تابلوی بورس در انتظار نماد بانکها/ چه بر سر شاخص کل خواهد آمد؟

اگر دولت به وعده خود عمل کند، در کمتر از ۷۲ ساعت آینده باید نماد دو بانک دیگر بر تابلوی بورس بنشیند؛ رخدادی که سقوط یکهزار واحدی هفته قبل شاخص کل بورس، دلهره آن را بیشتر کرده است.

بازار آمادگی ریزش مجدد شاخص را دارد

همچنین سیدحمید میرمعینی، کارشناس ارشد بازار سرمایه نیز در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: با توجه به وضعیتی که بعد از بازگشایی نماد بانک ملت رخ داد، بازار آمادگی لازم در خصوص دو نماد دیگر بانکی را دارد؛ این در حالی است که شاخص کل اثرپذیری بالایی از بازگشایی نماد بانک ملت داشت و با افت هزار واحدی مواجه شد.

وی افزود: بازار انتظار دارد که بر روی این دو بانک دیگر هم، به همین روال افت شاخص را تجربه کند؛ هرچند که به هرحال، سهام بانکهای صادرات و تجارت قبل از بسته شدن در بورس نیز، افت قابل توجهی داشت؛ همانطور که نباید از نظر دور داشت که بحث سیستم مالی جدید بانک ملت، بسیار مناسب تر از دو بانک دیگر است؛ ولی با توجه به افت هایی که از قبل بسته شدن نماد، این دو بانک تجربه کردند، پیش بینی می شود که افت شاخص بعد از بازگشایی نماد این دو بانک نیز با همان میزان افت مواجه باشد.

پیش بینی افت ۳۵ درصدی شاخص بعد از بازگشایی دو نماد دیگر بانکی

به گفته میرمعینی، این در حالی است که پیش بینی می شود علیرغم اینکه گزارشات مالی بانکهای تجارت و صادرات نامناسب تر نسبت به بانک ملت است، اما شاخص با بازگشایی آنها در محدوده ۳۵ درصدی افت را تجربه کند؛ یعنی شاخص بین ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ واحد افت داشته باشد.

وی با بیان اینکه هنوز اطلاعات بانک صادرات روی کدال قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس، احتمال دارد که نماد بانک تجارت زودتر از نماد بانک صادرات باز شود؛ به هرحال در مجموع بازار انتظار این افت شاخص را دارد و احتمالش خیلی کم است که این افت البته، به بقیه بازار تسری پیدا کند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در طول چند ماه گذشته، شاخص به صورت مرتب در حال افت بوده و تقریبا رشدی را در آن شاهد نبودیم، انتظار اینکه افت قابل توجهی در بقیه صنایع با بازگشایی نماد بانکها صورت گیرد، به نظر نمی رسد.

وی ابراز امیدواری کرد که بعد از این، شاخص و بازار سرمایه روال منطقی تری به خود گیرد و البته شاهد این نباشیم که این نمادها به صورت بلندمدت متوقف شوند و آسیب به سهامداران خرد و اکثریت سرمایه گذاران وارد آورند.

نماد بانکهای تجارت و صادرات تا آخر هفته حتما بازگشایی می شود

در این میان، یک مقام مسئول در بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید که سازمان بورس و اوراق بهادار، حتما نماد بانکهای تجارت و صادرات را در روزهای باقیمانده از هفته جاری، بازگشایی خواهد کرد. این در حالی است که تمام پیش بینی های لازم برای این کار صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم قرار گرفتن اطلاعات بانک صادرات بر روی کدال، آیا ممکن است که نماد دو بانک به صورت مجزا بازگشایی شود، گفت: احتمال این موضوع ضعیف است و سازمان بورس و اوراق بهادار در نظر دارد که نماد هر دو بانک با هم بازگشایی شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  +  7  =