معرفی بیمه انحصاری تسهیلات اعتباری از سوی بانکها

سال گذشته بانک مرکزی در ابلاغیه ای دریافت پولی به نام بیمه تسهیلات از مشتریان را ممنوع کرده بود اما هنوز هم تعدادی از بانکها پولی به نام بیمه تسهیلات بویژه تسهیلات اعتباری از مشتری و متقاضی وام دریافت می کنند.

به گزارش ریسک نیوز،بانک مرکزی در اردیبهشت ماه ۹۱ طی بخشنامه ای به بانک های دولتی ، غیردولتی ، شرکت دولتی پست بانک و موسسه اعتباری توسعه اعلام کرده بود که دریافت حق بیمه اعتباری تسهیلات از تسهیلات‌گیرنده و همچنین مشروط نکردن اعطای تسهیلات به این که تسهیلات‌گیرنده «بیمه عمر» و نظایر آن شود و به تبع آن ملزم کردن وی به انعقاد قرارداد با شرکت بیمه و دریافت حق بیمه ولو به وکالت از تسهیلات‌گیرنده توسط بانک‌ها جهت پرداخت به شرکت بیمه اکیداً ممنوع است.
 

بانک مرکزی در بخشنامه خود مدعی شده بود که امروزه یکی از متداول‌ترین سازوکارهای حصول اطمینان بانک‌ها از وصول تسهیلات پرداختی به مشتریان، انعقاد قرارداد «بیمه اعتباری تسهیلات» با شرکت‌های بیمه است که طی آن، شرکت‌های بیمه در ازای دریافت مبلغی به عنوان حق بیمه از بانک‌ها، تسهیلات اعطایی آن‌ها را بیمه می‌کنند تا در صورت عدم بازپرداخت تسهیلات توسط مشتری بنا به دلایلی از قبیل ورشکستگی، اعسار، نکول بلاوجه و امثال آن، شرکت‌ بیمه مبادرت به بازپرداخت تسهیلات مزبور به بانک کرده و سپس به قائم‌مقامی بانک به مشتری رجوع ‌نماید. در این سازوکار با توجه به این که بانک به عنوان ذی‌نفع و بیمه‌گذار عمل می‌کند، فلذا رأساً نیز مکلف به پرداخت حق بیمه است.

به گزارش پایگاه خبری اخبار بانک، دریافت هزینه بیمه تسهیلات اعتباری از سوی بانکها به نام مشتریان براساس این بخشنامه ممنوع است.اما این رویه همچمنان در بسیاری از بانکها این بخنشامه را اجرا نمی کنند.اما در کنار این موضوع بانکها با عدم آگاهی مشتری و سوءاستفاده بیمه تسهیلات ریالی و ارزی خود را با بیمه خود اجرایی می کنند.

یک منبع مطلع در شبکه بانکی در این باره گفت: رویه فعلی بانکها در بیمه تسهیلات جای اشکال قانونی دارد.چرا باید بانک بدون اطلاع رسانی به مشتری بیمه نامه شرکت وابسته خود را به اجبار به متقاضی تسهیلات ریالی و ارزی ارایه می کند؟

وی ادامه داد:اکثر اوقات متقاضیان از روند بیمه تسهیلات ارزی و ریالی خود مطلع نیستند و حتی نمی دانند بیمه ای پول آن را از جیب خود پرداخت کرده اند چه نامی دارد؟

این منبع مطلع اظهارداشت:بعنوان مثال یکی از بانکهای که خود فعلا فاقد شرکت بیمه است،با بیمه ایران قرارداد بسته و از مشتری کارمزد شعبه و بیمه را اخذ می کند.
 

وی افزود:بانکها حتی در تسهیلات خرد از جمله تسهیلات فروش اقساطی و کالا بیمه حوادث و غیره وام را از مشتری اخذ می کنند و حتی نام بیمه را نیز به مشتری اعلام نمی کنند.
 

این کارشناس بانکی تاکید کرد:وقتی بانکی وام پرداختی خود به مشتری را بیمه می کند باید به مشتری بگوید که این بیمه نامه چیست و وابسته به کدام شرکت است.در اکثر مواقع بانکها حتی رسید یا برگ بیمه نامه مربوطه را برای پیگیری پس از وقوع حادثه برای مشتری ارایه نمی کنند.  به گزارش پایگاه خبری اخبار بانک،بانک مرکزی در اردیبهشت ماه ۹۱ طی بخشنامه ای به بانک های دولتی ، غیردولتی ، شرکت دولتی پست بانک و موسسه اعتباری توسعه اعلام کرده بود که دریافت حق بیمه اعتباری تسهیلات از تسهیلات‌گیرنده و همچنین مشروط نکردن اعطای تسهیلات به این که تسهیلات‌گیرنده «بیمه عمر» و نظایر آن شود و به تبع آن ملزم کردن وی به انعقاد قرارداد با شرکت بیمه و دریافت حق بیمه ولو به وکالت از تسهیلات‌گیرنده توسط بانک‌ها جهت پرداخت به شرکت بیمه اکیداً ممنوع است.

 

دریافت هزینه بیمه تسهیلات اعتباری از سوی بانکها به نام مشتریان براساس این بخشنامه ممنوع است.اما این رویه همچمنان در بسیاری از بانکها این بخنشامه را اجرا نمی کنند.اما در کنار این موضوع بانکها با عدم آگاهی مشتری و سوءاستفاده بیمه تسهیلات ریالی و ارزی خود را با بیمه خود اجرایی می کنند.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟