پیشنهاد افزایش کارمزد نمایندگان و کارگزاران در اکثر رشته های بیمه ای

یکی از علل اصلی و موانع عدم توسعه بازار بیمه در کشور ما، پایین بودن میزان کارمزد در اکثر رشته های بیمه است که پیشنهاد تجدید نظر و افزایش میزان کارمزدها در رشته های خاصی ارایه می شود .

به گزارش ریسک نیوز،صرفه جویی و پرداخت پایین کارمزد به شبکه فروش بیمه خود مهمترین عامل در جازدگی و توقف روند پیشرفت اقتصادی و فرهنگی حرفه بیمه گری در کشور است.

در سالهای اخیر با افزایش نرخ تورم که منجر به افزایش هزینه های زندگی و دفاتر نمایندگی و کارگزاری گردیده است، معادله هزینه-درآمد مدیران دفاتر فروش بیمه بهم ریخته و موجب تقلیل توان و بازدهی کاری این بخش عظیم از بازار بیمه گردیده است . از سوی دیگر در بازار رقابتی موجود و کاهش نرخ حق بیمه ها مجموع فروش ماهانه و سالانه شبکه فروش کاهش یافته و مالا کارمزد آنان نیز به شدت کاهش یافته است. این مشکل منجر به ناتوانی شبکه فروش در سرمایه گذاری و تقویت بخش بازاریابی و فروش و تبلیغات دفاتر شبکه فروش گردیده است.

یکی از دلایل عمده که نمایندگان و کارگزاران نمی توانند بازاریابان مستعد و علاقمند را جذب و نگه داری کنند و بتوانند در شرایط فعلی که بازاریابان در خواست یک حقوق حداقلی و دریافت کمک هزینه بازاریابی می نمایند با پرداخت بخشی از هزینه های بازاریابان آنان را برای همکاری خود نگه بدارند و بدین ترتیب بازار بیمه های خرد توسعه یافته و بازار بیمه رونق یابد .

نگاهی به فراز و فرود و بررسی علل چرایی توسعه نیافتگی کامل بیمه های عمر پس اندازی و بیمه های مستمری و به شرط فوت، همین پایین بودن میزان کارمزد این رشته و نحوه محاسبه و پرداخت آن است که توجیه اقتصادی فعالیت مستمر و متمرکز شبکه فروش و بازاریابان را ندارد. برای اثبات این مدعا یک مقایسه تطبیقی ده ساله حق بیمه برابر و کارمزد بیمه های عمر مختلط و مسولیت برای یک بیمه گذار را محاسبه نمایید، آنگاه به فاصله ژرف و معنی دار بازاریابی و توجیه اقتصادی بین رشته های بیمه و فعالیت انها پی خواهید برد!

در این راستا یکی از علل اصلی و موانع عدم توسعه بازار بیمه در کشور ما، پایین بودن میزان کارمزد در اکثر رشته های بیمه است و پیشنهاد تجدید نظر و افزایش میزان کارمزدها در رشته های خاصی ارایه می شود . با این اقدام ضمن حمایت ازشبکه فروش ارزشمند و تحصیل کرده بازار بیمه، به افزایش توان و عملکرد کل صنعت بیمه نایل خواهید شد. برای اینکه این اقدام منطقی و قابل دفاع باشد، رتبه بندی نمایندگان و کارگزاران همچون سالهای قبل احیا و دفاتری که از ساختار سازمانی و کارکنان متخصص و تعداد لازم و بازاریابان فعال و واقعی برخوردار باشند در رتبه بندی بالاتر و کارمزد و تشویقات مالی بیشتر قرار گیرند و حتی در خدمات دهی به بیمه گذاران در قبال دستمزد عادلانه مشارکت داده شوند .

سخن آخر آنکه، صرفه جویی و پرداخت پایین کارمزد به شبکه فروش بیمه خود مهمترین عامل در جازدگی و توقف روند پیشرفت اقتصادی و فرهنگی حرفه بیمه گری در کشور عزیز ایران است. امیدوارم مسولین ارشد صنعت بیمه کشور این پیشنهاد را جدی گرفته و با احیای توان مالی شبکه فروش صنعت بیمه، به احیای توانایی شرکت های بیمه پرداخته و در این برهه طلایی تحولات اقتصادی کشور جایگاه بازار بیمه را در مثلث خدمات مالی به بالاترین حد ممکن ارتقا دهند.

حمید رضا حاجی اشرفی

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟