سخنکده متن و آغاز راه جدید

آزاده محسنی؛ سردبیر

سال 1403 با وجود همه چالش‌هایی که به همراه دارد اما آغاز یک راه جدید نیز برای مجموعه رسانه‌ای ریسک نیوز و بیمه داری نوین است. سخنکده متن با رویکرد توسعه رسانه تصویری راه‌اندازی شده و قرار است نقش تلويزیون صنعت بیمه را بازی کند. در واقع نفس سخنکده متن همچون خانه‌های خلاق است که این روزها در خبرهای حوزه نوآوری زیاد می‌شنویم. بخشی از روند فعالیت‌های سخنکده و کافه متن بر محوریت خلاقیت است و هر خلاقیتی ریسک دارد که به نتیجه برسد یا نه.

زمانی که ریسک نیوز در سال 90 یک اتفاق جدید در صنعت بیمه راه‌اندازی كرد طی این مدت توانست به عنوان یک رسانه موثر نقش ایفا کند. در سال 96 بیمه داری نوین پا به عرصه رسانه گذاشت و با شروع یک مسیر خاص و تحلیلی طی مدت حیاط خود توانسته اعتماد صنعت بیمه به عنوان عظیم‌ترین سرمایه را به خود جلب کند. و در نیمه دوم سال 1402 طرحي نو درانداختیم با عنوان سخنکده متن.

سخنکده متن با رویکرد توسعه رسانه تصویری راه‌اندازی شده و قرار است نقش تلويزیون صنعت بیمه را بازی کند. همچنین کافه متن نیز در کنار سخنکده متن با هدف توسعه امکان‌های شبکه‌سازی قصد دارد تا زمینه‌ساز دورهمی‌های دوستان باشد تا اهالی بیمه بتوانند فارغ از محیط کار و اداری به گفت‌وگو بنشیند. طبیعی است موضوعات نیز در این دورهمی‌ها از مرز موضوعات خشک و رسمی فراتر خواهد رفت و حوزه‌های هنر، کتابخوانی، توسعه فردی و مباحث انگیزشی در برخواهد گرفت.

در واقع نفس سخنکده متن همچون خانه‌های خلاق است که این روزها در خبرهای حوزه نوآوری زیاد می‌شنویم. بخشی از روند فعالیت‌های سخنکده و کافه متن بر محوریت خلاقیت است و هر خلاقیتی ریسک دارد که به نتیجه برسد یا نه.

اما طی کمتر از  شش ماه فعالیت این خانه خلاق، کارنامه قابل قبولی را بر جای گذاشتیم: دوشنبه‌های نوآوری توانست جریان ساز واقع شود و در هر دوشنبه میزبان جمعی از صاحبنظران و فعالان حوزه‌های مرتبط با نوآوری بودیم.

همچنین سه‌شنبه‌های آیین‌نامه‌خوانی و شنبه‌های تاریخ و تجربه بخشی از تجربه‌های سال 1402 بود. در سال 1403 فعالیت‌های سخنکده متن در چند شاخه گسترش خواهد یافت، ماهیت رسانه و اطلاع‌رسانی به شکل تصویری آنلاین و آفلاین متنوع‌تر خواهد شد.

گزارش‌های تحلیلی، پنل‌های کارشناسی و همچنین گفت‌وگوهای تک نفره هم به لحاظ کیفی و هم کمی توسعه پیدا خواهد کرد.

یکی از کارهای سخنکده در سال جدید «بیمه‌تد» خواهد بود تا افراد نخبه به شکل خیلی کوتاه به بیان عصاره زندگی و تجربیات کسب‌وکاریشان بپردازند.

رویکرد دوم سخنکده متن، به سمت آموزش خواهد بود و برگزاری دوره‌های آموزشی و ورکشاپ‌هایی که در سایه این کار بتوانیم زمینه‌ساز توسعه مهارت باشيم. طبیعتا در این راستا نیازسنجی آموزشی اولویت ماست.

به واسطه ظرفیت‌های پخش زنده‌ای که فراهم کرده‌ایم توسعه آموزش در سطوح مختلف شبکه فروش به عنوان یک جامعه فراگیر در سطح کشور یکی از استراتژی‌ها خواهد بود. توسعه مدل‌های متنوع آموزش و بهره‌گیری از دانش و تجربیات اساتید دانشگاهی، پیشکسوتان و افرادی که توانایی در آموزش‌های کوچینگ و توسعه مهارت دارند طبعا از اولویت‌های سخنکده است.

رویکرد سوم، برگزاری رویدادهای مختلف در حوزه‌های مختلف بیمه‌ای است. در تجربه شش ماهه‌ای که داشتیم چند رویداد را در سخنکده برگزار کردیم: اتکایی دیجیتال، شوکا، البرز و دستاوردهایش، ره‌نگاشت توسعه نوآوری از ایده تا اجرا، و نهایتا رویداد شش روزه « بیمه و 1403» که به عنوان یک مسیر ماندگار که در سال‌های بعد نیز اجرا می‌شود برگزار شد. در سال جدید علاوه بر برگزاری رویدادها در درون سخنکده، قصد داریم سمینارها و همایش‌هایی را هم در خارج از سخنکده برنامه‌ریزی کنیم.

بدیهی است که همه این تلاش‌ها بدون حضور اهالی بیمه غیرممکن است. شاید هیچ فعالیتی به اندازه رسانه به صاحبان اندیشه و نظر و تجربه وابسته نباشد. شاید تنها صنفی است که ماهیت خود را کاملا از همراهی نخبگان جامعه می‌گیرد.

همانطور که می‌دانیم وظیفه اصلی رسانه گزارش کردن است و از همه مهمتر درست گزارش کردن. طبیعتا برای رسیدن به مرز درستی در امر گزارش‌گری صاحبان نظر و فن بیشترین نقش را دارند. حتی وقتی گزارش تحلیلی تهیه می‌شود باز هم رد پای پژوهشگران را می‌بينیم. به هر حال ما هم بر خود می‌بالیم که توانسته‌ایم اعتماد صاحب نظران، پیشکسوتان و مسئولان و کارشناسان بیمه‌ای را جلب کنیم هم اینکه تلاش خواهیم کرد این سرمایه گران‌بها را ارج نهیم و با نقش‌آفرینی موثر‌تر آن را ارتقا دهیم.

و در نهایت مخاطبان که ارزشمندترین سرمایه یک رسانه محسوب می‌شوند. اساسا رسانه با مخاطبانش زنده است. به‌خصوص رسانه‌های تخصصی که مخاطبان آن‌ها در عین حال حامیان رسانه هم هستند. رعایت مرزهایی که کمک می‌کند تا هویت رسانه‌ای حفظ شود و در عین حال به ورطه غیر مستقل بودن فرو نیفتیم از اهمیت بالایی برخوردار است و طی این سال‌ها تلاش کرده‌ایم تا این مرز را رعایت کنیم.

مثلثی برای تمام فصول

ریسک نیوز، بیمه داری نوین و سخنکده متن سه ظلع از مثلثی هستند که در تکمیل هم حرکت می‌کنند. تا گزارش‌گری بهتری انجام شود و توسعه شبکه‌های اجتماعی این سه ضلع در سال 1403 اهمیت کلیدی خواهد داشت.

امیدواريم با همت اهالی بیمه بتوانیم در مدیریت ریسک‌های سال 1403همراه صنعت، اکوسیستم و بازار بیمه  باشیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  5  =  3