افزایش ضریب پوشش بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی محقق نشد

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در برنامه‌های دوم تا پنجم توسعه بندی آورده شده است که صندوق بیمه کشاورزی باید ضریب پوشش بیمه‌ای در حوزه کشاورزی را به ۵۰ درصد افزایش می‌داد ولی پس از گذشت ۲۰ سال هنوز این امر محقق نشده است.

به گزارش ریسک نیوزمحمدفرید لطیفی در گفت‌وگو با فارس، درباره صندوق بیمه کشاورزی اظهار داشت: متأسفانه این صندوق علی‌رغم جلسات متعددی که داشته‌ایم نتوانسته است انتظارات کشور را در بیمه محصولات و مزارع کشاورزی برآورده کند.

وی ادامه داد: این صندوق باید بتواند با منابع و بودجه‌ای که دراختیار دارد پوشش کامل بیمه کشاورزی را داشته باشد، ولی این امر هنوز اجرایی نشده  است. از سال 1362 صندوق بیمه کشاورزی تأسیس و رسماً در سال 1363 کار خود را آغاز کرد و در برنامه‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم توسعه بندی آورده شده است که ضریب پوشش بیمه‌ای در حوزه کشاورزی باید به 50 درصد برسد ولی پس از گذشت 20 سال هنوز این امر محقق نشده است.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: به عنوان مثال باغات مرکبات مازندران در این 20 سال کمتر از 5 درصد تحت پوشش بیمه حوادث کشاورزی قرار گرفته است و در سایر استانها نیز همین روال وجود دارد.

لطیفی بیان داشت: سازمان مدیریت بحران تکلیفی را برعهده دارد که سالانه منابعی را به این صندوق بیمه کشاورزی اختصاص دهد، ولی خروجی آن موفق نبوده است.

وی ادامه داد: دولت هر ساله در قانون بودجه ماده‌ای را از محل 10 و 12 به این صندوق اختصاص می‌دهد و صندوق نیز بابت دریافتی از حق بیمه باید کشاورز را تحت پوشش قرار دهد.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور بیان داشت: اخیراً تحقیقی در صندوق بیمه کشاورزی صورت گرفته است و عملکرد این صندوق بررسی شد. براساس این تحقیق، قانون صندوق بیمه کشاورزی نیاز به اصلاح دارد و ساختار آن نیز با توجه به اینکه زیرنظر بانک کشاورزی است و به صورت تجاری و اقتصادی عمل می‌کند و این موضوع موجب می‌شود که به کارهای حمایتی که وظیفه اصلی آن است نرسد، تغییر کند.

وی گفت: از نظر فنی نیز مشکلاتی در این صندوق مشاهده شده که باید اصلاح شود.

لطیفی خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت بحران 2500 میلیارد تومان از محل درآمدهای خود به این صندوق کمک کرده است و می‌بایستی تاکنون مشکلات آن حل می‌شد.

وی با اشاره به اینکه کسانی که تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار نمی‌گیرند، در صورت حوادث، دولت نمی‌تواند کمک آنها کند گفت: باید ساختار بیمه کشاورزی تغییر کند، چرا که انصاف نیست افرادی که تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفته‌اند در هنگام حوادث، دولت به آنها کمک کند و افرادی نیز که تحت پوشش نبوده‌اند نیز به آنها کمک شود و این موضوع یک تعارض و بی‌عدالتی ایجاد می‌کند.
 

اولین نفر امتیاز دهید

دیدگاه شما چیست؟