صعود بازارهای بورس امارات در پی توافق لوزان

بازارهای بورس امارات پس از رشد مثبت معاملات در هفته گذشته که به دنبال توافق ایران و گروه ۱+۵ در لوزان سوییس صورت گرفت احتمالا به صعود ادامه خواهند داد.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از ایسنا، شاخص کلی بازار مالی دوبی پس از فعالیت‌های راکد در مارس که ناشی از قیمت نفت بود، هفته گذشته شاهد رشد شش درصدی بود و به 3614.70 واحد رسید. شاخص کلی ابوظبی هم رشد حدود چهار درصدی را ثبت کرد و به 4538.72 واحد رسید.

 

ایران و آمریکا به همراه پنج قدرت جهانی دیگر روز پنجشنبه 13 فروردین بعد از هشت روز مذاکرات نفس‌گیر در نهایت اعلام کردند که قادر به دستیابی به توافق جامع هسته‌ای هستند.

 

گروه بانکی امارات ان بی دی در جدیدترین یادداشت تحقیقاتی خود نوشت: به نظر می‌رسد یکی از موضوعات باقی مانده مذاکرات سرعت برداشته شدن تحریم‌هاست زیرا ایران خواستار برداشته شدن سریعتر محدودیت‌های صنایع بانکی و هیدروکربن این کشور است.

 

به گفته محافل صنعتی، شرکت‌ها و خرده فروشان اماراتی آماده ورود مجدد به بازار پرسود ایران هستند اما به چراغ سبز بانک‌ها و تامین کنندگان چشم دوخته اند. این شرکتها به تحقیقات یورومونیتور اینترنشنال اشاره می‌کنند که طبق آن، ارزش خرده فروشی بازار ایران از 133.58 میلیون دلار در سال جاری میلادی به بیش از 156 میلیون دلار در سال 2019 افزایش خواهد یافت.

 

پایگاه اینترنتی خلیج تایمز به نقل از یک تاجر اماراتی نوشت: بانک‌های امارات باید پا پیش بگذارند تا به تاجران اماراتی برای آغاز بررسی فرصت‌های موجود در بازار ایران کمک کنند.

 

مطالعات اتاق بازرگانی و صنعت دوبی از سابقه طولانی تجارت میان ایران و امارات حکایت داشته و نشان می‌دهد ایران پیش از تشدید تحریم‌ها، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی برای اعضای این اتاق بود.

 

بورس تهران هم بعد از بیانیه لوزان، روز شنبه روز رویایی و بی سابقه ای را تجربه کرد و اقبال سهامداران به بازار سرمایه منجر به رکوردشکنی جدید شاخص بورس شد به طوری که شاخص بورس تهران برای اولین بار در تاریخ بیش از 2000 واحد رشد کرد و با رشد درصدی موفق به عبور از کانال‌های 66 و 67 هزار واحدی و توقف در کانال 67 هزار و 827 واحدی شد.

 

بانکداران سرمایه گذاری معتقدند اگر توافق هسته ای منجر به گشایش اقتصاد ایران شود، فرصت‌های تجاری به ارزش میلیاردها دلار به وجود خواهد آمد.

 

ایران از دسترسی به سیستم بانکی بین المللی محروم شده و اگر تحریم‌ها برداشته شود، ایران بزرگترین کشوری خواهد بود که از دهه 1990 مجددا به اقتصاد جهانی ملحق می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

8  ×  1  =