استخدام به روش هد هانت (HeadHunting) چگونه است؟

امروزه روش‌های زیاد و مختلفی برای استخدام کارجویان به وجود آمده‌اند که هرکدام مزایا و معایبی دارند. یکی از این روش‌ها که شاید در ایران چندان رواج نداشته باشد، روش هدهانتینگ است.

به گزارش ریسک نیوز، بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به دنبال نیروی متخصص هستند از این روش استفاده می‌کنند. همچنین کسانی که به عنوان هد هانتر کار می‌کنند، تفاوت‌هایی با کارشناسان جذب و استخدام سازمان‌ها دارند که درک تفاوت آن‌ها می‌تواند به کارفرمایان کمک کند تا بهترین روش استخدام را برای خود برگزینند.

در این مقاله قصد داریم به طور کامل با روش هد هانتینگ آشنا شویم و از مراحل مختلف آن بگوییم. همچنین تفاوت‌های شغل هدهانتر با کارشناس جذب و استخدام را بررسی خواهیم کرد.

هدهانتینگ (Headhunting) چیست؟

هدهانتینگ به معنی شکار استعدادها و فرایند یافتن بهترین کاندیدای ممکن برای یک موقعیت شغلی است. در بیشتر موارد، کسب و کارها و سازمان‌ها به جای استخدام به روش سنتی، از استراتژی hunting Head برای شناسایی و استخدام برای موقعیت‌های شغلی سطح بالا مانند مدیر ارشد یا مدیرعامل استفاده می‌کنند.

اغلب کسانی که به عنوان هدهانتر فعالیت می‌کنند، فریلنسر هستند و به‌صورت مستقل کار می‌کنند.

با‌این‌حال، در خارج از کشور شرکت‌ها و آژانس‌های استخدام و کاریابی هستند که برای سازمان‌های مختلف به طور گسترده هدهانتینگ انجام می‌دهند و هدهانترها می‌توانند در این شرکت‌ها استخدام شوند.

معمولا هدهانترهایی که در این شرکت‌ها استخدام می‌شوند علاوه بر یک حقوق ثابت، پورسانت نیز دریافت می‌کنند.

تفاوت شغل هدهانتر و کارشناس منابع انسانی

همان‌طور که در مقدمه گفتیم شغل هدهانتر با مدیریت منابع انسانی تفاوت‌هایی دارد که عبارت‌اند از:

• هدهانترها برای استخدام افراد با سطح تجربه بالا به کار گرفته می‌شوند و معمولا باید به دنبال این افراد باشند و سعی کنند آن‌ها را ترغیب کنند تا موقعیت شغلی شرکت خاصی را قبول کنند حتی اگر این افراد به دنبال تغییر شغل نباشند؛ اما کارشناس منابع انسانی سازمان فقط با کارجویانی که خودشان به دنبال کار هستند و رزومه فرستاده‌اند، سروکار دارند.

• از روش هدهانتینگ برای پر کردن موقعیت‌های شغلی سطح بالا و ارشد و استخدام مدیران استفاده می‌شود و این در حالی است که کارشناس منابع انسانی هر سازمانی باید برای پر کردن تمامی موقعیت های شغلی سازمان تلاش کند.

• کارشناسان منابع انسانی باید با انتشار آگهی استخدامی و دریافت رزومه، کارجویان موردنظرشان را استخدام کنند؛ اما هدهانترها باید خودشان به دنبال کارجویان باشند و از منابع مختلف خود در این راستا استفاده کنند.

• هزینه هدهانتینگ بیشتر است؛ زیرا سازمان باید به طور جدا فردی را برای این کار استخدام کند.

فرایند هدهانتینگ چگونه است؟

هر هدهانتری ممکن است سبک خاص خودش را برای طی کردن فرایند هدهانتینگ طی کند. با‌این‌حال، در ادامه رایج‌ترین مراحل این فرایند را شرح خواهیم داد.

مراجعه کارفرما به هدهانتر

معمولاً مدیر عامل یا مدیر منابع انسانی شرکت برای استخدام در یکی از موقعیت‌های شغلی سطح بالا به هدهانتر مراجعه می‌کند.

همچنین در برخی موارد استخدام این موقعیت‌های شغلی باید محرمانه بماند و کارمندان و حتی مدیران میانی نباید از آن باخبر شوند یا در برخی شرایط چون استخدام از نیروهای شرکت های رقیب صورت می‌گیرد، باید محرمانه باشد. به همین دلیل مراجعه به هدهانتر در این مواقع محرمانه است.

لیست کردن مهارت‌ها و تجارب موردنیاز

روش شکار استعدادها در این مرحله این است که هدهانترها با سایر اعضای کادر استخدامی و تیم اجرایی لیستی از مهارت‌های موردنیاز فرد مورد نظر، تهیه کرده و سایر موارد مانند میزان تجربه موردنیاز، شرح شغل و وظایف شغلی و… را نیز تعیین می‌کنند تا مراحل بعدی فرایند را طبق این لیست جلو ببرند.

جستجوی کاندیداها

بسته به نحوه عملکرد تیم هدهانتینگ، ممکن است آن‌ها ابتدا به سراغ کارجویانی بروند که دنبال کار نیستند و در شرکت دیگری مشغول به فعالیت هستند؛ اما در صورت گرفتن آفر شغلی بالا، ممکن است سازمان فعلی خود را ترک کنند.

همچنین ممکن است آن‌ها از طریق ثبت آگهی استخدام در سایت های کاریابی، شبکه های اجتماعی یا رویدادهای مختلف فرصت‌های شغلی را در اختیار کارجویان بگذارند و رزومه‌هایی را که به آن‌ها ارسال می‌شود نیز بررسی کنند.

معمولا در این مرحله لیستی از کاندیداهای بالقوه و مناسب برای موقعیت شغلی مدنظر تهیه می‌شود.

بررسی کاندیداها

هنگامی که تیم استخدام کنندگان لیست نهایی خود را برای جذب نیرو تهیه کرد باید این لیست را کوتاه‌تر کرده و کارجویان را به چند نفر محدود کنند. برای این کار معمولا هدهانتر کارجویان را بر اساس معیارهایی که در لیست خود دارد، انتخاب می‌کند و لیست نهایی را آماده می‌کند.

مصاحبه و ارزیابی

برای موقعیت‌های شغلی سطح بالا، مصاحبه و ارزیابی توسط مدیران عامل یا سهامداران شرکت صورت می‌گیرد و پس از اتمام مصاحبه‌ها تیم استخدامی گرد هم می‌آیند تا درباره نتایج مصاحبه و انتخاب نیروهای کلیدی صحبت کنند.

ارائه جاب آفر به کاندیداهای برگزیده

پس از تصمیم‌گیری برای استخدام کاندیداها برای جایگاه شغلی مدنظر، شرکت باید پیشنهاد شغلی را به ترتیب اولویت به این افراد ارسال کند و هرکسی که جاب آفر را پذیرفت و در آخر قرارداد نهایی را امضا کرد، به استخدام شرکت درمی‌آید.

یک هدهانتر خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

یک هدهانتر خوب باید دارای ویژگی‌ها و مهارت‌های زیر باشد:

• درک عمیق از صنایع مختلف و مشخصات هر موقعیت شغلی
• توانایی تشخیص استعدادها
• قدرت تجزیه و تحلیل مشخصات شغلی و شناسایی مهارت‌های کارجویان
• مهارت‌های ارتباطی قوی
• داشتن اشتیاق، انگیزه و پشتکار
• قدرت مذاکره و متقاعدکنندگی بسیار خوب

مزایا و معایب استخدام به روش هدهانتینگ

در ادامه مهم‌ترین مزایا و معایب استخدام از طریق هد هانتینگ را نام خواهیم برد.

استخدام کاندیداهای خوب

یکی از مزایای کلیدی هدهانتینگ این است که کاندیداهای با استعدادی را که در حال جستجوی شغل نیستند، پیدا کرده و آن‌ها را متقاعد به تغییر شغل می‌کند. در حقیقت چون این افراد به دنبال موقعیت‌های شغلی نیستند، هدهانترها می‌توانند آن‌ها را توسط مهارت‌های شبکه سازی خود پیدا کنند.

همچنین هدهانترها می‌توانند بهترین استعدادها و همچنین افرادی را که برای شرکت شما مناسب‌تر هستند و احتمال بیشتری برای ماندن طولانی‌مدت دارند، شناسایی ‌کنند.

استخدام سریع‌تر

هدهانترها می‌توانند با استفاده از مهارت‌ها و تجربیاتی که دارند، بهترین کاندیداها را در کمترین زمان ممکن پیدا کنند. به همین دلیل می‌توانند فرایند استخدام را سریع‌تر طی کرده و آن‌ها بهبود ببخشند.

همچنین هدهانترها با حذف کارجویان فاقد صلاحیت و ارائه بهترین و مرتبط‌ترین کارجویان در زمانی که در فرایند استخدام طی می‌شود، صرفه‌جویی می‌کنند.

کاهش هزینه‌ها

اگرچه خدمات Headhunting با هزینه همراه است، اما در مقابل هزینه‌هایی که برای فرایند استخدام طی می‌شود‌، معمولا به‌صرفه‌تر است. در حقیقت با توجه به خدمات زیادی که هدهانترها برای شما انجام می‌دهند، در زمان و پول شما صرفه‌جویی می‌شود.

نداشتن تجربه در صنعت

برخی اوقات هدهانترهایی که از سمت شرکتی استخدام می‌شوند، تخصص کافی را در صنعت موردنظر ندارند و همین مسئله باعث می‌شود تا نتوانند بهترین کاندیداها را برای شما پیدا کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که هنگام استخدام هدهانتر به این مسئله توجه کنید.

تضاد منافع

اغلب هدهانترها بر اساس حقوقی که برای کاندیداها تعیین می‌شود، پورسانت دریافت می‌کنند. به همین دلیل هنگام جستجوی کاندیداها ممکن است برخی از آن‌ها به دلیل بالاتر بودن حقوق و دستمزد درخواستی برخی کارجویان آن‌ها را به شرکت معرفی کنند که پورسانت بالاتری هم بگیرند؛ در‌حالی‌که در واقعیت ممکن است این کارجو مناسب شرکت نباشد.

جمع‌بندی

هدهانتینگ یکی از روش‌های مدرن استخدام است که در سال‌های اخیر رواج زیادی یافته است. کسانی به‌عنوان هدهانتر کار می‌کنند معمولا به شکل مستقل و فریلنسری یا در شرکت‌هایی که خدمات هدهانتینگ ارائه می‌دهند، فعالیت می‌کنند.

بسیاری از سازمان‌ها برای استخدام نیروهای بااستعداد، فرایند استخدام خود را برون سپاری می‌کنند. فرایند هد هانتینگ معمولا برای جذب سطوح شغلی بالا مانند مدیران ارشد یا مدیرعامل انجام می‌شود و با فرایند جذب و استخدام سازمان‌ها متفاوت است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

48  −    =  41