وضعیت بورس بحرانی است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: حس عدم اعتماد به بازار سرمایه، مخرب‌تر از هر اتفاق دیگری موجبات از بین رفتن سرمایه فعالان بورس را مهیا خواهد کرد.

به گزارش ریسک نیوز،حامد ستاک در گفتگو با مهر درباره وضعیت فعلی بازار سرمایه با توجه به افت‌های پیاپی شاخص بورس گفت: مشکل اصلی این روزهای بازار سرمایه، عدم وجود نقدینگی است. هرچند عوامل دیگری نظیر تسویه اعتبارات به دلیل فرارسیدن پایان سال مالی کارگزاران نیز مزید بر علت شده و بر شدت عرضه ها افزوده اما موضوع نگران کننده نبود تقاضای موثر در این سطح از قیمت‌ها است.  

این تحلیلگر مسائل بورس با اشاره به اینکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، قیمت‌ها در سطح جذابی برای ورود نقدینگی قرار دارد، تصریح کرد: بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار سرمایه معتقد به این موضوع هستند که هرگونه دخالت در عرضه و تقاضای طبیعی بازار به نوعی ضربه به استقلال و کارآیی بازار خواهد زد اما در برخی از مواقع بحرانی مانند شرایطی که بازار سهام ما این روزها دچار آن شده است، انتظار سرمایه گذاران بورس بر این مبنا استوار است که تدابیری مناسبی اندیشیده و به منظور حمایت از بازار، نقدینگی به آن تزریق شود.

وی خاطرنشان کرد: حس عدم اعتماد به بازار سرمایه، مخرب تر از هر اتفاق دیگری موجبات از بین رفتن سرمایه فعالین بورس را مهیا خواهد کرد که انتظار می رود با اندیشیدن تدابیری مناسب امید به بازار سرمایه ما باز گردد. هنوز بازار سرمایه ما به سطحی از کارآیی کامل نرسیده است و نوپا است و بنابراین هنوز نیازمند حمایت است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این مطلب که برخی‌ها معتقدند که بازار سرمایه به این دلیل که دولت بیش از حد به دنبال کنترل تورم است، دچار چنین وضعیتی شده است، عنوان کرد: از اصلی ترین دلایل اینکه بورس کشورمان به این وضعیت رسیده، عدم وجود نقدینگی به دلیل اتخاذ و اعمال سیاست‌های انقباضی از سوی دولت است.

وی ادامه داد: با توجه به گمانه زنی هایی که از بودجه سال آینده کشور شکل گرفته است، ادامه روند فعلی یعنی اعمال سیاست انقباضی توسط فعالان اقتصادی و بازار سرمایه پیش بینی می شود. در عین حال، فعالان بازار سرمایه هنوز نشانه و علائمی از رونق بازار سرمایه و اقتصاد ندیده اند.  

ستاک گفت: هر چند افق سرمایه گذاری در ایران روشن است و با توجه به توافقات و برجام امید به سرمایه گذاری خارجی ایجاد شده است اما در این مرحله سرمایه گذاران نشانه ای برای عبور از رکود و معضل رکود تورمی نمی بینند. در مرحله اول باید رکود مهار شود، حتی اگر این اتفاق بیافتد اما اقدامات عملی برای رونق بورس از سوی فعالان بازار مشاهده نگردد، وضعیت بازار دچار تغییر اساسی نخواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این مطلب که آیا وضعیت نرخ سود بانکی هم در شرایط ایجاد شده بورس تاثیر گذار بوده است؟ خاطرنشان کرد: بازارهای سرمایه و پول به صورت سنتی رقبای یکدیگرند و هر کدام که شرایط بهتری را داشته باشند، شرایط تضعیف دیگری را فراهم می کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  4  =  1