«ستایش» روی دیوارهای شهر

هنوز چند روز از قتل «ستایش قریشی» نگذشته، اما می‌توان چهره‌ی او را در شهر دید؛ چهره‌ای که به نشانه‌ی همدردی و اعتراض توسط هنرمندان خیابانی روی دیوارهای شهر نقش بسته است.

به گزارش ریسک نیوز از ایسنا، گرافیتی سال‌هاست که زیر پوست شهر نفس می‌کشد. هنری که هنرمندان آن با چهره‌هایی ناشناخته و اسم‌ها و امضاهایی عجیب، اعتراض خود را به مسائل مختلف نشان می‌دهند. با این حال، مدتی است که واکنش هنرمندان خیابانی در تهران نسبت به اتفاقات تلخ و تأثیرگذار جامعه، سرعت بیشتری به خود گرفته است. آن‌ها در مدت کوتاهی پس از رسانه‌ای شدن این‌گونه اتفاقات، طرح‌های گرافیتی مربوط به آن را روی دیوارهای شهر نقش می‌زنند.

گرافیتی

 

کامرانی ادامه داد: در برخی کشورها مثل ایتالیا، برای جلوگیری از مخدوش شدن چهره‌ی مکان‌های عمومی شهر توسط طرح‌های گرافیتی، مکان‌هایی را به هنرمندان اختصاص داده‌اند تا طرح‌های‌شان را روی دیوارهای آنجا پیاده کنند. همچنین ممکن است به‌صورت سفارشی کارهایی را از گرافیتی‌کارها بخواهند که برای زیباسازی شهر انجام شود.

 

این مدرس رشته هنر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که گرافیتی به جنبه‌هایی از هنر معاصر نیز راه پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر این هنر از حالت تمام‌حاشیه‌ای خارج شده و جنبه‌هایی از آن را می‌توان در هنر معاصر دید. هنرمندانی هستند که گرافیتی کار نمی‌کنند، اما از این هنر در نقاشی‌های‌شان بهره می‌گیرند.

 

کامرانی اضافه کرد: معمولا گرافیتی‌ها به‌دلیل غیررسمی بودن هنرشان، می‌خواهند ناشناس بمانند و از امضاهایی برای کارهای‌شان استفاده می‌کنند که شناخته نشوند. با این حال، ورود گرافیتی به هنر معاصر، مرز آن را با هنر در جریان کم‌رنگ کرده و مرزها و تعاریف حالت سیالی به خود گرفته‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  3  =  30