارکنان به درستی رفتار کنند/در شرکت های بیمه اگر عدالت سازمانی رعایت نشود رضایت شغلی کاهش می یابد/ رضایت شغلی به جای اینکه سلیقه ای باشد باید در شرکت های بیمه نهادینه شود
دکتر سعید صحت عضو هیئت علمی گروه آموزشی مدیریت بازرگانی و بیمه دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار ریسک نیوز در پاسخ به اینکه چطور می توان رضایت شغلی را در کارکنان شرکت های بیمه افزایش داد گفت:در این زمینه فاکتورهای مختلفی تاثیرگذار است،در شرکت های بیمه مانند سایر شرکت ها،پاداش و دستمزد در رضایت کارکنان تاثیر دارد و این یک امر مسلم است که در هر سازمانی تاثیرگذار است.
وی افزود:نکته مهم دیگر،ارزیابی عملکرد مدیریت سازمان از میزان کارایی کارکنان است.مدیریت باید توجه کند که کدام یک از افراد بهتر کار می کند وحتی می تواند با طرز نگاه و بیان نسبت به کارمندی که بهتر کار می کند و دادن پاداش بیشتر به وی در رضایت فرد تاثیر بیشتری داشته باشد.در غیر اینصورت برخورد مدیر نمی تواند عادلانه قلمداد شود و در کارمندان ساعی دلسردی ایجاد می کند.
وی در ادامه تصریح کرد:یکی از خصوصیات صنعت بیمه این است که "خدمات" ارائه می دهد و با سایر شرکت ها متفاوت است و خدماتی که ارائه می کند ناملموس است.به عنوان مثال مانند ماشین نیست که رنگ و سرعتش را بتوان دید و از ظاهرش لذت برد.
وی گفت:در واقع افراد،پولی به شرکت های بیمه پرداخت می کنند تا شاید بتوانند از خدمات شرکت استفاده کنند و شاید هم نتوانند و خیلی اهمیت دارد که نحوه رفتار با مشتری چگونه باشد.
وی افزود:اگر شرکت های بیمه انتظار رفتار خوب کارکنان با مشتریان را داشته باشند درواقع خود باید با کارکنان به درستی رفتار کنند.
وی گفت: در فروش رشته های مختلف بیمه ای مانند بیمه اشخاص،اموال و مسئولیت،کسب رضایت مشتریان و نحوه برخورد با آنها بسیار اهمیت دارد.
وی در تشریح اینکه چه عواملی مانع از رضایت شغلی می شود و این عوامل برون سازمانی است یا درون سازمانی گفت:
در خود شرکت های بیمه اگر عدالت سازمانی رعایت نشود و عواملی مانند توزیع امکانات،تسهیلات،اضافه کاری و یا هر پرداخت دیگری به کارکنان عادلانه نباشد باعث کم شدن انگیزه و رضایت شغلی می گردد.
وی افزود:در فرایند ارتقای کارکنان اگر به فاکتورهایی مانند شایستگی،مهارت،توان علمی،تجربه و … توجه نشود باز هم منجر به کاهش رضایت کارکنان می شود.
وی در پاسخ به اینکه نقش مدیریت در رضایت کارکنان در شرکت های بیمه در ایران چگونه است گفت:
نقش مدیریت بسیار حائز اهمیت است،غیر از عدالت در مبلغ پرداختی به کارکنان که "بعد مادی" دارد در "بعد معنوی" نیز بسیار موثر است.حتی نگاه و برخورد مدیر با کارکنان باید بر مبنای عدالت باشد و این امر در ایجاد انگیزه برای کارکنان مهم است.
وی در پاسخ به اینکه در ایران چقدر به میزان رضایت شغلی کارکنان توجه می شود تصریح کرد:
شرکت های بیمه تلاش خود را می کنند و به مدیریت هم بستگی دارد.بعضی از مدیران بیشتر به این مسئله اهمیت می دهند و بعضی کمتر.این مورد بجای اینکه سلیقه ای باشد باید در شرکت های بیمه نهادینه شود.
وی در پایان گفت:موضوع رضایت شغلی نباید به مدیر بستگی داشته باشد.حتی با تغییر مدیر باید فرایند عادلانه حاکم باشد و رضایت کارکنان را در پی داشته باشد.
دیدگاه شما چیست؟