ضرورت ادغام بانک های همسو

دلیلی وجود ندارد که ۲ بانک با وظایفی همسو به طور مجزا فعالیت کنند.

به گزارش ریسک نیوزبه نقل از  اخبار پولی مالی، حسین سلیمی – نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران درباره مزایای ادغام بانک های داخلی به خبرنگار ما گفت: اگر دو بانک دولتی با وظایف همسو و مشترک در یکدیگر ادغام شوند؛ سرمایه آن ها افزایش پیدا کرده و به طور قطع قوی تر عمل می کنند.
سلیمی ادامه داد: نیاز به این همه شعب بانکی در کشور نیست؛ درصورت ادغام، بهره وری و کارایی بالا می رود و درنتیجه می توانند تسهیلات ارزان قیمت تر در اختیار بخش تولید و مصرف کننده قرار دهند.
وی با بیان اینکه درحال حاضر بانک هایی با نام های مختلف مسئولیت های مشابهی را انجام می دهند؛ اذعان داشت: دلیلی وجود ندارد که 2 بانک با وظایفی همسو به طور مجزا فعالیت کنند؛ درصورتی که اگر اینگونه بانک ها در همدیگر ادغام شوند، تعداد شعبات آن ها نصف شده و درنهایت سرمایه آن ها افزایش پیدا می کند.
عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران تصریح کرد: اکنون در حدود 20 هزار شعبه بانک در کشور وجود دارد که اگر ادغام صورت گیرد، این تعداد به نصف تقلیل پیدا می کند و شاهد افزایش درآمد و سرمایه بانک ها و درنتیجه اعطای تسهیلات بیشتر خواهیم بود.
به گفته وی؛ بانک مرکزی مدت مدیدی است که به دنبال کاهش بنگاه داری بانک ها است و از طریق ادغام می تواند به این هدف جامه عمل بپوشاند.
سلیمی گفت: اکنون در سراسر دنیا وظایف بانک ها از طریق سیسستم اینترنتی و بدون مراجعه حضوری افراد انجام می شود که این مهم منجر به کاهش شعبات بانکی شده است؛ به گونه ای که در حال حاضر تعداد آن ها انگشت شمار است. در کشور ما نیز به منظور افزایش بهره وری از خدمات اینترنتی استفاده می شود؛ و این موضوع وجود این تعداد شعب بانکی را زیر سئوال می برد.
وی افزود: به منظور رقابت در عرصه بانکداری بین المللی، لازم است ما نیز همگام با آن ها درجهت بروز کردن نظام بانکی خود گام برداریم. / اخبار پولی مالی

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟