بیمه مسئولیت مالکان شناورها (P&I) و اهمیت کلوپهای بیمه متقابل/ محسن آذری

تمام کسانی که در صنعت دریانوردی فعالیت دارند به این نکته واقفند که در بیشتر سفرهای دریایی حوادث پیش‌بینی نشده‌ای اتفاق می‌افتند. برای پذیرش مسئولیت این حوادث، بیمه حمایت و جبران خسارت P&I توسط موسسات بیمه متقابل (کلوپها) عرضه شده است. کلوپهای P&I به اجتماعی از مالکان کشتی اطلاق می‌شوند که برای بیمه کردن تعهدات یک‌دیگر در قبال اشخاص ثالث، در یک ساختار تعاونی و غیرانتفایی گرد هم جمع شده‌اند. کلوپP&I هزینه‌های خود را از درآمدهای حاصل از گرفتن حق عضویت از اعضا، بازیافت خسارت و سود ناشی از سرمایه‌گذاری‌هایی که از طرف اعضا انجام می­دهند تامین می‌کنند.

مالکین شناورها برای مدیریت هزینه‌ها، به پیش‌بینی منطقی و دقیقی برای هزینه‌های عملیات خود از جمله هزینه انتقال ریسک از طریق خرید بیمه­نامه P&I که انتظار می‌رود در طی سال پرداخت ‌شود نیاز دارند. همچنین یک کلوپ P&I نیاز به تخمین درستی از تعهدات احتمالی سال بیمه­ای دارد تا بتواند پشتوانه مناسبی برای پرداخت خسارات و هزینه‌های دیگر تامین کند.

پیش‌بینی سوانح دریانوردی غیرمترقبه، مانند ‌خسارات وارد به کشتی‌های مسافربری یا نفتکش‌ها اساسا کار مشکلی است و میزان تعهدات کلوپ را سنگین‌تر می‌کند. خسارات مقادیر متفاوتی دارند. بیشترین تواتر خسارات در لایه نگهداری مستقل کلوپها ( 9 میلیون دلار طبق برنامه بیمه­گری 2014 و 2015 ) و لایه پوشش کنسرسیومی پایین دست ( 21 میلیون دلار مازاد 9 میلیون دلار طبق برنامه بیمه­گری 2014 و 2015 ) مشاهده می‌شوند اما شدت خسارات در لایه های بالاتر همواره مشکل ساز بوده و نیاز به پوشش اتکایی مناسب دارد. بنابراین از راهبردهای بیمه‌گریP&I وجود ذخایر کافی برای تامین هزینه‌های پیش‌بینی شده در هر سال برای پوشش کلیه خسارات لایه نگهداری، پرداخت هزینه‌های اداره کلوپ و همچنین پرداخت هزینه­های بیمه اتکایی برای لایه های نگهداری مستقل و سهم هر کلوپ از پوشش کنسرسیومی پایین دستی و بالا دستی و اتکایی مازاد خسارت می­باشد.

برای دستیابی به این تضمین و در عین حال فراهم کردن بهترین پوشش اتکایی برای گستره وسیعی از خطرات، تمام کلوپ‌هایP&I در گروه بین‌المللی (IGA) در توافق‌نامه کنسرسیومی مشارکت می­کنند. بیمه اتکایی که به موجب آن، مازاد توان کلوپها به بازار بیمه اتکایی بین­المللی و شرکت‌های بزرگ بیمه‌ اتکایی مانند [1]Catlin؛ Berkshire Hathaway[2]؛ Munich Re؛ Swiss Re؛ و غیره واگذار می‌شوند، این فرصت را به کلوپهای P&I می‌دهد که آرامش خاطر و امنیت برای ادامه فعالیت و تجارت اعضا فراهم کنند.

 گروه بین‌المللی کلوپ‌هایP&I، برنامه اتکایی با سطوح پوشش مختلف برای مالکان عضو با تشکیل کنسرسیوم بیمه­ای و تدارک بیمه‌های اتکایی منحصر بفرد تحت موافقت‌نامه صندوق مشترک تا سقف 7،000 میلیون دلار تامین می‌کند که شامل؛

  •  پوشش اتکایی آلودگی نفتی مازاد 80 میلیون دلار به میزان 1،000 میلیون دلار بدون محدودیت دفعات پوشش و 1،000 میلیون دلار دیگر مازاد برای سرریز خسارت آلودگی نفتی.
  • پوشش اتکایی سایر خسارتهای دریایی مازاد 80 میلیون دلار تا سقف 2،000 میلیون دلار بدون محدودیت دفعات پوشش و 1،000 میلیون دلار دیگر برای سرریز خسارتهای این بخش.
  • پوشش مازاد بر سقفهای مذکور هر کدام به میزان 1،000 میلیون دلار.

  امروزه داشتن بیمه­نامه‌ P&I از کلوپهای 13 گانه بین­المللی در تامین منابع مالی مورد نیاز از طریق بانکها، دریافت استاندارد از موسسات اعتبار سنجی، بستن قراردادهای اجاره کشتی و ورود به بنادر و ترمینالهای مهم نفتی برای مالکان شناورها که قصد ورود به بازارهای جهانی دارند الزامی است.

 

محسن آذری آغویه /کارشناس ارشد بیمه­ و بیمه اتکایی دریایی / منبع :ریسک نیوز



[1] بزرگترین سندیکای بازار بیمه لویدز لندن و راهبر قرارداد اتکایی مازاد خسارت گروه IGA.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  ×    =  20