طرح بیمه اجتماعی فراگیر از دستور کار مجلس خارج شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با موافقت با اخطار کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه، در مورد داشتن بار مالی طرح بیمه اجتماعی فراگیر، این طرح را از دستور کار مجلس خارج کردند.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از ایسنا در جلسه علنی امروز مجلس، گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص رد طرح بیمه اجتماعی فراگیر (همگانی) در دستور کار مجلس قرار داشت که این کمیسیون این طرح را به دلیل داشتن بار مالی مخالف با اصل 75 قانون اساسی تشخیص داده بود.

بر این اساس بررسی این گزارش در دستور کار مجلس قرار گرفت که قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر به عنوان مخالف رد این طرح، گفت: بحث پوشش بیمه بیکاری و فراگیر شدن آن یکی از دغدغه‌های مهم کشور است که علیرغم تلاش‌های انجام شده اما بخش عمده‌ای از مردم دارای بیمه اجتماعی نیستند.

وی افزود: این طرح امکان برخورداری از بیمه را برای آحاد مردم فراهم می‌کند و علاوه بر آن صندوق بیمه فراگیر اجتماعی را راه‌اندازی کرده که درآمدهای آن جهت پوشش تمامی مردم و برخورداری از آنها برای داشتن بیمه فراگیر در بحث درمان و از کار افتادگی را ایجاد می‌کند.

احمدی لاشکی گفت که در صورت تصویب چنین طرحی، اقشار آسیب‌پذیر جامعه تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت و سازوکاری فراهم می‌شود که آحاد جامعه بدون پرداخت پول هنگفت از مزایای بیمه برخوردار باشند.

مصطفی افضلی‌فرد نماینده مردم اردبیل نیز به عنوان موافق رد این طرح، گفت: همه نمایندگان خواهان تحقق بیمه شدن تمامی مردم هستند اما باید سازوکار لازم به ویژه اعتبار مورد نیاز برای اجرایی کردن این طرح فراهم شود تا این طرح به سرنوشت بسیاری از طرح‌هایی دچار نشود که علیرغم زحمت نمایندگان اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه این طرح دارای بار مالی است، گفت: محل تامین هزینه‌های این طرح منابعی است که پیش از این هزینه‌هایی برای آن تعیین شده است. از طرف دیگر میسر نیست که از محل یک درصد افزایش درآمد مالیات بر ارزش افزوده بتوان منابعی را برای این طرح پیش‌بینی کرد چون این منابع تنها برای تامین هزینه‌های بیمه روستاییان است.

به گفته افضلی‌فرد، این طرح تنها انتظاری را در جامعه ایجاد می‌کند که به دلیل نداشتن منابع جهت تامین بار مالی نمی‌توان آن را اجرایی کرد.

به گزارش ایسنا، در این هنگام غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه با استناد به اصل 75 قانون اساسی در اخطاری گفت: در این طرح دولت مکلف شده که پنجاه درصد از حق بیمه را از محل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تامین کند این در حالی است که دولت امسال به جای آنکه از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی درآمد 48 هزار میلیارد تومانی را کسب کند تنها می‌تواند درآمد 38 هزار میلیارد تومانی را به دست آورد که این رقم حتی نمی‌تواند احکام قانون بودجه 93 را پوشش دهد چه برسد به اینکه بگوییم این درآمدها برای بحث بیمه همگانی مصرف شود.

وی افزود: از طرف دیگر این امکان وجود ندارد که میزان حق بیمه خانوار مشخص شود بنابراین از رییس مجلس درخواست دارم این اخطار را وارد دانسته و بیش از این وقت مجلس گرفته نشود.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی با وارد دانستن این اخطار، گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به دلیل داشتن بار مالی این طرح را رد کرده است.

وی افزود: این طرح حداقل در مورد سهم دولت بار مالی دارد و دارای ابهاماتی است. اخطار را قبول دارم و از نمایندگان می‌خواهم که نظراتشان را در این رابطه اعلام کنند.

نمایندگان با 112 رای موافق، 46 رای مخالف و 14 رای ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر در مجلس این اخطار را وارد دانستند.

بر این اساس و به گفته رییس مجلس، این طرح با رای نمایندگان قابل مطرح شدن نیست و از دستور کار مجلس خارج می‌شود.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟