در پنل تمرکز بر سوئیچ صنعت بیمه چه گذشت؟

در دومین روز از چهاردهمین نمایشگاه صنعت مالی ؛

پنل مشکلات قانون گذاری ( تمرکز بر مبحث سوئیچ صنعت بیمه) در دومین روز از چهاردهمین نمایشگاه صنعت مالی با حضور روح اله حیدری ، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه پارسیان، حامد ولی پور مدیر عامل ازکی، سید قاسم نعمتی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات ، حسن رضا عباسیان فر مدیر کل دفتر برنامه ریزی و امور فنی ، حامد کاظمی ، رئیس هیات مدیره رایین تک، حمید پروازی ، دبیر کارگروه توسعه کسب و کارهای نوین سندیکای بیمه گران برگزار شد.

به گزارش ریسک نیوز پنل مشکلات قانون گذاری ( تمرکز بر مبحث سوئیچ صنعت بیمه) در دومین روز از چهاردهمین نمایشگاه صنعت مالی با حضور روح اله حیدری ، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه پارسیان، حامد ولی پور مدیر عامل ازکی، سید قاسم نعمتی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات ، حسن رضا عباسیان فر مدیر کل دفتر برنامه ریزی و امور فنی ، حامد کاظمی ، رئیس هیات مدیره رایین تک، حمید پروازی ، دبیر کارگروه توسعه کسب و کارهای نوین سندیکای بیمه گران برگزار شد.

روح اله حیدری ، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه پارسیان اظهار داشت: وقتی صحبت از اینشورتک، نوآوری و استارتاپ می شود قائدتا صحبت از ساختارشکنی نیز می شود و این شرکت ها فعالیت هایشان به گونه ای ساختارشکنی هم به دنبال دارد.

وی ادامه داد: در بحث قانون گذاری بیمه فکر نمیکنم نه تنها در کشورمان بلکه کشورهای دیگر استارتاپی وجود داشته باشد که درگیر قانون گذاری ها نشده باشد. نوآوری، ساختارشکنانه است و در بسیاری از مواقع ممکن است با قوانین کشور و قوانین حاکم سازگاری نداشته باشد.

حیدری اضافه کرد: این ماهیت استارتاپ ها، اینشورتک ها و نوآوری هاست که به مرور زمان می توانند راه خودشان را پیدا کنند و این نکته بسیار مهمی است چرا که شرکت های دیجیتال منتظر ما نمی مانند و راه خودشان را پیدا می کنند. به همین دلیل چالش قانون گذاری یکی از چالش هاییست که اگر بتوان ان را مهار کرد سد بزرگی از سر راه فعالیت های این عرصه برداشته می شود.

وی به سوئیچ بیمه مرکزی اشاره کرد و گفت: بهتر است در یک فضای بسیار آرام این مباحث مطرح شود و چالش های استارتاپ ها  عنوان گردد و در جایی که لازم است قوانین حاکم در شرکت های بیمه و خود بیمه مرکزی به درستی تعبیر شود تا سدهای فعالیتی از جلوی استارتاپ ها برداشته شود.

نهاد نظارتی سیاستگذار است

حامد ولی پور ، مدیر عامل ازکی بیان کرد: اگر بخواهیم راجع به این موضوع صحبت کنیم اساسا بایستی به مدل کسب و کار نگاه کنیم. کسب و کارها در حال تلاش هستند که از بازار سهمی بگیرند و یک مزیت رقابتی برای خودشان بوجود بیاورند. گاها در ایجاد مسیر رقابتی از ابزار های مختلفی استفاده می شود که یکی از این ابزارها تکنولوژی است که هزینه تمام شده را کاهش دهد و تجربه کاربری را بهبود بخشد.

وی ادامه داد: این ها مزیتی هستند که می تواند در بهبود وضعیت کسب و کار ها کمک کنند تا سهم بیشتری از بازار بگیرند. معمولا گرفتن سهم بازار جدید به گونه ای است که ساختار شکن بوده و مقاومت هایی در در نوع خودش بوجود می آورد که اساسا نقش رگولاتور را پر رنگ تر می کند. رگولاتورها در نقش تنظیم گر باید فضای بازار را رصد کنند و در فضایی که حامی حقوق مردم باشند ورود پیدا کنند.

ولی پوری بابیان اینکه رگولاتور ها  نقش سیاست گذاری  داردعنوان کرد: اگر موضوعات امروز را بررسی کنیم یکی از آن مربوط به دغدغه شبکه است که بایستی بررسی شود این شبکه فروش تا چه حد نیاز به تغییرات دارد.

به گفته وی کسب و کارهای جدیدی که بوجود می آیند گاها نیاز به یکسری ابزارها دارند. کشورهای پیشرفته در طول فعالیت خود به یک مکانیزمی رسیده اند که اگر ما قرار است ابزار را در اختیار بازار قرار دهیم و این ابزار در بهترین حالت خودش قرار بگیرد بایستی فضای رقابتی درست کنیم. حال باید ببینیم ابزاری که بیمه مرکزی وارد بازار می کند تا چه حد فضای رقابتی را برای شرکت ها گسترش می دهد.

وی افزود: من معتقد هستم هیچ ابزاری در این خصوص برای بهبود عملکرد و افزایش فضای رقابتی میان شرکت ها بوجود نیامده است.باید مکانیزمی که فضای رقابتی برای استارتاپ ها ایجاد میکند بوجود آید. اگر بتوانیم یک فضای گفتمانی در این خصوص ایجاد کنیم مابقی مشکلات به راحتی حل خواهد شد.

سوئیچ بیمه تلاش می کند تا اکوسیستم مقررات بیمه ای در محیطی مناسب قرار گیرد

سید قاسم نعمتی ، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی  در ادامه عنوان کرد: بنده نیز معتقد هستم در فضای شلوغ و متشنج نمیتوان گفتمانی برای حل مشکلات استارتاپ ها انجام داد. بنابراین چالش ها و استراتژی هایی که بوجود می آید بایستی در فضای آرام مطرح شود.

وی افزود: صحبت های آقای ولی پوری در خصوص نقش رگولاتوری در تنظیم گری و حمایتگری از استارتاپ ها را تایید می کنم و پیشنهادی بر رقابتی بودن ابزاری که ارایه می دهند مطرح کردند. فقط نکته ای که لازم است عنوان شود آن است که هر فضایی شرایط مخصوص به خودش را دارد .

نعمتی تصریح کرد: نمی شود که تنها پوسته ظاهری را دید و شرایط و اکوسیستم واقعی را رها کرد. بنابراین ابزار و شیوه عمل متاثر از فضایی که در آن قرار گرفته ایم است. به نظر من می توان در فضای حمایتی و گفتمانی مشکلات پیرامون این موضوع را رفع کنیم.

وی ادامه داد: برای مدل سازی جدید هر کسی نظرات و انتقاداتی دارد که این ها در تضارب آرا صورت می گیرد. ما اکنون در یک شرایط گفتمانی ویژه قرار گرفته ایم که دوستان شرایط خودشان را اعلام می کنند و با هم همفکری می کنیم و قطعا مشکلاتی که برای هر دو طرف هست رفع خواهد شد. بیمه مرکزی قطعا حامی نوآوری است اما به روشی درست و با در نظر گرفتن تمامی شرایط این کار را انجام خواهد داد و یک جانیه گری به موضوع قطعا ما را دچار مشکل خواهد کرد.

نعمتی خاطرنشان کرد: سوئیچ بیمه اساسا برای نظارت است و هیچ گونه ماهیت کسب و کاری در سوئیچ بیمه ایجاد نمی شود. بحث های تکلیفی ندارد و اما ممکن است در کنار گندمی که می کارید چیزهای دیگری برداشت کنید. این آغاز راه است و پایان راه نیست و سوئیچ بیمه تلاش می کند تا اکوسیستم مقررات بیمه ای در محیطی مناسب قرار بگیرد.

 

فعالان استارت اپی کجا قوانین بیمه قرار دارند؟

حامد کاظمی ، رئیس هیات مدیره رایین تک در ادامه این پنل گفت: بحث سوئیچ یا هر ابزار نظارتی دیگری قوانین و مقررات دارد. قانون ها حمایتی هستند و برای حمایت و عدالت تصویب می شوند و این خط کش از منظر قانون گدار یکجایی قرار می گیرد که از منظر کسب و کارها در جای دیگری قرار دارد .

وی با سوال در این خصوص که روال قانون گذاری در بیمه مرکزی به چه شکل است ادامه داد:در مجلس به گونه ای است که شروع و خواستگاه یک تصویب قانون به 3 مدل ایجاد می شود. اول به صورت لایحه ای و طرح نمایندگان و یک جای دیگر هم هست که خود مجلس ضرورت می بیند که یک قانونی را تصویب کند که اصطلاحا تصویب قانون آزمایشی را در آنجا داریم که از این رو سوالی که دارم آن است که روال قانون گذاری در بیمه مرکزی به چه صورت است ؟ و ما فعالان حوزه استارتاپی در کجا می توانیم برای این قانون ورود پیدا کنیم؟

کاظمی در خصوص سوئیچ بیمه مرکزی گفت: سوئیچ در واقع یک ابزار است و برای این قانونی که تصویب می شود بایستی یک مجری و یک اجرا کننده ای وجود داشته باشد.

جایگرین سوئیچ چه می تواند باشد؟

حمید پروازی، دبیر کارگروه توسعه کسب و کارهای نوین سندیکای بیمه گران تصریح کرد:  بحث نگاه و دیگاه به سوئیچ از دو جنبه است که در جنبه اول گفته می شود برای ایجاد عدالت میان نمایندگان این سوئیچ ایجاد می شود. جنبه دوم مساله کسب و کاری سوئیچ بیمه است که ممکن است چالش هایی را ایجاد کند.

وی ادامه داد: ورود نهاد ناظر و رگولاتور به حوزه کسب و کارها مساله ای است که باید راجع به آن فکر شود . ایجاد انحصار برای یک نهاد  ممکن است ایجاد شود. همچنین مداخله در کسب و کاری مجموعه هاست به هر حال ممکن است موضوع اقتصادی در این حوزه تمرکز شود که طبیعی هم هست که این قیمت گذاری در شرایط غیر عادی در بازار بوجود می آورد.

پروازی اضافه کرد: موضوع بعدی اعمال سلیقه است که در فرآیندهای کسب و کاری می تواند اعمال سلیقه بوجود آورد. نقطه روشن و مثبت ماجرا رویکردی است که آقای نعمتی و تیمشان اتخاذ کرده اند و از فعالان استارتاپی نظرسنجی دارند.

وی در خصوص راهکار جایگزین برای سوئیچ بیمه گفت: ما تا به امروز پیشنهاد TSB ها را داده ایم که اغلب دنیا این واسطه گری ها را انجام داده اند. اما لازم است ملاحظاتی مانند شرایطی که در مختصات حاضر داریم را بررسی کنیم.

 

سوئیچ نقش تصدی گیری ندارد

حسن رضا عباسیان فر، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و امور فنی عنوان کرد: در صنعت بیمه مانند همه جا برای تنظیم مقررات یک مبانی و روال قانونی وجود دارد و برای این بحث آیین نامه ای داریم که به مصوبه شورای عالی بیمه رسیده است که تحت عنوان آیین نامه  66 بوده که فرآیند پیشنهاد از نقطه صفر که چه کسانی می توانند پیشنهاد دهند تا مراحل نهایی وجود دارد.

وی ادامه داد: همیشه در مقررات قانون یک مطالعه تطبیقی انجام می دهیم و مستندات آن موجود است که این استارتاپ ها در چه بستر فعالیتی ، فعالیت کنند. یکی از مشکلاتی که در جلسات داشتیم تجمیع دوستان بود که عملا کار سختی بود چرا که هیچ تشکلی هم نداشتیم. در واقع ما نوعی نشست برای دریافت نظرات دوستان در خصوص این آیین نامه داشتیم. در این تغییرات دو مساله ایجاد شد که نشان می داد سوئیچ بیمه اساسا در قانون وجود دارد.

عباسیان فر تاکید داشت : ابتدای شروع کار با بنده است  اما یک کمیسیونی وجود دارد که مرکب از شورای عالی بیمه و ذی نفعان است. برای آیین نامه 102 حدود 5 سال با دوستان جلسه داشتیم و این آیین نامه فی البداهه نوشته نشده است و بعد به کمیسیون بیمه می رود.

وی اضافه کرد: اگر ما با پیشنهاد سوپیچ بیمه این مشکلات را در آیین نامه ایجاد کرده ایم این بود اگریگیتور باشد و اگریگیتورها چندان کار بیمه ای انجام نمی دهند و بیشتر تجمیع کننده اطلاعات برای مشتریان هستند. از آنجایی که نقش این ها در قانون مشخص نبود آن ها در دل کارگزار بردیم و بخشی این مشکلاتی که دوستان به آن اشاره کرده اند به این موضوع هم باز می گردد.

عباسیان فر گفت: اساسا ماهیت شکل گیری شاپرک را بررسی کردم که در واقع نقش نظارتی دارد و برخلاف تصور برخی از حضار نقش تصدی گری ندارد. بانک مرکزی بخشی از نظارت هایشان در پرداخت های کارتی واسپاری کرده که 100 در 100 سهام آن مربوط به بانک مرکزی است و بانک مرکزی بسیاری از نظارت هایش را در قالب شاپرک انجام می دهد.

وی ادامه داد: اساسا حاکمیت برای اعمال مقررات خود در بستر آی تی ناگزیر به استفاده از حوزه های این چنینی است. بنابراین این سوئیچ آن دخالتی که دوستان تصور می کنند ندارد و اصلا به حوزه تصدی گری وارد نمی شود. شاید اگر این موضوع کاملا برای شرکت ها شفاف سازی شود آن حساسیت ایجاد شده از بین ببرود.

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

3  +  5  =