مخاطرات اطلاع رسانی پنیری در صنعت بیمه / محمود فراهانی

ضعف رسانه رسمی از جمله مشکلات اساسی در صف مشکلات متعدد ساختاری صنعت بیمه به شمار می رود ، چنین ضعفی سبب شده تا دو اتفاق مهم در این حوزه رخ دهد، اول گستره روز افزون اخبار در گوشی است که طبعا باعث ایجاد تنش در صنعتی می شود که خود داعیه ایجاد امنیت در جامعه دارد. اتفاق دوم پنیری شدن ساختار خبر در شبکه بیمه است. سوراخ سوراخ شدن این ساختار بدان معناست که هر کسی تلاش می کندبه مراکز اثر گذار بیمه نقبی بزند تا خبری کسب کند و در نهایت ساختار رسانه ای صنعت بیمه مانند پنیری سوراخ سوراخ می شود که هر لحظه احتمال ریزش و فروپاشی دارد.

و اما ریشه این دو اتفاق چیست؟
1-   آفات تک صدایی رسانه ای: اولین علت آن است که روابط عمومی شرکت های بیمه و از همه مهمتر بیمه مرکزی به  ارزش های رسانه ای ابزارهای در اختیار خود باور ندارد. چنین رویکردی باعث می شود تا مصاحبه ها و مطالب  مسئولان بیمه مرکزی سر از یک نشریه – که به زعم مسئولان روابط عمومی مطرح است-  درآورد. طبیعی است چنین رویکرد تبعیض آمبزی از یک بعد باعث از دست دادن دیگر رسانه ها و طبعا عدم انتشار مناسب اطلاعات است و بدون شک تک صدایی رسانه ای برای نهاد ناظر چالش های متعددی را دراز مدت به همراه خواهد داشت.

2-      فقدان نقشه راه و هدف گذاری مشخص: بسیاری از افراد تصور می کنند که فرایند اطلاع رسانی نیازمند نقشه راه نیست در حالی که  بخصوص در مواقعی که صنعتی در بحران به سر می برد وجود یک نقشه راه مهندسی شده برای اطلاع رسانی می تواند تا حد زیادی دامنه بحران را کاسته و به کاهش دوره بحران کمک کند.

بیمه مرکزی به عنوان  رسمی ترین نهاد صنعت بیمه  اگر بر اساس  راهبرهای کلان صنعت بیمه نقشه راهی با اهداف مشخص  تدوین کند قطعا مسیر اطلاع رسانی صنعت بیمه از اخبار«مگوی» و درگوشی و تنش زا به اخباری رسمی، موثر و آرامش بخش تبدیل خواهد شد.

3-      وقتی هدف اصلی فراموش می شود: خیلی از اوقات  بیمه مرکزی و اغلب شرکت های بیمه  فراموش می کنند که اطلاع رسانی  درست یک راهبرد حیاتی برای سازمان است و  از سوی دیگر اطلاع رسانی ناقص و نادرست به شکل تصاعدی باعث تخریب و تضعیف سازمان می شود. بر همین اساس مدیران روابط عمومی صنعت بیمه  برای داشتن یک فرایند اطلاع رسانی قوی و موثر در گام اول باید رسانه تحت اختیار خود را باور کنند. مهمترین کانال اطلاع رسانی درگاه های اینترنتی بیمه مرکزی و شرکت های بیمه است و باور داشتن این درگاه بدان معناست که  یادداشت رئیس کل در ابتدای امر باید در این رسانه منعکس شود. طبیعی است که بعد از مدتی مرجع  اصلی درج اخبار رسمی صنعت بیمه خواهد شد؛ اما وقتی چنین باوری وجود نداشته باشد اطلاعات  مانند عروس هزار داماد سر از هر رسانه ی رسمی و غیر رسمی در می آورد که این در گام اول شان نهاد ناظر را زیر سوال می برد.

4-      تقویت محتوا : بخشی از نقشه راه اطلاع رسانی به ساختار محتوایی اطلاعات بر می گردد. اینکه روابط عمومی با رصد  مداوم صنعت بتواند بازی شطرنج خبر را در زمین صنعت بیمه بازخوانی کند و از طریق مقالات ، مصاحبه ها و  گزارش ها و انتشار آن از طریق درگاه رسمی  ابتکار عمل در مهندسی مناسب فضای صنعت بیمه را در اختیار داشته باشد.

طبیعی است که بیمه مرکزی هیچ گاه نباید انتظار داشته باشد روزی برسد که شاهد فضای بدون انتقاد نسبت به خود باشدو اتفاقا باید از انتقادات استقبال کند چرا که زمینه پویایی صنعت بیمه را در پی خواهد داشت. اما نقش نهاد اطلاع رسانی صنعت بیمه در این بین آن است که مسیر انتقادات را اصلاح  کند.

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟