بیم ثالث فروشی و گردابی چنین هایل

قابل توجه شرکتهای بیمه مناطق آزاد؛

اکرامی مدیرعامل بیمه امید در حالی صراحتا اعلام کرده که برخی شرکت‌های مناطق آزاد دو الی سه سال آینده ممکن است به بیمۀ توسعة دیگری بدل شوند و بیمۀ مرکزی باید برای این مسئله فکری کند که تمرکز شرکتهای بیمه مناطق آزاد بر فروش ثالث برای جذب نقدینگی نه تنها ریسک عملیاتی این شرکتها را افزایش داده که عملا اصرار بر ثالث فروشی سبب رقم خوردن برخی تخلفات در بعضی از این شرکتها شده است ، ناگفته نماند که رشته ثالث بیمه توسعه را به کام ورشکستگی کشاند.

به گزارش ریسک نیوز ، طی روزهای اخیربرخی رسانه ها و شبکه های مجازی با انتشار اسنادی از صدور بیمه نامه موتور سیکلت  توسط  شرکت بیمه امید و عدم محاسبه کامل جریمه بیمه نامه ثالث و سهم صندوق خسارت بدنی خبر دادند که البته مدیرعامل صندوق خسارت بدنی نیز در یادداشتی بدین امر واکنش نشان داد و اذعان داشت: شرکت های بیمه، مسئول اجرای صحیح ماده 24 قانون شخص ثالث هستند

فارغ از پرداختن به عملکرد این شرکت بیمه در مورد اخیر که برخی رسانه ها بدان پرداخته بودند و عکس العمل جباری مدیرعامل صندوق خسارت بدنی، نگاهی به عملکرد برخی شرکتهای بیمه مناطق آزاد حاکی از آن است که برخی اقدمات مانند صدور ثالث در سرزمین اصلی و تخلف در پرداخت جریمه صندوق و … مسبوق به سابقه بوده است.

در سال گذشته نیز بیمه مرکزی فعالیت یک کارگزاری را به دلیل تخلف یک شرکت بیمه مناطق آزاد دیگر برای مدتی معلق کرد.

به نظر می رسد برخی شرکتهای بیمه مناطق آزاد با تمرکز بر فروش ثالث  به دلیل عدم شناسائی بازار هدف از یک سو و حضور گسترده شرکتهای بیمه سرزمین اصلی در مناطق آزاد از سوی دیگر در ورطه فروش ثالث به هر قیمتی  فرو افتاده اند.

ذکر این نکته نیز ضروری است که برخی دیگر از شرکتهای فعال در مناطق آزاد نیز با  تمرکز بر رشته های مجاز به فعالیت در سرزمین اصلی ، تارگت قابل قبولی برای خود در نظر گرفتند و با اتکاء بر نواوری و طراحی محصولات در حوزه درمان توانسته اند از گرداب ثالث فروشی برهند.

نکته قابل توجه اینجاست که شرکت بیمه امید دارای سه سهامدار اصلی آسیا ، البرز و دانا است که هر کدام ازینها در مناطق آزاد دارای شعبه هستند.

پیش ازین در میزگرد مبسوطی که نشریه تخصصی بیمه داری نوین با محور مناطق آزاد برگزار کرد معاون طرح و برنامة بیمة مرکزی  به بیمه امید پیشنهاد داد : بیمة آسیا ، البرز و دانا در مورد شرکت بیمة امید باید تصمیم بگیرند یا سهام خود را واگذار کنند.

اکرامی مدیر عامل شرکت بیمه امید نیز در این میزگرد اشاره کرد : من با سهامداران  مکاتبه کردم و پیشنهاداتی دادم من به سهامداران برای حفظ ثروت سهامداران برنامه‌ای دادم و بیان کردم که صلاح این است زودتر فکری بیندیشیم. 

 در همین راستا اکرامی، مدیر عامل بیمه امید در این میزگرد  بر اتکاء شرکت متبوعش بر پرتفوی ثالث صحه گذاشت و اذعان داشت : در حال حاضر پرتفوی ما حدود 55 درصد ثالث 26 درصد درمان  و بقیه اموال است.

وی می گوید: نمی‌توانم این را کتمان کنم که وقتی بیمة آسیا، البرز، دانا، پارسیان، ایران و شرکت‌های سرزمین اصلی می‌آیند، به لحاظ سرمایه بالا، ساختار بزرگ و فعالیت گسترده در سطح کشور امکان رقابت با آنها سخت میشود و در نتیجه  این سیب بین چهار نفر تقسیم می‌شد اما امروز بین 20 نفر تقسیم می‌شود و این سیب هم بزرگ نشده است.

وی گفت: هم اکنون هفت منطقۀ آزاد و 67 منطقۀ ویژه در کشور وجود دارد؛ اما برخی مناطق ویژه، ماهیت اقتصادی به معنای واقعی ندارند؛ بلکه محوطه‌ای را چپر کرده‌اند که درون آن امکان انجام هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی حتی در حد مغازه‌ نیست؛ همچنین هیچ خانواده‌ای در آن سکونت ندارد. در نتیجه امکان فعالیت بیمه‌ای نیز فراهم نیست. به بیمۀ مرکزی اعلام کرده‌ایم این مجوز صادر شود که در نقطه‌ای نزدیک منطقۀ ویژه بتوانیم نمایندگی بیمه تأسیس کنیم؛ اما فعلاً این امکان فراهم نشده است.

    اکرامی صراحتا اعلام کرد:  ریسک‌های زیادی داریم؛ اگرچه امروز وضعیت خوبی داریم ولی این شرکت‌ها دو الی سه سال آینده ممکن است به بیمۀ توسعة دیگری بدل شوند و بیمۀ مرکزی باید برای این مسئله فکری کند.

این صحبتهای اکرامی در حالی است که تمرکز شرکتهای بیمه مناطق آزاد بر فروش ثالث برای جذب نقدینگی نه تنها ریسک عملیاتی این شرکتها را افزایش داده که عملا اصرار بر  ثالث فروشی سبب رقم خوردن برخی تخلفات در بعضی از این شرکتها شده است .

اکرامی درحالی در صحبتهایش تاکید می کند، بیمۀ مرکزی باید برای چالش های شرکتهای مناطق آزاد فکری کند که به نظر می رسد در وهله نخست اولین گام را باید خود شرکتهای بیمه مناطق آزاد بردارند چرا که بیمه مرکزی اخیرا اعلام کرده اگر شرکتهای بیمه مناطق آزاد بخواهند به سرزمین اصلی بیایند این تسهیل را در نظر می‌گیریم که بتوانند یک شرکت جنرال یا عمومی تأسیس کنند. آنها تمام مراحل را طی می‌کنند و هر زمان که شرکت‌شان امادگی داشت و مجوز فعالیت دریافت کرد خودشان در مورد شرکتی که در منطقة آزاد دارند تصمیم می‌گیرند که یکی از گزینه‌ها می‌تواند ادغام این شرکت و انتقال کلیة حقوق و تعهدات شرکت منطقة آزاد به شرکتی باشد که در سرزمین اصلی تأسیس شده است.

در همین زمینه  بیمه حافظ  نیز در حال تلاش برای پیوستن به سرزمین اصلی است  به طوریکه سلطانی، مدیر عامل بیمه حافظ ، در گفتگو با ریسک نیوز صراحتا اذعان داشت : هدف اول و اخر ما ورود به سرزمین اصلی است ، بیزینس پلن این طرح نیز به بیمه مرکزی ارسال شده است هر چند که معتقدیم بیمه مرکزی باید برای ورود ما به سرزمین اصلی تسهیلات بیشتری را در نظر بگیرد

از طرفی مشخص کردن وضعیت سهامداری گام دیگری است که شرکتهای بیمه مناطق آزاد بخصوص بیمه امید باید بدان توجه کنند.

لازم بذکر است،  در حال حاضر چندین شرکت بیمه در مناطق آزاد در حال فعالیت هستند که با تمرکز بر محصولاتی به غیر از ثالث فعالیتهای موفقیت آمیزی در سرزمین اصلی و حتی مناطق آزاد داشته اند مانند بیمه آسماری که با ارایه بیمه نامه های نواورانه در رشته درمان توانسته بازار هدف مشخصی را برای خود در نظر بگیرد.

با توجه به آنچه گذشت به نظر می رسد برای اینکه برخی شرکتهای بیمه مناطق آزاد به سرنوشت بیمه توسعه گرفتار نشوند باید از تمرکز بر فروش ثالث دوری کنند. 

.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

30  −  27  =