وصول بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان از مطالبات معوق بانکی

مدیر عامل بانک سپه با بیان این‌که در طول یکسال گذشته دولت کمترین دخالت را در امور بانکی داشته است، از تک رقمی‌شدن نسبت مطالبات معوق به تسهیلات تا پایان سال جاری و وصول بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان از مطالبات معوق این بانک خبر داد.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از ایسنا، تقوی‌نژاد امروز یکشنبه در نشستی با اشاره به تغییر رویکرد دولت نسبت به بانک‌ها در طول یک سال گذشته اظهار کرد: یک سال اخیر بهترین دوران ارتباطی بین نهادهای مالی بود که در نهایت به اجرای سیاست‌هایی در راستای کاهش تورم و برقراری ثبات انجامید.

وی توضیح داد: ایجاد مدیریت یکپارچه در بازار مالی، همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، برقراری شفافیت در اطلاعات، انضباط پولی و مالی، تغییر نگاه دولت به بانک‌ها از صندوق به یک بنگاه اقتصادی و همچنین کمتر‌شدن دخالت دولت بر امور بانک‌ها از مهم‌ترین دستاورد‌های سیستم بانکی در سال گذشته است.

تقوی‌نژاد گفت: منطقی‌شدن نرخ سود سپرده و تسهیلات که پیش از این به‌طور کارشناسی تعیین نشده و بانک‌ها را با زیان همراه می‌کرد نیز از اقدامات مناسب در سال گذشته بود که توانست رابطه منطقی بین سود سپرده و تسهیلات ایجاد کند.

بخش عمده‌ای از منابع بانک‌ها قفل شده‌ است

مدیر عامل بانک سپه در ادامه به قفل‌شدن بخش عمده‌ای از منابع بانک‌ها اشاره کرد و گفت: این نوع تسهیلات که از آنها به تسهیلات همیشه سبز تعبیر می‌شود موجب شده تا هم‌اکنون بخشی از منابع بانک‌ها در اختیار بنگاه‌های اقتصادی – فارغ از این‌که در چه دوره‌ای به بهره‌وری می‌رسند – قرار گرفته و مانع از در اختیار قرار گرفتن این منابع برای سایر بنگاه‌ها شده است.

وی همچنین مطالبات معوق را مورد تاکید قرار داد و گفت: متاسفانه در حال حاضر رقم مطالبات معوق به گونه‌ای است که موجب قفل شدن 20 درصد از منابع سیستم بانکی شده است.

وصول بیش از 2000 میلیارد تومان از مطالبات معوق بانک سپه از سال گذشته تاکنون

تقوی‌نژاد همچنین با اشاره به نگاه این بانک به وصول مطالبات معوق بانکی افزود: در پایان سال 1391 رقم مطالبات معوق بانک سپه حدود 31 هزار و 300 میلیارد ریال بود که در پایان سال 1392 به 32 هزار و 100 میلیارد ریال رسید و در ادامه تا خرداد‌ماه سال جاری به 33 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تا پایان سال 1392 علی‌رغم رشد مطالبات معوق بانک سپه، نسبت این مطالبات به تسهیلات کاهش یافته است، به گونه‌ای که از 16 درصد در پایان سال 1391 به 13.5 درصد در پایان سال 1392 رسیده است.

مدیر عامل بانک سپه با بیان این‌که نسبت مطالبات معوق به تسهیلات جاری بانک سپه تا پایان سال 1393 تک رقمی خواهد شد، گفت: این در حالی است که امکانات و سازماندهی‌های انجام شده موجب می‌شود تا بتوانیم مطالبات بیشتری را دریافت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در طول سال 1392 حدود 1750 میلیارد تومان از مطالبات معوق بانک سپه دریافت شد و در سال جاری نیز تاکنون 400 میلیارد تومان دیگر دریافتی داشتیم که رقمی بیش از 2000 میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

وقتی سرمایه بانک سپه صفر شد!

مدیر عامل بانک سپه در ادامه به مهم‌ترین مساله‌ای که در سال گذشته برای این بانک پیش آمد اشاره کرد و گفت: کلیدی‌ترین مشکل بانک سپه در سال گذشته این بود که به یکباره سرمایه بانک کاهش یافته و حتی در پایان شهریورماه سال 1392 با زیان ایجاد شده نزدیک صفر رسید.

وی توضیح داد: در حالی سرمایه بانک سپه در اسفند‌ماه سال 1391 حدود 8599 میلیارد ریال بود که در شهریورماه به صفر نزدیک شد و توانستیم با کمک موثر وزارت اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی منابعی را تامین کرده و پایه سرمایه خود را افزایش دهیم.

تقوی‌نژاد با بیان این‌که هم‌اکنون پایه سرمایه بانک سپه حدود 72 هزار و 500 میلیارد ریال است، بیان کرد: این منابع را از تجدید ارزیابی دارایی‌ها، فروش دارایی، واگذاری حدود 300 میلیارد تومان از اموال بانک و کمک دولت تامین کردیم.

نسبت کفایت سرمایه بانک سپه منفی 0.19درصد بود

وی همچنین با اشاره به کاهش قابل توجه نسبت کفایت بانک سپه گفت: هنگامی که با کاهش سرمایه مواجه شدیم نسبت کفایت سرمایه ما در پایان شهریورماه سال 1392 به منفی 0.19درصد رسید که این در مقابل میزان استاندارد هشت تا 12 درصدی بسیار نادر است.

به گفته مدیر عامل بانک سپه در حال حاضر نسبت کفایت سرمایه بانک سپه حدود 2.8 درصد است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

6  +  4  =