افت شاخص کل بورس امروز ۹9/02/27

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه با کاهش 33 هزار و 597 واحد روبه‌رو شد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که در هفته گذشته روند رو به رشد و رکوردشکنی را طی می‌کرد، از روزهای آخر هفته رو به کاهش نهاده و امروز هم اولین روز هفته با کاهش 33 هزار و 597 واحد به رقم 984 هزار و 65 واحد رسید. 

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن امروز 6 هزار و 412 وحد افت کرده و به رقم 309 هزار و 642 واحد رسید. 

کارشناسان بورسی عمده دلیل ریزش بازار را رفتار هیجانی سهامداران خُرد و حقیقی می‌دانند که بر اثر هیجانات وارد بازار شده و چه در خرید و چه در فروش سهام، به صورت هیجانی رفتار می‌کنند، به گونه‌ای که در اکثر سهم‌های مهم بورسی، صف فروش میلیونی شکل گرفته است.

گرچه در روزهای قبل، سهامی مانند فولاد مبارکه برای خرید در بازار پیدا نمی‌شد، اما امروز 24 میلیون از این سهم برای فروش قرار داده شده، در حالی که صف خرید آن 15 میلیون سهم بوده است و این نشان می‌دهد رفتار سهامداران تازه وارد و خُرد تحت‌تأثیر هیجانات قرار گرفته است.

کارشناسان همیشه می‌گویند، ورود به بازار سرمایه باید همراه با تحلیل و مطالعه و مشاوره از افراد متخصص و امین باشد و مردم از رفتار هیجانی خودداری کنند.

عده‌ای هم کاهش شاخص کاهش بورس را در راستای تعدیل بازار و خالی شدن حباب قیمتی در سهام می‌دانند که در هفته گذشته، شاخص از یک میلیون و 40 هزار واحد هم گذشت، اما امروز به 982 هزار واحد رسیده است.

به هر حال حضور در بازار سرمایه، همزاد و همراه ریسک است. بنابراین، مردم باید از پس‌اندازهای کناری و پول‌های مازاد خود در بورس سرمایه‌گذاری کنند و از کارهای غیرعقلایی مانند فروش خانه، ماشین و یا لوازم منزل و یا فروش ابزار کار برای حضور در بازار خودداری کنند. بلکه باید از محل سود به دست آمده در بورس مایحتاج زندگی خود مانند ماشین، لوازم منزل و حتی مسکن خریداری کنند. 

امروز معامله‌گران بورس بیش از 5.4 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 835 هزار معامله و به ارزش 6 هزار و 360 میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش معاملات فرابورس را که امروز به بیش از 3 میلیارد و 119 میلیون تومان رسید را درنظر بگیریم، معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس امروز در مجموع بیش از 9 هزار و 486 میلیارد تومان اوراق مالی و سهام خرید و فروش کردند. 

امروز عمده نمادهای مهم بورسی مانند فولاد مبارکه، ‌پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس، شستا، گلگهر، مپنا و بانک ملت همگی در کاهش شاخص بورس بیشترین اثر را داشتند. 

همچنین در شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 3.3 درصد افت کرده و به رقم 261 هزار و 209 واحد رسید. 

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از 3 هزار و 687 تریلیون تومان رسید. 

همچنین شاخص قیمت با معیار هم‌وزن امروز 2 درصد کاهش یافته و به رقم 205 هزار و 282 واحد رسید. 

شاخص آزاد شناور با 3.6 درصد کاهش به یک میلیون و 252 هزار و 400 واحد رسید. 

شاخص بازار اول بورس با 3.3 درصد کاهش به رقم 740 هزار و 603 واحد رسید. 

شاخص بازار دوم بورس با 3.6 درصد کاهش به یک‌میلیون و 895 هزار و 25 واحد رسید. 

نمادهای پربیننده در بورس تهران شامل بانک ملت، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان، ملی مس، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری ایران خودرو، پالایش نفت بندرعباس بودند. 

امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل رو به کاهش بوده و با افت 225 واحد به رقم 11 هزار و 86 واحد رسید. 

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 697 هزار میلیارد تومان رسید. 

امروز معامله‌گران در فرابورس بیش از 2.1 میلیارد سهام و حق‌تقدم در قالب 412 هزار نوبت معامله و به ارزش 3 هزار و 119 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

امروز نمادهای میدکو، دماوند، پتروشیمی زاگرس، ذوب‌آهن، نیروی برق جهرم، هلدینگ سمگا و صبا تأمین همگی در افت شاخص بازار فرابورس اثرگذار بوده‌اند. 

همچنین نمادهای پربیننده در فرابورس امروز شامل ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، سیمان لار سبزوار، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و ریل‌پرداز سیر، کارخانجات تبرک و توسعه و عمران استان کرمان بودند.


بورس تهران

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  +  2  =