ادامه سردرگمی سپرده‌گذاران صندوق‌های ادغامی‌

با گذشت چندین ماه از ادغام صندوق‌ها و ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی، هنوز هم مشکلات سپرده‌گذاران آنها ادامه دارد و خواستار پاسخگویی مسئولان بانک مرکزی هستند.

به گزارش ریسک نیوز،از مهر، ساماندهی صندوق های قرض الحسنه، تعاونی های اعتبار و موسسات اعتباری توسط بانک مرکزی که طی چند سال اخیر به اجرا درآمده است، مشکلاتی را برای سپرده گذاران این نهادها در بازار غیرمتشکله پولی ایجاد کرد و باعث سردرگمی آنها شده است.

گرچه مشکلات سپرده گذاران در اولین روزهای ادغامی صندوق ها، تعاونی ها و … بسیار مشهود بود، اما این سردرگمی ها با گذشت یکی، دو سال از ادغام ها هنوز هم پابرجاست و ادامه دارد. طی چند سال اخیر بانک مرکزی مجوز تاسیس چند بانک جدید را در پی این ادغام ها صادر کرده است.

در پی این اقدام بانک مرکزی، صندوق ها و تعاونی های متعددی با یکدیگر و یا در برخی از این بانکها با سپرده گذاران میلیونی ادغام شدند، اما اخیرا برخی از سپرده گذاران برخی صندوق ها در شهرستانها در تماس با خبرگزاری مهر، خواستار پاسخگویی مسئولان بانکی هستند که موسسه و صندوق آنها در این بانکها ادغام شده اند و بر اساس سیاست های ادغامی بانک مرکزی، مسئولیت و تعهدات صندوق های زیرمجموعه را بر عهده گرفته اند.

سپرده گذاران این صندوق ها مطرح می کنند که بانکهایی که در آنها ادغام شده اند، تعهدات صندوق را قبول نمی کند و وضعیت این سپرده گذاران در حالی است که پیش از آن سپرده گذاران به امید دریافت وام، مبلغی مشخص با مدت زمان تعیین شده در بانک قرار دادند و در انتظار دریافت تسهیلات به همان میزان سپرده گذاری بودند.

این سپرده گذاران پس از اتمام دوره سپرده گذاری بر اساس اعلام روسا و مسئولان برخی از شعبات و در  همان زمانی که ادغام در حال شکل گیری بود، سپرده های خود را از بانک برداشت می کنند، اما به آنها گفته نمی شود که در این صورت دیگر وامی دریافت نخواهید کرد. با این وجود این سپرده گذاران همچنان در انتظار دریافت تسهیلات قرار داشتند.

اما پس از مدتی به دلیل عدم تماس برای دریافت وام حتی با وجود تکمیل پرونده وارائه مدارک، ضامن و وثایق در پس تماس با شعبات به آنها اعلام می شود که به دلیل اینکه سپرده از بانک برداشت شده و در زمان ادغام سپرده ای در بانک نداشته اند، وامی به آنها تعلق نمی گیرد.

با این وجود این گروه از سپرده گذاران مطرح می کنند که مبالغ بالایی را برای مدت زمانی در این بانکها به امید دریافت تسهیلات سپرده گذاری کرده اند و با اعلام مسئولان شعب پول ها را از حساب خارج کرده اند و بر این اساس باید وام های دریافتی به آنها با حداقل سود و زمان بلندمدت طبق همان تعهدی که پیش از این به آنها وعده داده شده بود، باشد.

به هر حال این سپرده گذاران خواستار پاسخگویی مسئولان مربوطه به وضعیت سپرده گذاران صندوق های مربوطه هستند و می گویند که با توجه به اینکه شعب بانک به خواسته آنها توجهی نمی کنند لازم است که مسئولان نظارتی بانک مرکزی در خصوص وضعیت سپرده گذاران موسسات ، صندوق ها و تعاونی های ادغامی فکری کنند.

گرچه بخش بزرگی از ساماندهی بازار غیر متشکل پولی که به عنوان یکی از معضلات بزرگ نظام بانکی کشور یاد می شود، در دولت قبلی انجام شده است، اما در دولت فعلی نیز ادامه کار آن وعده داده شده و این کار همچنان در دستور کار بانک مرکزی است، بنابراین مسئولان این بانک لازم است که نسبت به وضعیت سپرده گذاران و خروج آنها از سردرگمی و بلاتکلیفی چاره اندیشی کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

9  ×  1  =