طرح پزشک خانواده در بهار امسال در ۹ استان اجرایی می شود

مدیر کل دفتر بیمه های سلامت وزارت تعاون و رفاه اجتماعی در گفتگو باریسک نیوز:

در ۳ماهه اول سال جاری طرح پزشک خانواده در ۹ استان بزرگ کشور اجرایی خواهد شد که این امر نوید دهنده تحولی مطلوب در زمینه بهداشت و درمان محسوب مي شود/ارتقای سطح سلامت جمعیت تحت پوشش، دسترسی آسان افراد جامعه به امکانات پزشکی، ارائه خدمات مناسب در نظام سلامت، کنترل هزینه‌های درمان، افزایش کیفیت خدمات و برقراری نظام ارجاع از جمله وي‍ژگي هاي طرح پزشک خانواده به شمار مي رود.

امروزه دیگر همه افراد به خصوص دولتمردان به این نتیجه رسیده‌اند که توجه به سلامت جامعه نقش بسزایی در پیشرفت جامعه ایفا خواهد کرد؛ به طوری که رشد و توسعه کشور در گرو سلامت جسمی و روحی افراد است.

 

دکتر محمد باقر هوشنگی مدیر کل دفتر بیمه سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اجرایی طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع  به خبرنگار ریسک نیوز گفت: وزارت تعاون و کارامور اجتماعی برای اجرايی شدن هر چه سریع تر، طرح پزشک خانواده بنا بر ابلاغ رهبری وبا همکاری وزارت بهداشت ودرمان تا پایان خرداد ماه دراستانهای چون تبریز،آذربایجان غربی ،شرقی، اردبیل، یزد، قزوين ،مازندران،شیراز تاکید دارد.

دکتر هوشنگی بیان کرد:تحقق اهدافی چون سلامت و حفظ‌ آن وظیفه یک نهاد و دستگاه خاص نیست بلکه برای تحقق و اجرای آن همه مجموعه ها با هم و دقیق عمل کنند که در این راستا وزارت تعاون و کارامور اجتماعی امادگي خود را اعلام میکند.

هوشنگی در ادامه بیان کرد: باید به منابع مالی بیمه ها هم توجه کنیم و ساختار آنها را با سرعت زیاد در اجرای طرح ها به هم نریزیم زیرا این راه ما را به مقصد نمی رساند.

وی با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی در زمینه اجرای پزشک خانواده گفت: فرهنگ سازی مقوله ای بسیار مهم ، وسیع و تخصصی است و صرفا استفاده از رسانه ها و پخش یک برنامه از رادیو تا تلويزيون کافی نیست.

وی گفت: در طرح پزشک خانواده مردم ولی نعمت و مطلع هستند و می توانند پزشک خود را انتخاب و تعويض کنند به همین دلیل این پزشک نیازی به کنترل ندارد.

مدیر دفتر بیمه سلامت وزارت تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: مردم اعتماد خاصی به این پزشک خواهند داشت و پزشک نیز نمی تواند بیش از حق خود از بیمار مطالبه کند و دیگر خبری از زیرمیزی و مسایلی از این دست نخواهد بود.

وی افزود: در زمان حاضر مردم در مراجعات پزشکی دچار سردرگمی هستند، کسی که بیمار می‌شود، نمی‌داند به کجا و و به چه کسی باید مراجعه کند، مجبور است از دوستان و آشنایان خود پرس‌و‌جو کند تا به یک سطح اطمینان برسد و تا زمانی که پزشک مورد اعتمادش را پیدا کند باید چندین مسیر را طی کند، در حالی که مطابق برنامه پزشک خانواده، پزشک خانواده علاوه بر اینکه بیماری‌های اولیه را پیشگیری و درمان می‌کند، راهنمای فرد برای انتخاب پزشک متخصص است.

وی گفت:بر اساس این طرح برای هر فرد یک پرونده الکترونیک سلامت در نظر گرفته می‌شود که تمامی اطلاعات مربوط به سلامت فرد در آن درج می‌گردد و مواردی چون تاریخچه مراجعات فرد به پزشک، داروهای تجویز شده، نتایج آزمایشات طبی، بیماری‌های زمینه‌ای و ارثی را در بر می‌گیرد و امکان دسترسی به این پرونده در همه نقاط کشور برای فرد و پزشک خانواده را فراهم می‌آورد.

 دکتر هوشنگی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه مهم ترین مزایای این طرح چیست بیان کرد: در این طرح دریافت ویزیت و دارو به صورت رایگان انجام می شود.در این برنامه پزشکان در سطح پزشکان عمومی، متخصص و فوق‌تخصص دسته‌بندی می‌شوند که در این میان ویزیت‌ها و تجویز داروهایی که از سوی پزشک سطح یک صورت می‌گیرد، رایگان بوده و هزینه ویزیت و دریافت داروهایی که از سوی پزشکان سطح دو و سه تجویز می‌شود.

 استفاده از خدمات بهداشتی درمانی با کیفیت مطلوب‌تر، بهره‌مندی از خدمات ویژه مانند ویزیت‌های دوره‌ای، آزمایش‌های طبی، آموزش، ارجاع به پزشک متخصص، برخورداری از خدمات مراکز مشاوره روانی، تغذیه و همچنین خدمات مراکز توانبخشی مانند بینایی سنجی و شنوایی سنجی از دیگر ویژگی‌های این طرح است که  مدیر دفتر بیمه سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آن اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: طرح پزشک خانواده در حال حاضر در استان‌های مازندران، چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان در حال اجرا است که با تعاملاین وزارت خانه با وزارت بهداشت و ستاد اجرایی طرح پزشک خانواده این طرح به زودی در استان‌های تبریز،آذربایجان غربی ، شرقی، اردبیل، یزد، قزوین ، مازندران،شیراز رونمایی خواهد شد.

این کارشناس بیمه افزود: باید این کار با بهره گیری از مشاور تخصصی انجام شود و در این زمینه ، همه گروه های مرجع از جمله استادان، معلمان و علما همانند رسانه محسوب می شوند .

کاهش هزینه‌های کمرشکن درمانی از طریق تدارک خدمات درمانی رایگان

دکتر هوشنگی مهم ترین اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را، کاهش احتمال مواجهه بیماران با هزینه‌های کمرشکن درمانی از طریق تدارک خدمات درمانی رایگان در مراکز ملکی، افزایش تعداد بیمه شدگان اصلی صندوق تامین اجتماعی از 7.5 میلیون نفر در سال 1384 به بیش از 11.5 میلیون نفر در سال 1391، دانست.

هوشنگی با بیان این که تا پایان سال 91 بیش از 95 درصد از مردم تحت پوشش بیمه ها قرار گرفتند افزود:شورای عالی بیمه افزایش هزینه های بیمه های را در سال جدید در بخش دولتی 18 در صد و برای بخش خصوصی 29 درصد اعلام کرده است.

وی در ادامه گفت: افزایش افراد تحت پوشش صندوق تأمین اجتماعی از27میلیون و 850 هزار نفر به 35 میلیون نفر و مقرری بگیران بیمه بیکاری از 130 هزار نفر به 180 هزار نفر و افزایش خانوارهای بیمه شده صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر از 173 هزار خانوار به 955 هزار خانوار طی دولت نهم و دهم از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی بوده است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

60  −  51  =