فهرست۲۰ کارگزار قوی و ضعیف بورس

فهرست۲۰ کارگزار قوی و ضعیف بورس برای ۹ ماه اول سال درحالی اعلام می شود که ۱۰ کارگزار اول به تنهایی ۹ هزار میلیارد از ۲۲.۵ هزار میلیارد تومان معادل ۴۰ درصد از کل معاملات را انجام دادند.

به گزارش ریسک نیوز،در حالی روند نزولی قیمت سهام شرکت ها و همه متغیرهای اصلی بورس وارد دومین سال پی در پی شده که آمار معاملات 9 ماه سال جاری شرکت های بورسی با داد و ستد 22.5 هزار میلیارد تومانی بیش از 116 میلیارد سهم توسط بیش از 2 میلیون و 174 هزار سرمایه گذار حقیقی و حقوقی ثبت شده است.

در این میان که شاخص بورس با بازدهی منفی 1.6 درصدی از 62 هزار و 531 واحد اول سال به 61 هزار و 518 واحد پایان آذر رسیده ، وضعیت اکثر 101 کارگزار فعال در بورس به دلیل کاهش شدید حجم معاملات و خروج سرمایه گذاران و سرمایه ها ، نامساعد شده و حتی باعث قرار گرفتن تعدادی از شرکت های کارگزاری در مرز ورشکستگی شده است. هر چند روح ا… میرصانعی دبیر کل کاون کارگزاران اعلام کرده تاکنون هیچ شرکتی ورشکسته نشده است.

براساس این گزارش، با این حال و با وجود ادامه شرایط سخت و پیچیده و فرسایشی، 10 کارگزار وابسته به بانک ها و نهادها و خصوصی ، طی 9 ماه سال وضعیت بهتری نسبت به سایر اکثر شرکت های همکار داشته و قادر به تامین هزینه ها شده اند. هر چند این گروه اندک نیز خواهان مساعدت سازمان بورس در اعلام رتبه بندی و درخواست از مسئولان برای رفع ابهامات صنایع و حمایت عملی دولت هستند.

به این ترتیب بررسی ها نشان می دهند 10 کارگزار اول 9 ماه سال جاری 40 درصد از حجم معاملات 22.5 هزار میلیارد تومانی یعنی حدود 9 هزار میلیارد تومان را به تنهایی انجام داده اند تا سهم 91 کارگزار دیگر 60 درصد باقی مانده باشد.

کارگزاری مفید که در ارایه خدمات به مشتریان حقیقی و معاملات آنلاین سابقه دیرینه ایی دارد، برای اولین بار طی سال جاری موفق شد تا رتبه اول را که پیش از این در اختیار خبرگان سهام بود، بگیرد و با انجام 6.5 درصد از کل معاملات، حدود 1.4 هزار میلیارد تومان از مجموع خرید و فروش ها به نام خود ثبت کند.

کارگزاری خبرگان سهام نیز با 6.4 درصد در رده دوم جاخوش کرد و امیدوار به ماه های آینده شد تا شاید قادر به بازگشت در پله اول باشد. در ادامه هم شرکت های کارگزاری صبا تامین، بهگزین، بانک پاسارگاد ، آگاه ، آراد ایرانیان ،پارس گستر خبره، حافظ  و بانک صادرات قرار دارند که بین 5.1 تا 2.3 درصد جابجایی های 9 ماه سال را انجام دادند.

در انتهای آخرین رده بندی 101 کارگزار بورس نیز شرکت های عمدتا" بخش خصوصی با مجموع سهم کمتر از یک درصدی قرار داشته و شامل 10 کارگزار ضعیف نماد شاهدان، دنیای نوین، آبتین استاک،آفتاب درخشان، کالای کشاورزی،پگاه یاوران نوین، ستاره جنوب، عمران فارس، بهین پویا و امید سهم هستند.

در آذرماه هم که بیش از 9 میلیارد سهم به ارزش 1.6 هزار میلیارد تومان در بورس معامله شد 10 شرکت کارگزاری مفید، بانک ملت ،بانک پاسارگاد، بانک صادرات، بانک کشاورزی،آگاه، آراد ایرانیان، حافظ و خبرگان با انجام 5.7 تا 3.2 درصد درصدر ایستادند.

در انتها هم 10 شرکت کارگزاری عمران فارس،آفتاب درخشان،آفرین الوند، دنیای نوین ،آبتین استاک،بهین پویا، پگاه یاوران نوین،ایران سهم و امید سهم قرار گرفته اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  4  =  12