اتفاق شیرین ۹۳ از نگاه معاون رییس‌جمهور

سال ۹۳ هم تمام شد، با همه‌ تلخی، شیرینی، خوبی و بدی‌هابی که در هر کدام از سه حوزه‌ی اجرائی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در طول این سال رخ داد.

به گزارش ریسک نیوز،مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اما این تلخی و شیرینی‌ها را بیشتر مربوط به حوزه‌ی میراث فرهنگی دانست.

 

او که در این زمینه با خبرنگار ایسنا گفت‌وگو کرد، معتقد است در سال گذشته اتفاقی که از آن به عنوان بدترین اتفاق سال 93 در حوزه‌های مختلف این سازمان یاد شود و مسئولان سازمان میراث فرهنگی را متاثر کرده باشد، نبود.

 

با این وجود سلطانی‌فر تخریب چند خانه‌ی تاریخی و دارای ارزش در بافت تاریخی شیراز در محله‌ی اسکندریه را جزو اتفاقات ناخوشایندی دانست که در بخش میراث فرهنگی این سازمان رخ داده و گفت: اتفاقی که درباره‌ی چند بنای تاریخی در بافت تاریخی شیراز رخ داد، برای ما خیلی خوشایند نبود.

 

وی افزود: با این وجود آن اتفاق باعث شد تا یک سلسله بحث‌ها و همکاری با مجموعه‌ آستان شاهچراغ و وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم. در حال حاضر نیز روند طرح توسعه را در یک چارچوب مشخصی قرار داده‌ایم تا با فرمول پیشنهادی که مورد تائید و تفاهم آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی قرار گرفته، انشاءالله دیگر شاهد این نوع اتفاقات نباشیم.

 

«بازگشت آثار خوروین»، شاه‌بیت غزل سازمان میراث فرهنگی

 

سلطانی‌فر بهترین و شیرین‌ترین اتفاق در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را موفقیت ایران در بازگرداندن 349 قلم شی فرهنگی – تاریخی منطقه «خوروین» دانست که پس از 50 سال که به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده بودند، به عنوان جزئی از اموال و دارائی‌های مردم ایران و پس از یک منازعه 35 ساله، به ایران برگردانده شد.

 

او تاکید کرد: معتقدم در کنار همه موفقیت‌ها و دستاوردهایمان، این اقدام شاه‌بیت غزل اقدامات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود. چون اگر در کارمان 48 ساعت تاخیر داشتیم، اقدامات حقوقی مدعیان این پرونده بار دیگر ده‌ها سال این آثار را در بلژیک نگه داشته بود.

 

وی درباره‌ی روند اقدامات انجام شده برای بازگرداندن این آثار تاریخی به کشور توضیح داد: هماهنگی کردیم در سه روز همه‌ کارهایی که باید، انجام شد. به هیاتی که به بلژیک اعزام شدند، اعلام کردیم صبح روزی که به بلژیک رسیدند و با به پایان رسیدن پیگیری‌های دفتر حقوقی تهران، در همان روز آثار را تحویل گرفته، بسته‌بندی کنند و به ایران برگردانند.

 

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: 48 ساعت انتقال آثار به ایران طول کشید، 48 ساعت پس از بازگشت آثار به کشور و حضور در موزه‌ی ملی ایران، یک ادعای جدید تائید شده از محاکم قضایی بلژیک به دست ما رسید که این محموله باید در بلژیک بماند، در حالی‌که آثار خوشبختانه در ایران بودند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

6  +  3  =