بازاریابی تصادفی ,مانع بزرگ فعالیت نمایندگان و کارگزاران

متاسفانه اکثر شرکت های بیمه در کشورمان هم بر اساس روش بازاریابی تصادفی و روابطی فعالیت میکنند. این امر موجب سردر گمی ونقل و انتقال مداوم بیمه گذاران از یک شرکت بیمه به شرکت بیمه دیگر در هر سال میگردد .

ریسک نیوز : بسیاری از عرضه کنندگان خدمات بیمه هیچ بازار هدف خاصی را برای تمرکز فعالیت در آن انتخاب نکرده اند .از این رو یا در یک رشته بیمه ای تمرکز فعالیت دارند و یا اینکه هر بیمه گذاری با هرنوع سفارش بیمه ای را پاسخ گو هستند .

این روش فعالیت بازاریابی ایرادی اساسی دارد .زیرا هرگز در این روش نماینده و کارگزار عرضه کننده خدمات به تثبیت یک پرتفوی با بیمه گذاران وفادار دست نمییابد و همواره در معرض از دست دادن بیمه گذاران خود توسط سایر فروشندگان بیمه نامه میباشد .
در بازاریابی تصادفی ,یکی دیگر از آسیب های مشهود ضعف در برند سازی است .

در دنیای کسب و کار یکی از تلاش های شرکت های تولیدی و خدماتی برند سازی و جایگاه یابی در ذهن مشتریان است .وقتی یک نماینده بیمه عرضه کننده خدمات به همه بیمه گذاران باشد از نظر آنها تشبیه به سوپر مارکتی میگردد که در مراجعه به وی هر سفارش بیمه ای را میتوان تهیه نمود و یا حداقل میتوان از وی نرخ ها را دریافت وبعد از جای دیگری بیمه نامه ها را خرید .,و زمانی هم این سوپر مارکت تعطیل بود و یا وقت جواب دادن نداشت میتوان به سوپر مارکت دیگری رفت و نیازهای خود را تامین نمود .

این نوع ایجاد رابطه بین بیمه گذاران و عرضه کنندگان بیمه را ,,بازاریابی تصادفی,,گویند.
در بازاریابی تصادفی امکان برنامه ریزی و ایجاد نظم و ترتیب در امور و کارها وجود ندارد و بجای اینکه نماینده و کارگزار به بیمه گذاران احتمالی و بیمه گذاران طرف همکاری دانش و اطلاعات مدیریت ریسک و بیمه را انتقال دهند و محور تصمیم گیری و تصمیم سازی بیمه گذاران در نحوه نگه داری ریسک ها و تامین پوشش های بیمه ای باشند ,این بیمه گذاران هستند که با ارایه دادن سفارش های متعدد بیمه ای روند فعالیت بدون برنامه و بدون هدف را برای نماینده و کارگزار بیمه تعیین میکنند.

بازاریابی تصادفی و بازاریابی روابطی همیشه دو روی یک سکه هستند .
متاسفانه اکثر شرکت های بیمه در کشورمان هم بر اساس روش بازاریابی تصادفی و روابطی فعالیت میکنند. این امر موجب سردر گمی ونقل و انتقال مداوم بیمه گذاران از یک شرکت بیمه به شرکت بیمه دیگر در هر سال میگردد .

شرکت های بیمه بجای اینکه با برند سازی و ایجاد مزیت نسبی در تامین خدمات بیمه ای و بالا بردن کیفیت خدمات رسانی خسارت موجب شیفتگی و دلبستگی بیمه گذاران به خود و نمایندگان خود شوند .با اتخاد روش های بازاریابی تصادفی و روابطی همواره در معرض تعیین حق بیمه از سوی بیمه گذاران و تابع تعیین شرایط از سوی آنها هستند .همین روش بازاریابی تصادفی شرکت های بیمه موجب تسری این موضوع به شبکه فروش بیمه گردیده و آنها نیز بجای ,,,بازاریابی هدفمند و تخصصی ,,,در صدد جذب بیمه گذاران مختلف از مشاغل و نیازهای متفاوت هستند .بدین ترتیب شرایط فعلی بازار بیمه ونحوه عرضه خدمات بیمه یاد آور این ضرب المثل معروف ایرانی است :(از این ستون به آن ستون فرجه)
کارشناس بیمه ,حاجی اشرفی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

43  −  33  =