ایجاد تصویر چند قطبی و غیر مقتدر از بیمه مرکزی/ فصل بازسازی روابط عمومی بیمه مرکزی

نقش روابط عمومی بیمه مرکزی در برکناری سخنگو بررسی شد؛

نحوه اطلاع رسانی برکناری سخنگوی بیمه مرکزی که می تواند به عنوان یک کیس مطالعاتی برای کارشناسان روابط عمومی مورد استفاده قرار گیرد، نه تنها تصویری عزت مندانه از بیمه مرکزی ایجاد نکرد که شائبه چند قطبی بودن در نهاد ناظر بیمه را دوچندان ساخت و البته نقش روابط عمومی نه کم، که بسیار زیاد بوده ضمن اینکه این تصویر ساخته شده به نفع رئیس کل بیمه مرکزی هم نبوده است.

ریسک نیوز/ آزاده محسنی:گفته می شود صنعت بیمه بازاری کوچک است و سهم ناچیزی از جی دی پی دارد؛ اما نگاهی به وضعیت اطلاع رسانی و اخبار این صنعت نشان می دهد که حواشی کمی در آن جریان ندارد از انتشار فیش های حقوقی گرفته تا عزل و نصب های پیاپی و دخالت های ارگانهای بالادستی تا اتفاق اخیر که منجر به برکناری سخنگوی رئیس بیمه مرکزی شد.

ریشه تکرار این حواشی کجاست؟

مرور اتفاقات اخیر، عدم کنترل و هدایت شرایط از سوی روابط عمومی بیمه مرکزی را محرز می کند.

در جائی که سخنگوی بیمه مرکزی طی شفاف سازی از بدهی چهار هزار میلیاردی خودرو سازها پرده داشته و وزیر صمت را مورد انتقاد قرار می دهد؛ اما در اقدامی ناگهانی و تنها پس از چند ساعت رئیس کل بیمه مرکزی در خبری که توسط روابط عمومی به شکل گسترده منتشر می شود، اظهارات سخنگویش را تکذیب می کند و از این نیز فراتر رفته به طوریکه صبح روز بعد سخنگو از سمت خود عزل می شود .

برکناری سخنگو نیز به شکل گسترده ای با تیتر،  با حکم رئیس کل بیمه مرکزی سخنگو عزل شد، روانه شبکه های خبری می گردد.

این شکل اطلاع رسانی چه تصویری از بیمه مرکزی را متبادر می کند؟

سوال مهمی که در ذهن ایجاد می شود این است که فرایند اطلاع رسانی روابط عمومی بیمه مرکزی از شب گذشته تا کنون چه تصویری را در اذهان عمومی از نهاد ناظر بیمه ای ایجاد می کند؟

گل به خودی رئیس کل بیمه مرکزی و اطلاع رسانی سیاسی حاکی از بی تجربگی در جائی که فضای سیاسی کشور به استیضاح وزیر صمت در آمیخته، بیانگر آن است که تکذیب سخنان سخنگو از سوی رئیس نشان از عدم هماهنگی میان ارکان نهاد نظارتی دارد.

بدون شک نهاد های بالادستی و افکار عمومی با این شکل اطلاع رسانی این تصویر را از بیمه مرکزی در ذهن می سازند که چگونه می شود ارکان یک سیستم تا این اندازه ناهمگون باشند ؟

در اینجا صحبت ازین نیست که آیا اساسا قائم مقام بیمه مرکزی در کسوت سخنگو باید این شفاف سازی را می کرده یا خیر؟ چرا که این موضوع در این نوشتار نگنجد و در مقاله ای دیگر بدان پرداخته می شود، بلکه سخن ازین است که نقش روابط عمومی بیمه مرکزی به عنوان تنظیم گر و ارتباط دهنده ارکان مختلف نهاد ناظر و از سویی به عنوان حلقه ارتباطی با رسانه ها چیست؟

رصد اخباری که از شب گذشته تا کنون در شبکه های اجتماعی و رسانه های مختلف همراه با نظرات مخاطبان منتشر شده این تصویر را در اذهان ایجاد کرده که فضای دو قطبی و یا چند قطبی در بیمه مرکزی بین رئیس کل و سایر ارکان برقرار است و از طرفی خبر رسمی برکناری سخنگو نیز که با تیتری تحت عنوان با حکم رئیس کل سخنگو برکنار شد، بر وجود این فضای متناقض دامن زده است.

آیا این تصویر ساخته شده به نفع رئیس کل بیمه مرکزی است؟ آیا نمائی از آشفتگی در صنعت بیمه را ایجاد نمی کند؟ آیا وجود ضعف تصمیم گیری و اطلاع رسانی در صنعت بیمه را متبادر نمی کند؟

روابط عمومی با ذکاوت پیش از بحران وارد می شود؟

یکی از وظایف روابط عمومی ها در شرکتهای تجاری و نهادهای نظارتی ایجاد برندی منحصربفرد و ساختاری پرقدرت در اذهان مخاطب ، رقبا و مشتریان است.

اما آیا روابط عمومی بیمه مرکزی طی این سالها توانسته نمائی پرقدرت و مستقل از ناظر بیمه ای را به نمایش بگذارد و ردی از اعتبار و عزت نفس را از بیمه مرکزی بر جا گذارد؟

برای رسیدن به این مهم ورود پیشگیرانه به بحران ها جهت مدیریت و هدایت جریان از سوی روابط عمومی لازم است.

روابط عمومی با ذکاوت باید بداند که در هر نشست خبری و هر جلسه ای با رسانه ها امکان ایجاد بحث های مختلف و بعضا حواشی وجود دارد در این راستا باید بتواند برای هر کدام ازین موارد نسخه ای از پیش آمده شده داشته باشد تا بتواند جریان ایجاد شده را در مسیر مطلوب هدایت کند.

روابط عمومی نه تنها یک واحد اطلاع رسانی است بلکه باید انقدر قدرت و صلابت داشته باشد که بتواند نقش مشاوری زبر دست برای رئیس کل و سایر مقامات و ارکان نهاد ناظر بیمه ای را ایفا کند.

متاسفانه روابط عمومی بیمه مرکزی نتوانسته نقش رابط مستحکم میان ارکان مختلف نهاد ناظر بیمه ای باشد و ورای همه دو قطبی ها و چند قطبی ها بتواند مسیر سیال و فارغ از حواشی را میان ارکان بیمه مرکزی ایجاد کند.

گقتنی است، در این نمونه حادث شده که می تواند به عنوان یک کیس مطالعاتی برای کارشناسان روابط عمومی مورد استفاده قرار گیرد و تشریح و بررسی شود ، نه تنها تصویری عزت مندانه از بیمه مرکزی نقش نبسته که شائبه چند قطبی بودن در نهاد ناظر بیمه را تشدید کرد و البته نقش روابط عمومی نه کم، که بسیار زیاد بوده است.

از دیگر وظایف روابط عمومی اشراف بر فضای سیاسی و دولتی است تا مدیران را نسبت به اظهارات خود در نشست های خبری و گفتگوهای رسانه ای آگاه کنند.

به نظر می رسد، بیمه مرکزی نیازمند بازسازی واحد روابط عمومی خود است وگرنه تکرار این اتفاقات هم به ضرر صنعت بیمه و هم به ضرر نهاد ناظر بیمه ای خواهد بود.

از طرف دیگر به نظر می رسد، اگر بیمه مرکزی دارای روابط عمومی قوی بود می توانست خود نقش سخنگوئی را به بهترین شکل بر عهده گیرد .

از کارکردهای مهم روابط‌عمومی چه در بخش صنعت، بانک‌داری ، بیمه و … این است که باید دائماً افکارسنجی کنندو باید پرسید سیستم افکارسنجی آنها تا چه حد فعال است؟ باید پرسید روابط‌عمومی‌ه تا چه حد منتقل‌کنندة خواست و مطالبات مخاطبان هدف سازمان خود به مدیران سازمان متبوع‌شان است؟ تا چه حد توانسته‌ نقش پل ارتباطی مطمئن میان سازمان خود و جامعه را ایفا کنند.

در واقع کارکرد اصلی روابط‌عمومی تبلیغ نیست؛ بلکه زمینه‌سازیِ فکری و چهره‌سازی برای سازمان است در واقع  برای سازمان متبوعش در صحنه رقابت ایجاد محبوبیت می‌کند.

یکی از کارکردهای اصلی روابط‌عمومی چهره‌سازی است. روابط‌عمومی‌ها برای شرکت و سازمان متبوع‌شان اقدام به چهره سازی می کنند یعنی چهره واقعی و دوست داشتنی سازمان را برای افکار عمومی به تصویر می کشند.

با این توضیح آیا صنعت بیمه چهره محبوبی در اذهان مخاطب دارد؟

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  6  =  1