عملکرد بیمه رازی در قرارداد وزارت نیرو ،هیاهو برای هیچ / بیمه گران از پند نیرو درس بگیرند!

میزگرد کیس محور بیمه داری نوین را بخوانید(قسمت دوم)

عطری : معتقدم؛ عملکرد این قرارداد سال آینده مشخص نمی‌شود؛ بلکه حداقل ۱۸ ماه بعد مشخص می‌شود.
نرخی که اعلام کردیم کف نرخ فنی بود. خواهشم این است که قرارداد این دوره را شش ماه پس از اتمام بررسی کنید؛ اگر صحبت‌های من درست بود کار کارشناسی را قبول و فرمولی تعیین کنیم تا نه شما ضرر کنید نه ما./مهدیون:متأسف هستیم که چنین اتفاقی شکل گرفته است و در نهایت دوستان هم اشاره کردند که برخی از شرکت‌‌های بیمه که انتظار نمی‌رفت این حق بیمه را بپذیرند و آن را ناصحیح می‌دانند؛ اما با همین حق بیمه، قرارداد می‌بندند.در بخش کاری خودمان اگر مجوز بیمه مرکزی اعمال نشده باشد و از طرفی گزارش توجیهی شرکت‌‌های بیمه منطبق با موازین فنی‌شان نباشد اقدام خواهیم کرد./اصلان‌بیگی: اگر امضای آقای جباری به عنوان مدیرعامل بیمه رازی در نامه هست من همین الان عذرخواهی می‌کنم.آقای جباری آن زمان مدیرعامل بیمه رازی نبودند.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از نشریه بیمه داری نوین روایت بی طرفانه از قرارداد فی مابین وزارت نیرو و بیمه رازی و همچنین نحوة واکنش شرکتهای بیمه با فراخوان وزارت نیرو اصلاً ساده نیست؛ اما تلاش و سعی بر همین بوده است. در عین حال درس های زیادی برای بیمه گران از چند جهت دارد؛ اول اینکه رفتار سندیکایی و منافع صنفی خود را چطور نگهبانی کنند؟ دوم اینکه نگاه نقادانه و آسیب شناسانه به این موضوع داشته باشند و سوم اینکه فارغ از حضور نهادی به نام سندیکا و تنها برای حفظ وجاهت صنعت بیمه نمایشی درخور احترام پیش چشم بیمه گذاران ارائه دهند. در میزگرد پیش رو كه با حضور علی اصغر اصلان بیگی، سرپرست معاونت فنی بیمه های غیرزندگی بیمه رازی؛ مجتبی عطری، عضو کمیسیون فنی سندیکای بیمه گران؛ حسين نوري، مدیر اجرایی شرکت های بیمه وزارت نیرو و بهزاد مهديون، معاون نظارت فني بر بيمه هاي غير زندگي بيمه مركزي برگزار شد سعی بر این بود تا ابعاد مختلف این قرارداد که البته عملاً منتفی شد و مدل قرارداد هم تغییر کرد بررسی شود.

قسمت اول را با عنوان عملکرد بیمه رازی در قرارداد وزارت نیرو روی میز نقد کارشناسان/پس تصمیمات سندیکائی چه می شود؟! را خواندیم. قسمت دوم از پی می آید:

* شما با توجه به چه عواملی نرخ ۲۷۹ تومان اعلام کردید؟

عطری: چهار عامل زیر در تعیین حق بیمه تأثیر داشته است:

عملکرد قرارداد، افزایش سقف هزینه‌‌های قرارداد جاری نسبت به قرارداد سال قبل، کاهش فرانشیزی که در قرارداد نسبت به دورة قبل لحاظ شده است به همراه افزایش تعرفه‌ها.

بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب شورای عالی بیمه از جمله آیین‌نامة شمارة 58، منظور از ضریب خسارت نسبت خسارت واقع شده به حق بیمه عاید شده است و خسارت واقع شده نیز عبارت است از خسارت پرداختی طی دوره به علاوه تفاوت ذخیره خسارت معوق پایان دوره و ابتدای دوره و حق بیمه عاید شده نیز عبارت است از حق بیمه صادره به علاوه تفاوت حق بیمه عاید نشده ابتدا و انتهای دورة مورد نظر. برای تعیین ذخیرة حق بیمه یا حق بیمه عاید نشده در اغلب رشته‌ها از جمله درمان به روش فصلی و بر مبنای حق بیمه صادره پس از کسر 15 درصد به عنوان هزینة تحصیل و همچنین کسر حق بیمه اتکایی واگذاری انجام می‌شود و در رشتة درمان کلیه شرکت‌های بیمه موظف به حفظ ضریب خسارت 80 درصد هستند.

 

* همة شرکت‌های بیمه نمی‌توانند ۲۷۹ تومان نرخ بدهند؛ پس رقابت کجا اتفاق می‌افتد؟

عطری: شخصاً با این موضوع موافقم که اصل رقابت باید رعایت شود ولی نرخ اعلامی کمیته، نرخ کف بود که توسط سندیکا اعلام شد.

 

* چرا شرکت‌‌های بیمه نرخ ۲۳۵ تومان یا کمتر ارائه کردند؟

نوری: 11 شرکت، نرخ 304 هزار و 110 تومان ارائه کردند و ریالی با یکدیگر تفاوت ندارند.

 

عطری: در این جلسه بحث ما فقط وزارت نیرو نیست؛ چون این قرارداد تمام‌شده تلقی می‌شود. معتقدم؛ هیچ کس نمی‌تواند از کار کارشناسی‌شده برداشت سیاسی و … داشته باشد کار کارشناسی شده یک کار فنی است. همان‌طور که در گذشته بیان کردم معتقدم؛ عملکرد این قرارداد سال آینده مشخص نمی‌شود؛ بلکه حداقل ۱۸ ماه بعد مشخص می‌شود.

اتفاقاً برای این قرارداد در سال‌های گذشته نیز یک نمودار ماتریسی استخراج شد و ما خواستیم تا قراردادهای پنج دورة قبل در این نمودار ماتریسی قرار گیرد و بررسی و افزایش تعرفه‌‌ها لحاظ شود تا به یک عدد منطقی برسیم.

متأسفانه یکی از بیمه‌گذاران محترم که بالغ بر دو میلیون نفر جمعیت دارد به دلیل ارائة نرخ پایین دوره‌های قبل نتوانست قراردادش را با حق بیمه متناسب با ضریب خسارتش تأمین کند و امروز مجبور است به صورت صندوقی عمل کند. بیشترین زیان در این قرارداد به بیمه‌شده‌‌ها تحمیل شد. آیا اگر در سال آینده حق بیمه جهش ۸۰ درصدی یا ۱۰۰ درصدی داشته باشد وزارت نیرو توان پرداخت آن را دارد؟ متأسفانه دامپینگ در صنعت بیمه وجود دارد.

نرخی که اعلام کردیم کف نرخ فنی بود. خواهشم این است که قرارداد این دوره را شش ماه پس از اتمام بررسی کنید؛ اگر صحبت‌های من درست بود کار کارشناسی را قبول و فرمولی تعیین کنیم تا نه شما ضرر کنید نه ما.

وظیفة بیمه مرکزی حمایت از مصرف‌کننده و بیمه‌گذاران و بیمه‌شده‌هاست. چرا بیمه مرکزی می‌گوید؛ اگر ضریب خسارت از مقدار مشخص هم پایین‌تر باشد شرکت‌های بیمه باید پاسخگو باشند؟ بیمة مرکزی که فقط ضریب خسارت بالا را تعیین نکرده است و پایین بودن ضریب خسارت هم ممکن است ناشی از محاسبه اشتباه و بالا بودن نرخ باشد. نظارت مالی هم همین است پیشنهادی که به بیمه مرکزی دادیم و خوشبختانه در آیین‌نامة ۹۹ اعمال شد بحث قراردادهای بزرگ بود که عملکردشان ناشناخته است، ما از وزارت نیرو هم خواستیم به صورت حق بیمة شناور آن را تعیین کنیم و با بیمه‌گذار به حق بیمة توافقی برسیم؛ اگر من حق بیمه زیاد از او دریافت کردم سه ماه بعد یا شش ماه بعد حق بیمة اضافی را بازگردانیم؛ حتی این را اعلام کردیم؛ ولی لحاظ کردن حق بیمة شناور برای وزارت نیرو مشکل بود وگرنه اگر حق بیمه شناور لحاظ می‌شد هم بیمه‌گذار و هم بیمه‌گر به توافق نهایی و معقول می‌رسیدند.

 

* آقای نوری در عین حال که صحبت شما درست است؛ اما بررسی تنها یک شاخص به نام قیمت، کافی نیست و باید شاخص‌های دیگر را هم بررسی کرد؛ از سوی دیگر امسال شرایط کاملاً متفاوت است. آیا نظر شرکت بیمه‌ای مانند دانا را که سال‌‌ها با او فعالیت می‌کردید، نپرسیدید که چرا همة شرکت‌های بیمه این رقم را ارائه کرده‌اند؟

نوری: الان ۱۲ شرکت بیمه روی همین قیمت به توافق رسیده‌اند. سؤال من این بود که چرا یک نرخ ۲۷۵ تومانی برای سال ۹۹ اعلام شد و بعد با ۲۱۰ تومان قرارداد بسته شد و بعد نسبت خسارت ۷۰ درصد 75 درصد و 80 درصد؟

 

* آقای عطری شما پاسخ دهید.

عطری: بیمه دانا نسبت به ارائة نرخ و شرایط اعلامی پایبند بوده و در این مورد عدول نکرده است، لیکن در مواردی که هر یک از بیمه‌گذاران به صورت جداگانه درخواست انعقاد قرارداد داشته‌اند، نرخ عملکردی در مورد آن بیمه‌گذار را ارائه داده که اغلب بیش از 279 هزار تومان بوده است.

 

* سال گذشته بیماری کرونا شیوع پیدا کرد.

نوری: آیا امسال کرونا وجود ندارد؟ امروز 680 نفر فوتی کرونا داشتیم با اینکه دوستان بیمه قیمت 275 هزار تومان را در خرداد 1399 که کرونا بود ارائه داده بودند و چهار ماه بیمه درمانی در وضعیت کرونا را تجربه کرده بودند.

 

* شما می‌توانستید همه عوامل و شاخص‌ها را در نظر بگیرید و در نهایت تصمیم‌گیری کنید؛ چون آقای عطری معتقدند؛ عددی که شما انتخاب کردید غیر فنی است و شرکت بیمه مورد نظر دچار زیان می‌شود.

نوری: بیان کردم که وقتی شرکت بیمه ایران اعلام می‌کند که اگر شعبات استان‌‌ها کمتر از ۷۰ درصد خسارت دیدند، می‌توانند با همان قیمت بیمه رازی قرارداد ببندند و اکثر استان‌‌ها نیز موافق بودند؛ از جمله آب و فاضلاب استان تهران اعلام موافقت کردند؛ یعنی نسبت خسارت کمتر از ۷۰ درصد است.

در بخش قیمت، وضعیت عملکردی به عنوان شاخص در نظر گرفته شد و در بخش توانمندی چندین شاخص توانمندی که از سوی بیمه مرکزی اعلان می‌شود ملاک عمل بود.

 

عطری: ما هم همین مکاتبه را با شرکت‌‌های وزارت نیرو داشتیم؛ ولی عملکردی نرخ دادیم؛ یعنی به یک شرکت وزارت نیرو ۲۱۵ هزار تومان نرخ دادیم و به شرکت دیگر ۳۲۰ هزار تومان و به شرکت دیگر ۴۰۰ هزار تومان نرخ دادیم؛ چون هر شرکت را جداگانه بررسی کردیم. ما از شرکت‌‌های بیمه درخواست داشتیم که می‌خواهیم قرارداد ببندیم و نمی‌توانیم نه بگوییم؛ ولی نرخ متناسب با عملکرد به آنها ارائه کردیم. اتفاقاً برخی بیمه‌گذاران در تهران ضریب خسارت خوبی دارند عکس آن هم وجود دارد؛ یعنی در یک استان محروم که فکر می‌کنید هزینه‌‌ها در آنجا کمتر است ضریب خسارتش نسبت به شرکت دیگر بالاست. ما همة این عوامل را کنار هم قرار چیدیم و نرخ ارائه کردیم.

 

* اهلیت شرکت‌ها اهمیت بسیاری دارد؛ چون تنها قیمت کافی نیست. اهلیت شرکت‌‌ها را چطور مد نظر قرار می‌دهید؟ مثلاً یک شرکت زیرساخت درمان ندارد و به شما قیمت می‌دهد.

نوری: بیان کردم که ۱۹ شرکت در مناقصه شرکت کرده بودند و ۵ شرکت شرایط لازم را نداشتند که قادر باشند ۴۰۰ هزار بیمه‌شده را تحت پوشش قرار دهند؛ به همین دلیل اصلاً پاکت قیمت آنها باز نشد. شرکت‌هایی پاکت‌شان باز شد که این توانمندی در آنها دیده شده بود بر اساس ضرایب و شاخص‌هایی که بیمه مرکزی اعلام کرده بود.

 

* شاخص شما چه بود؟

عطری: شاخص‌‌های مختلفی داشتیم از جمله مجرب داشتن شعب در سراسر کشور، داشتن نیروی انسانی مجرب و کارآمد، تجربه اجرای قراردادهای بزرگ، میزان مراکز تشخیص و درمانی در سطح کشور، میزان پرتفوی درمان و …

 

* به طور کلی انتظارتان از بیمه‌گر این است که خدمات خوب به شما بدهد که در نهایت در سال‌‌های آینده همیشه بیمه‌شده‌های‌تان راضی باشند یا قیمت پایین ارائه شود؟

نوری: قیمت متناسب با خدمات خوب ارائه دهد. ما قصد داشتیم عملکردی جلو برویم؛ ولی با مقاومت شرکت‌‌های بیمه مواجه شدیم؛ بنابراین با فراخوان جلو رفتیم؛ ولی در فراخوان نیز ملاک عمل‌مان اعدادی بود که شرکت‌‌های بیمه اعلام کردند. تصور من این بود که نسبت خسارت ۸۱ درصد باشد؛ ولی بعد از آنکه بیمه ایران اعلام کرد و اکثر استان‌‌ها اعلام موافقت کردند به این نتیجه رسیدیم که آنچه در نظر گرفته‌ایم مقداری خوش‌بینانه است و نسبت خسارت حتی کمتر است.

 

* بعد از همة این ماجراها احساس‌تان نسبت به شرکت‌‌های بیمه همچنان حسنه باقی ماند؟

نوری: اصلاً حسنه باقی نماند. غیر از شرکت‌‌های بیمه ایران و دانا، بعضی دیگر از شرکت‌‌ها به شکل زننده‌ای کار انجام دادند. گاهی شرکت‌های بیمه قصد دارند پرتفوی خود را حفظ کنند؛ بنابراین منطقی است که با مقداری ضرر پرتفوی خود را حفظ کنند؛ ولی وقتی می‌خواهند افزایش پرتفوی بدهند رقابت می‌کنند که خدمات بیشتری از تعهدات قرارداد ارائه دهند و این نشان می‌دهد که کاملاً غیر حرفه‌ای می‌خواهند رقیبی که قیمت مناسب‌تری داده است را از میدان رقابت خارج کنند؛ بنابراین شروع به کلیپ‌سازی علیه بیمه رازی و ساتکاپ کردند؛ جالب اینکه وقتی 12 شرکت‌‌ را معرفی کردیم کلیپ‌سازی قطع شد. آنقدر هوشمندی نبود که 10 میلیون تومان دیگر خرج کنند و کلیپ دیگری بسازند تا ظن این نرود که این شرکت‌ها بودند که کلیپ‌سازی می‌کردند.

رقابت کردن چیز درستی است؛ ولی ارائة اطلاعات دروغ از یک شرکت کار درستی نیست. ما شریک بیمه رازی نبودیم؛ بلکه اسناد این شرکت را بررسی کردیم؛ اما شرکت‌های رقیب مرتب می‌گفتند که این شرکت زیان‌ده است یا توانگری‌اش سطح یک نیست.

 

* هر شرکت بیمه باید ارزیابی ریسک داشته باشد تا بداند آیا می‌تواند با این قیمت با بیمه‌گذار همکاری کند یا نه و بیمه‌گذار هم همین‌طور باید با ارزیابی و تحقیق ریسک همکاری با هر بیمه‌گر را به صورت مجزا بسنجد. آیا هیچ‌گاه پیشینة اتفاقاتی را که در صنعت بیمه افتاده است بررسی کرده‌اید؟

نوری: بله بررسی کرده‌ایم.

40 درصد پرتفوی وزارت نیرو در اختیار بیمه سیناست و امروز با توجه به اقداماتی که انجام داده است احتمالاً به بیش از ۵۰ درصد برسد. بیمه‌گذاران‌مان مقاومت بسیاری داشتند تا با بیمه سینا قرارداد ببندند و این نشان می‌دهد که از خدمات این شرکت رضایت دارند. از خدمات بیمه دانا هم رضایت دارند.

 

* احتمالاً یک رضایت‌سنجی از بیمه‌شده‌های‌تان داشته‌اید؟

نوری: بله.

 

اصلان‌بیگی: در تأیید صحبت ایشان، بیمه سینا که اعلام می‌کرد این قرارداد زیان‌ده است و ضریب را بالای ۱۰۰ اعلام کرده بود امروز آن را با نرخ بیمه رازی و حتی دادن پوشش‌های بیشتر با بار مالی اضافی قبول کرده و این نرخ برای‌شان مقرون به صرفه و فنی شده است. همة این عوامل نشان از آن دارد که نرخ پیشنهادی ما فنی و صحیح است.

 

* آقای مهدیون، وظیفة بیمة مرکزی صیانت از حقوق بیمه‌گذار و به نوعی حفاظت از اعتبار صنعت بیمه است بیمه مرکزی در چنین مواقعی چطور نقش خود را ایفا می‌کند؟

مهدیون: مبنای کار بیمة مرکزی قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌‌های مصوب شورای عالی هستند. در راستای حمایت از حقوق مردم، آیین‌نامة شماره 71، آیین‌نامة حمایت از حقوق بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان به‌رغم همة مقاومت‌های صورت‌پذیرفته با پیگیری‌های بیمه مرکزی، به تصویب شورای عالی بیمه رسید که مبنای کارمان است و این‌طور نیست که صددرصد نگرش‌مان شرکت‌‌های بیمه و بخش صدور و … باشد و مردم را در نظر نگیریم. یکی از وظایف بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر که بیمه اتکایی هم انجام می‌دهد. حمایت و حفاظت از حقوق مردم است.

در مورد این موضوعِ خاص انتظار می‌رفت که شرکت‌های بیمه در قالب سندیکا به تفاهمات مشترک و خوبی برسند؛ اما متأسفانه نرسیده‌اند و خودشان این اتفاقات را رقم زده‌اند؛ اگر تشکل صنفی سندیکای بیمه‌گران که از دیدگاه ما بسیار محترم است و جایگاه والایی دارد درست عمل می‌کرد و همه به او پایبند بودند طبیعتاً حق بیمة صحیحی محاسبه می‌شد. من نه حق بیمه شرکت رازی و نه سه شرکت دیگر را ناصحیح نمی‌دانم؛ چون ممکن است هر کدام دلایل خاص خود را داشته باشند که پس از بررسی گزارش‌های توجیهی شرکت‌ها مشخص می‌شود؛ ولی تصور این بود که شرکت‌های بیمه در قالب سندیکا به تفاهم برسند که این اتفاق، رقم نخورد.

متأسف هستیم که چنین اتفاقی شکل گرفته است و در نهایت دوستان هم اشاره کردند که برخی از شرکت‌‌های بیمه که انتظار نمی‌رفت این حق بیمه را بپذیرند و آن را ناصحیح می‌دانند؛ اما با همین حق بیمه، قرارداد می‌بندند.

در بخش کاری خودمان اگر مجوز بیمه مرکزی اعمال نشده باشد و از طرفی گزارش توجیهی شرکت‌‌های بیمه منطبق با موازین فنی‌شان نباشد اقدام خواهیم کرد.

 

* آیا می‌توان فراتر از وظیفه عمل کرد و شرکت‌‌ها را دعوت و با آنها نشست برگزار کرد؟ گرچه در سندیکا اینها با هم جلسات و همکاری دارند.

مهدیون: این کار را کرده‌ایم. شرکت‌‌های مورد نظر را دعوت کرده‌ایم. ولی هر طرف دلایل خود را دارد و خود را محق می‌داند. تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که مستندات را بررسی کنیم تا منطبق بر آیین‌نامه‌ها، ضوابط، مقررات و مجوزهای بیمه مرکزی باشند؛ پس از اطلاع از آنچه که اتفاق افتاده، بیمه مرکزی پیگیری‌های لازم را انجام داد. بیمه مرکزی درصدد ایجاد انحصار و جلوگیری از رقابت و سلب آزادی عمل شرکت‌های بیمه نیست. رقابت صحیح، رقابت در ارائه خدمت، نه در حق بیمه، همواره مورد تأکید بیمه مرکزی بوده است. شرکت‌های بیمه باید خدمات خوبی ارائه دهند تا بیمه‌گذاران دنبال آنها بیایند. در مجموع ما تلاش‌مان این است که بتوانیم با روش منطبق با قوانین و مقررات به نتیجة درست برسیم.

 

* وقتی شرکتی قیمت پایین می‌دهد بیمه مرکزی چه کاری می‌تواند، بکند؟

مهدیون: ضریب خسارت رشته بیمه درمان بیمه رازی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۱۰۷.۲ و ۱۲۵ درصد بوده است. انحراف از حد مقرر در آیین‌نامة شمارة 94 در سال ۹۹ دوباره تکرار شد و ضریب خسارت این شرکت اگرچه پایین آمد؛ اما باز هم روی  ۱۰۰.۷ درصد بود. برآورد اولیة ما می‌گوید که در محاسبة حق بیمه دقت کافی انجام نشده است. ضریب خسارت شرکت در رشتة درمان طی دو الی سه سال، بالا بوده است؛ ولی با وجود این از دوستان خواستیم که دلایل‌شان را بفرستند تا بررسی شود.

 

* منافع سندیکای بیمه‌گران را چطور می‌توان دنبال کرد؟ ‌هر کسی نرخ می‌دهد و منافع صنفی رعایت نمی‌شود. چه کاری باید کرد که رعایت شود؟

اصلان‌بیگی: به نظر من سندیکا ذی‌نفع نیست.

بر عکس نظر آقای دکتر مهدیون به نظر من که 33 سال در این صنعت سابقة فعالیت دارم این نرخ، نرخ فنی است به شرط تجمیع ریسک بیمه‌های وزارت نیرو در یک شرکت بیمه. اگر وزارت نیرو از روز اول اعلام می‌کرد که قرار است نرخی از ما دریافت کند و بیمه‌نامه‌های این وزارتخانه را بین شرکت‌های بیمه تقسیم کند به هیچ عنوان چنین نرخی اعلام نمی‌کردیم.

در اسناد مناقصه آمده است که تجمیع ریسک و کل پک بیمه‌‌های اشخاص، درمان، اموال و … نزد یک شرکت بیمه با ۴۰۰ هزار بیمه‌شده که اگر هر شرکتی این ریسک را قبول کند مطمئناً زیان نمی‌کند. ممکن است در بخش درمان سودی نکند؛ اما بیلان کار با سود همراه است.

 

* الان که تقسیم شده است چه اتفاقی می‌افتد؟

اصلان‌بیگی: این سؤالی است که ما داریم؛ وقتی بیمه سینا می‌گوید این نرخ فنی نیست؛ چرا سهم پرتفوی 38 درصدی او به فراتر از 50 درصد با داشتن کارنامه قبلی وزارت نیرو می‌رسد؟

 

* آقای اصلان‌بیگی از نظر شما نرخی که سندیکا داده بود فنی نبود.

اصلان‌بیگی: وقتی بیمه‌گر قصد دارد نرخ ارائه دهد باید جمیع جهات از جمله وضعیت ریسک و شرکت، توانگری، دارایی، هزینة سربار و … را در نظر بگیرد. نمی‌توانم، بگویم نرخی که سندیکا ارائه کرد فنی نبود. این اعلام حق بیمه ­ای بود که با نرخ فنی تفاوت دارد.

 

* با این حساب سندیکا نباید نرخ فنی ارائه دهد؛ چون کسی آن را رعایت نمی‌کند.

اصلان‌بیگی: برای اینکه صنعت آسیب نبیند یک سری اقدامات باید بشود در غیر این صورت بیمه‌گذار استفاده‌اش را می‌برد، راه حل این است که شرکت‌‌های بزرگ به شرکت‌‌های کوچک اجازة ورود و رقابت بدهند و قراردادها به صورت کنسرسیوم یا مشارکتی پیش برود در این صورت صنعت استفاده می‌برد.

 

* آقای عطری، به نظر شما چه اقداماتی انجام دهیم تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

عطری: آقای اصلان‌بیگی مطرح کردند که اگر نرخ بیمه رازی فنی نبود چرا چند شرکت بیمه دیگر با این نرخ و تعرفه‌‌ها این کار را کرده‌اند؟ اما چرا این‌طور سؤال را مطرح نکنیم که اگر این نرخ قابلیت اجرا داشت آیا شرکت بیمه دانا و ایران نمی‌توانستند انجامش دهند؟

 

اصلان‌بیگی: شما انجام دادید.

 

عطری: من شرکت به شرکت نرخ عملکردی دارم. من قراردادی با نرخ ۳۰۰ هزار تومان دارم و قرارداد دیگری دارم با نرخ ۲۱۵ هزار تومان. به وزارت نیرو اعلام کردیم که شرایط خارج از عرف را نمی‌پذیریم.

 

اصلان‌بیگی: شما عضو کمیسیون فنی سندیکا بودید؛ بنابراین یک سری الزامات اخلاقی دارید. اعضای کمیسیون فنی هم صورت‌جلسه را امضا کردند. یک بار اعلام کردند 304 هزار تومان، اما بعد از آن طی جلسه‌ای رقم را به 250 هزار تومان کاهش دادند؛ اگر نرخ، فنی بود چرا برخی با همان نرخ سال گذشته 189 تومان تمدید کردند؟ بعد که نرخ 235 تومان ارائه کردیم شرکت‌های مدعی و معترض با نرخ (بیمه رازی) و حتی تکمله­های با تعهدات اضافی (کاهش فرانشیز، افزایش سقف هزینه­های دندانپزشکی و عینک، تجمیع هزینه­های دندانپزشکی برای خانوار، حذف تعرفه، خرید تجهیزات پزشکی و …) قراردادها را تمدید کردند.

 

* مسئله این است که امضای آقای جباری هم به عنوان عضو هیئت رئیسة سندیکا روی صورت‌جلسة اعلام نرخ فنی 279 تومان وجود دارد؟

اصلان‌بیگی: خیر اگر امضای آقای جباری به عنوان مدیرعامل بیمه رازی در نامه هست من همین الان عذرخواهی می‌کنم.

 

* وقتی کمیته تشکیل شد، تمام اعضای شورای عمومی که همگی مدیران عامل شرکت‌های بیمه هستند این صورت‌جلسه را امضا کردند.

اصلان‌بیگی: آقای جباری آن زمان مدیرعامل بیمه رازی نبودند.

 

عطری: وقتی این کمیته تشکیل شد تمام اعضای شورای عمومی مدیران که مدیر عامل همة شرکت‌‌های بیمه بودند نرخ مصوب را امضا و ابلاغ کردند. من شخصاً با ارائة این نرخ، توسط سندیکا موافق نبودم؛ چون می‌دانستم شرکت‌‌های بیمه آن را رعایت نمی‌کنند؛ ولی شورای عمومی اعلام کرد که پای آن ایستاده‌ایم و به آن عمل می‌کنیم.

 

اصلان‌بیگی: درباره قرارداد فولاد نظرتان چیست که شما زیر نرخ سندیکا منعقد کردید.

 

عطری: اصلاً این‌طور نیست. سندیکا در رابطه با فولاد هیچ نرخی اعلام نکرده است.

 

* اگر قرار است مصوبات سندیکا رعایت نشود؛ چرا اصلاً تصویب می‌شود؟

عطری: این امر به فرهنگ‌سازی نیاز دارد و فرهنگ‌سازی نیز زمان‌بر است.

 

* وقتی مصوبات سندیکا ضمانت اجرایی ندارد وزن سندیکا و صنعت پایین می‌آید.

عطری: حداقل اتفاقی که در این ماجرا افتاد کسب تجربه بود. قبول کردیم رفتیم جلو ما نرخ دادیم؛ اما رعایت نشد.

 

* تقریباً 80 تا 90 درصد رعایت نکردند.

عطری: برخی رعایت کردند.

 

اصلان‌بیگی: 14 شرکت در سندیکا بودند؛ اما هیچ کدام از آنها مصوبة سندیکا را رعایت نکردند.

 

عطری: چرا بیمه دی توانست با حق بیمه خوبی قرارداد ایثارگران را منعقد کند؟ چون متفقاً تمام شرکت‌‌های بیمه روی آن نرخ ایستادند و در نهایت صنعت بیمه نفع برد. بیمه‌گذاری داریم که چند سال است با یک نرخ حق بیمه ثابت با شرکت‌‌های بیمه قرارداد می‌بندد و در واقع با وجود زیان‌ده بودن، زیان خود را هر سال به یک شرکت بیمه منتقل می‌کند.

 

اصلان‌بیگی: باید تفاهم و درک مشترک بین اعضای صنعت بیمه وجود داشته باشد.

 

* در عمل آنچه قابلیت اجرایی دارد کم است. هیچ مدلی نیست که همه آن را اجرا کنند.

عطری: به نظرم راه حل آن این است که مطالعة گذشته‌نگر داشته باشید و شش ماه بعد این قرارداد را بررسی کنید؛ اگر آقای اصلان‌بیگی معتقدند که ما به ضریب ۸۰ درصد رسیدیم. باید در عمل این موضوع نشان داده شود، متأسفانه معمولاً این موضوعات زود فراموش شده و پیگیری نمی‌شود.

 

* به نظرم سندیکا باید مطالعه کند و به مدل مطلوب‌تری برسد.

عطری: اتفاق دیگری که در حال رخ دادن است تغییر کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت است که تأثیر وحشتناکی در هزینه‌‌های درمان امسال برای ما ایجاد می‌کند. شورای عالی بیمه سلامت اعلام کرده است که باید سه ماه دیگر اجرایی شود که از این سه ماه دو ماه آن گذشته است و یک ماه باقی مانده است و ما دنبال آن هستیم که جلوی آن را بگیریم؛ اما اگر اتفاق بیفتد هزینه‌‌های درمان و تشخیصی مجدداً افزایش وحشتناکی پیدا می‌کنند.

نکتة دیگر اینکه رشد خسارت پرداختی درمان نسبت به مدت مشابه سال قبل طی چند ماه که از سال 1400 گذشته نشان می‌دهد رشد خسارت‌شان نسبت به سال قبل ۷۰ درصد است.

 

* آقای مهدیون رفتار سندیکا باید چطور باشد که شرکت‌‌ها به تفاهم برسند و به رأی او احترام بگذارند؟

مهدیون: سندیکا اساسنامه دارد طبیعتاً شرکت‌‌های بیمه باید مفاد اساسنامه را رعایت و آن را اجرا کنند.

 

* شرکت‌های بیمه آن را اجرا نمی‌کنند باید چه کنیم تا مصوبات سندیکا توسط شرکت‌های بیمه اجرایی شود؟

مهدیون: باید دنبال راه‌حل جدیدی باشیم. از زمانی که بیمه مرکزی برای شکل‌گیری سندیکا اقدام کرد تصور بر این بود که سندیکا می‌تواند عامل مفیدی در جهت اتحاد شرکت‌‌های بیمه و رسیدن به توافق و تفاهم جمعی باشد؛ ولی متأسفانه اتفاق نیفتاد و دوستان در سندیکا توافقاتی می‌کنند و در نهایت در جهت جلب نظر بیمه‌گذار کار دیگری انجام می‌دهند. باید اعضای سندیکا و شورای عمومی سندیکا در مورد آن فکری کنند.

نکتة دیگر علاوه بر تفاوت نرخ حق بیمه در شرکت‌های بیمه، ارائة خدمت و پرداخت خسارت است؛ اگر شرکت بیمه‌ای قراردادی ببندند و از طرفی در پرداخت خسارت بیمه‌شده‌‌ها اهمال کند یا آن را انجام ندهد ما ورود می‌کنیم و از شرکت می‌خواهیم دلایل عدم پرداخت را بیان کند و اگر بی‌دلیل فقط به دلیل دریافت حق بیمة پایین به سمت عدم پرداخت خسارت می‌رود موضوع را پیگیری می‌کنیم.

 

* این نکته را مورد توجه قرار دهید که باید قبل از وقوع فاجعه اقداماتی صورت گیرد.

مهدیون: کاملاً درست است. در پروژة وزارت نیرو هم طبیعتاً باید همة مجموعه صنعت و شرکت‌‌های بیمه، سندیکا، وزارت نیرو و … به مفاد این قرارداد پایبند باشند؛ اگر وزارت نیرو و دوستان بیمه رازی می‌گویند توافق کرده‌اند که بیمه‌گر واحد باشد و ۴۰۰ هزار نفر را حساب کرده بودند و این اتفاق نیفتاده است بیمه رازی هم با مکاتبانی که انجام می‌دهد دنبال این است که چرا این اتفاق رخ داده است. این مسئله هم جدی و چند وجهی است؛ ولی در مجموع بیمه مرکزی بر اساس آیین‌نامه‌‌ها و قوانین نظارت خود را انجام می‌دهد و با تمام شرکت‌‌ها یکسان برخورد می‌کند.

 

*آقای نوری شما هم در انتها از نقطه نظر یک بیمه‌گذار، نظر کلی خودتان را به عنوان جمع‌بندی بیان کنید.

نوری: به نظرم اعتماد بیمه‌گذار و بیمه‌گر کمرنگ شده است و باید ترمیم شود. منافع هر دو طرف در یک فضای سالم باید تأمین شود و در این صورت است که می‌توان پوشش بیمه‌ای سایر بخش‌های وزارت نیرو را افزایش داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

1  ×  7  =