آیین‌نامه پرداخت تسهیلات ۶۰ میلیونی مسکن به عموم مردم ابلاغ شد

رئیس کل بانک مرکزی از ابلاغ پرداخت تسهیلات ۶۰ میلیونی مسکن برای عموم مردم توسط بانک‌های تجاری و خصوصی خبر داد.

به گزارش ریسک نیوز،ازفارس، ولی‌الله سیف امروز در مراسم آیین حساب پس‌انداز خانه یکم گفت: بخش مسکن جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد دارد، پس از 8 دوره متوالی رکود اقتصادی در سال 93 شاهد رشد اقتصادی بودیم بنابراین استمرار این موضوع در سال 94 بحثی جدی است، هر چند بسیار سخت است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه  داد: در سال 94 باید از هر طرف و همه عوامل با یکدیگر همراه شوند و انضباط پولی و مالی اعضای دولت استمرار یابد.

وی با بیان اینکه تصمیمات به موقع موجب استمرار پولی و مالی می شود، گفت: بخش مسکن به رونق اقتصادی کمک می‌کند و هماهنگی که بین بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی وجود داشته سیر مشخصی به این بازار داده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اصولا چیزی که باید به آن تاکید کنم بازگشت و توجه به بانک‌های توسعه‌ای و تخصصی در اقتصاد کشور است.

سیف گفت: 85 درصد منابع مالی در کشور از طریق بانک‌ها تامین می‌شود در حالی که در تمام دنیا این موضوع از طریق بازار سرمایه تامین می‌شود، بنابراین ما نیز باید به این سمت برویم.

وی تصریح کرد: نظام بانکی به دلیل تاثیر تحریم‌ها افزایش ناگهانی نرخ ارز و مطالبات معوق نیاز به تقویت بیشتری دارد.

به گفته مسکن مهر کل اقتصاد کشور را به چالش کشید که هنوز هم در حال حل و فصل آن هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که سایر بانک‌ها نیز قرار بود وام 60 میلیون تومانی مسکن پرداخت کنند، اما ظاهرا هنوز برخی از بانک‌ها زیر بار این موضوع نمی‌روند گفت: بانک‌های دیگر به غیر از بانک مسکن متناسب با حجم منابع و تجهیز منابع خود اقدام به پرداخت تسهیلات مسکن می‌کنند، اما آیین‌نامه پرداخت تسهیلات مسکن به بانک‌های دیگر غیر از بانک مسکن ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: برخی از بانک‌ها پرداخت تسهیلات مسکن را آغاز کرده‌اند.

*لیزینگ مسکن روی میز بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه افزایش سطح تسهیلات مسکن به عوامل مختلف از جمله امکان بازپرداخت و منابع بانکی بستگی دارد، گفت: لیزینگ مسکن روی میز بانک مرکزی قرار دارد.

سیف با تاکید بر اینکه نباید بانک‌ها برای افزایش سطح وام به سمت بانک مرکزی دست دراز کنند، گفت: برخی از بانک‌ها به دلیل اینکه حساب آنها نزد بانک مرکزی قرمز شده بود، نتوانستند وارد پروسه پرداخت وام شوند البته تعدادی از بانک‌ها با برطرف شدن این مشکل اقدام به پرداخت تسهیلات کرده‌اند.

وی گفت: بسته‌های جدیدی که در بخش وام مسکن ارائه می‌شود را نمی‌توان در یک دوره فشرده عملیاتی کرد.

سیف در خصوص لیزینگ مسکن نیز گفت: تمام ایده‌های مربوط به لیزینگ مسکن روی میز بانک مرکزی است و به تدریج اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه لیزینگ مسکن نیاز جامعه هدف خاصی را تأمین می‌کند، خاطر نشان کرد: این طرح به نظام بانکی معرفی می‌شود تا به این ترتیب تحرک لازم در بخش مسکن ایجاد شود.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا از افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن حمایت می کنید گفت:بانک مرکزی از هر گونه محصول جدیدی که موجب رونق مسکن شود حمایت می کند بنابراین بررسی افزایش سقف مسکن در سال آینده نیز می تواند در همین راستا باشد.

منبع:فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

25  +    =  31