انعکاس صدای منتقدان بیمه ایران در حکم فرهاد دژپسند // انتظارات وزیر اقتصاد از محمد رضائی محقق می شود؟ +متن حکم

حکم فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و امور دارائی برای محمد رضائی به عنوان عضو هیات مدیره بیمه ایران حاوی جزئیاتی کلیدی است که سالهاست از سوی منتقدان مد نظر بوده است.// آیا محمد رضائی به تنهائی می تواند انتظارات وزیر اقتصاد را براورده کند؟

ریسک نیوز : محمد رضائی مدیر با سابقه بیمه ایران که در سال گذشته راهی هیات مدیره بیمه سینا شد، با حکم وزیر اقتصاد در کسوت هیات مدیره دوباره به بیمه ایران بازگشت، بازگشتی که این بار در پست حساس هیات مدیره است.

اما انچه که در این انتصاب جالب توجه به نظر می رسد ، حکم فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و امور دارائی برای محمد رضائی به عنوان عضو هیات مدیره بیمه ایران است.
فرهاد دژپسند در این حکم به جزئیاتی کلیدی اشاره کرده که سالهاست از سوی منتقدان مد نظر بوده است از جمله نکات کلیدی که وزیر اقتصاد بدان تاکید ورزیده استقرار سیستم جامع بیمه گری است.
از زمانی که طیب نیا، وزیر وقت اقتصاد، بیمه ها را به پیاده سازی سیستم یکپارچه ملزم کرد ، مدتها می گذرد اما بیمه ایران به عنوان یک شرکت بیمه دولتی زیر مجموعه وزارت اقتصاد هنوز موفق به پیاده سازی این سیستم جامع نشده و متاسفانه به دلیل فقدان مدیریت بهینه در حوزه آی تی و تصمیم گیری حرفه ای در هیات مدیره، تجارب ناموفقی را از سرگذرانده وهنوز نتوانسته مسیر درستی را در این زمینه شناسائی کند تا به سرمنزل مقصود برسد.
عدم موفقیت بیمه ایران در پیاده سازی سیستم جامع بیمه گری نشان می دهد باید در هیات مدیره این شرکت بیمه عزمی راسخ برای تقویت زیر ساختهای آی تی  وجود داشته باشد از سوی دیگر پیاده سازی این سیستم از آن جهت برای این شرکت بزرگ بیمه ضروری است که تقویت زیر ساختهای فناورانه می تواند سدی پیشگیرانه جهت ایجاد تقلبات و تخلفات باشد که امروزه به پاشنه آشیل شرکتهای بیمه تبدیل شده است .
انتظار دیگر وزیر اقتصاد از محمد رضائی افزایش تنوع خدمات بیمه ای است ، شاید در این خصوص نگاهی به گذشته و انتظارات وزراء سابق خالی از لطف نباشداز جمله محمد طیب نیا در همایش بیمه و توسعه  بارها بر ضرورت عدم رقابت بیمه ایران با بخش خصوصی و لزوم ورود این شرکت بیمه دولتی به تولید محصولات جدید بیمه ای تاکید کرد؛ اما سوال اینجاست که بیمه ایران تا چه اندازه طی این سالها توانسته از دایره ثالث و درمان پا را فراتر نهند؟ البته طی سالهای اخیر بیمه ایران بر فروش بیمه زندگی "مان" تمرکز کرده اگر چه این تمرکز نمی تواند  به منزله تنوع خدمات بیمه ای باشد.


 

فرهاد دژپسند در این حکم بر لزوم اصلاح ترکیب پرتفوی تاکید کرده همان شاخصی که بیمه ایران این روزها در اخبار تبلیغاتی گوناگون در رسانه ها و شبکه های اجتماعی مطرح می کند، اما آیا اصلاح ترکیب پرتفوی تنها در مقام حرف و سخن  برای بیمه ایران میسر خواهد بود ؟ بیمه ایران طی سالهای طولانی قراردادهای زیان دهی منعقد کرده که عملا افزایش ضریب خسارت را در رشته های مختلف بیمه ای به دنبال داشته ، به نظر می رسد یکی از چالش های محمد رضائی در مقام عضو هیات مدیره الزام بیمه ایران در جهت تعدیل قرار دادهایی باشد که این شرکت دولتی را متحمل زیان کرده است.
 اهتمام در وصول مطالبات انتظار دیگری است که دژپسند در حکم رضایی بدان اشاره کرده همان چالشی که به گرهی ناگشودنی برای بیمه ایران مبدل گشته ، مطالباتی که طی سالهای طولانی بر روی هم تلمبار شده و عملا امکان وصول بسیاری از  انها وجود ندارد؛ اما مدیران عامل بیمه ایران با نشاندن این مطالبات در سرفصلهای ترازنامه ،دوران مدیریتی خود را سوداور نشان دادند.
طی این سالها برنامه ای نیز برای تجزیه سنی بدهکاران حق بیمه  وجود نداشته و سبب شده این مطالبات روند افزایشی پیدا کند.
فرهاد دژپسند همچنین از توانگری مالی بیمه ایران نیز یاد کرده که این روزها از سوی منتقدان بسیار مطرح می شود اگرچه کاهش توانگری مالی بیمه ایران نتیجه سالها فقدان مدیریت بهینه و انعقاد قراردادهای زیان آور است اما برخی افزایش سرمایه را یکی راهکارهای بهبود توانگری مالی بیمه ایران می دانند که عملا در شرایط فعلی امکان پذیر نیست.
وزیر اقتصاد در حکم محمد رضائی بر بهبود ذخایر نیز اشاره کرده ، در حال حاضر کسری ذخایر بیمه ایران بر اساس بند گزارش بازرس (سازمان حسابرسی) 19000میلیارد تومان فقط در رشته ثالث می باشد و زیان انباشته این شرکت در پایان سال 96 بیش از 5100 میلیارد تومان برآورد شده است که با احتساب کسری ذخائر، زیان انباشته بیش از 7000 میلیارد تومان خواهد بود.

پیاده سازی سیستم مدیریت ریسک ، استفاده از منابع بیمه ای به سمت بازار سرمایه  و استفاده بهینه از دارائی ها از دیگر انتظارات وزیر اقتصاد است که در حکم محمد رضائی منعکس شده است

انتخاب محمد رضائی بخصوص در بدنه ایران بسیار مورد استقبال قرار گرفته و این استقبال با سوابق محمد رضائی در حوزه های فنی و تجارب قابل توجه وی بی ارتباط نیست .

اما سوال اساسی اینجاست که آیا محمد رضائی به تنهائی می تواند انتظارات وزیر اقتصاد را برآورده کند؟ بدون شک خیر. تحقق این انتظارات تنها در سایه انسجام و هماهنگی هیات مدیره با مدیرعامل و بخش اجرائی میسر خواهد شد که حداقل در شرایط فعلی نشانه ای از این انسجام و هماهنگی دیده نمی شود.
اگر این انسجام و هماهنگی بین اعضاء هیات مدیره با یکدیگر و همچنین با مدیر عامل و مدیران اجرایی محقق نشود انتظارات دژپسند از بیمه ایران مانند انتظارات وزراء پیشین به  تاریخ خواهد پیوست .
ذکر این نکته نیز ضروری است که حکم وزیر اقتصاد برای عضو هیات مدیره بیمه ایران و نکات اساسی که بدان اشاره کرده نشان دهنده اشراف دژپسند بر وضعیت بیمه ایران است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

91  −    =  86