تعیین نرخ به بازار واگذار شود

عضو شورای فقهی بانک مرکزی با اشاره به این که حاکمیت نباید برای نرخ سود رقمی را تعیین کند، اضافه کرد: اگر معتقدیم شرایط بازار پول رقابتی است باید تعیین سود را به عرضه و تقاضا واگذار کنیم.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از ایسنا سید عباس موسویان درباره بیانیه شورای فقهی بانک مرکزی مبنی بر این که نرخ سود باید توسط بازار تعیین شود، اظهار کرد:در منطق اقتصاد اسلامی واز جمله بانکداری اسلامی نرخ سود باید بر اساس مکانیزم بازار و عرضه و تقاضا تعیین شود.

وی در ادامه با بیان این که قیمت دارایی‌ها، کالاها و سودها در بازار مشخص می‌شود، ادامه داد:حاکمیت نباید برای نرخ سود رقمی را تعیین کند البته به حاکم اسلامی اجازه داده شده که در شرایط خاصی مانند احتکار و انحصار و یا زمانی که بازار ماهیت رقابتی ندارد با مطالعه کارشناسی قیمت تعادلی را کشف کند.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی در ادامه افزود:روشی که طی چندسال گذشته در شورای پول و اعتبار استفاده می شد به این صورت بود که با قطع نظر از بازار و بدون کشف قیمت تعادلی نرخ سود را اعلام می کردند.

موسویان با اشاره به این که این روش تعیین نرخ هیچ مبنای بازاری و کارشناسی ندارد، خاطرنشان کرد:شورای فقهی بانک مرکزی اعلام کرد که این روش تعیین نرخ سود با شرایط طبیعی و خاص اقتصاد از نظر منطق اقتصاد اسلامی سازگاری ندارد و اگر معتقدیم شرایط بازار پول رقابتی است باید تعیین سود را به عرضه و تقاضا واگذار کنیم و اگر فکر می‌کنیم شرایط بازار رقابتی نیست باید از طریق کشف قیمت‌های تعادلی پیش برویم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا بانک‌ها و شورای پول و اعتبار برای بیانیه شورا اهمیت قائلند؟ گفت:با توجه به این که شورای فقهی هنوز جایگاه قانونی ندارد هیچ الزامی برای تبعیت از آن نیست اما از آنجا که این شورا موضع شریعت را اعلام می‌کند و از طرف دیگر در قوانین آمده که تمام فعالیت های اقتصادی در چارچوب شریعت قرار بگیرد.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی با بیان این که اگرچه مصوبه این شورا ضمانت اجرایی ندارد، اما دارای ضمانت شرعی است، تاکید کرد: با توجه به این که نظام بانکی مدعی فعالیت در چارچوب شریعت است موظف هستند به این مسئله توجه کنند و اگر غیر از این عمل کنند فعالیتشان غیر شرعی خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

5  ×    =  45