سه مدیر عامل پیشین بیمه ایران در مظان اتهام / آفت شناسائی سود در شرکتهای دولتی

چرا صورتهاي مالي بيمه ايران و شركتهاي تابعه اش منتشر نمي شود

آفت شناسائی سود ،جهت نمایش مثبت دوره مدیریتی ،طی این سالها گربانگیر بیمه ایران بوده ؛ چرا که با وجود شناسائی سود هنوز بسیاری از چالش های این شرکت بیمه ای لاینحل باقی مانده است./نگاهی به مستندات خبری موجود حاکی از آن است که مدیران عامل قبلی نیز در بازه مورد بررسی ادعای شناسائی سود داشته اند اما سوال اینجاست که چرا تا کنون مشخص نشده که این سودهای شناسائی شده چه میزان از زیان انباشته را مستهلک کرده است؟

به گزارش ریسک نیوز،بيمه ايران اين روزها جهت إقناع افكار عمومي در پي افزايش انتقادها ،به انتشار برخي آمار عملكردي ، جوابیه و مصاحبه های متعدد رسانه ای  پرداخته و آنچنان كه از اطلاعات منتشره بر مي آيد ،اين شركت بيمه اي عمده ي چالش هايش را به سالهاي 88 تا 94 نسبت داده است ضمن اينكه در يكي از اطلاعاتي كه ارايه كرده ميزان رشدسوددهي يكي از شركتهاي زير مجموعه خود را 500 درصد اعلام كرده است.

این شرکت بیمه ای طی جوابیه ای به  انتشار گزارشی در روزنامه آفتاب یزد در خصوص زیان انباشته و چالش های این شرکت بیمه ای اذعان داشته، شاخص‌های مختلف نشان می‌دهد این شرکت از سال 88 دچار مشکلاتی شده که این مشکلات در سال‌های 93 و 94 تشدید  و خود را در صورت سود و زیان شرکت در آن سال‌ها نشان داده است. اما این روند در سال 95 معکوس شده و شاخص‌ها نشان از بهبود وضعیت شرکت و شروع فرآیند اصلاحی دارد .

مدیر عامل بیمه ایران همچنین در مصاحبه ای با سایت نود اقتصادی كه  اوایل هفته جاری منتشر شد، مجددا بر این امر صحه گذاشته و گفته است، زیان انباشته شرکت بیمه ایران در سال های 91 تا 94 شدت گرفته و این شرکت هم اکنون 3400 میلیارد تومان زیان انباشته دارد وی در عین حال تصریح کرده  شرکت بیمه دولتی ایران،در سال مالی 95 پس ازچند سال متوالی زیان دهی،سودده شده است .

مرور گذر تاریخی مدیران این شرکت بیمه ای نشان می دهد جواد سهامیان مقدم از سال 86 تا 92 و پس از وی امرالهی در اواخر سال 92 تا نیمه سال 94  و سپس حسيني سکان هدایت این شرکت بیمه ای را در دست داشته اند و به نظر می رسد دوره مد نظر پور کیانی به این بازه زمانی اشاره دارد اگر چه محسن پورکیانی نیز طی بازه زمانی مورد اشاره ،مدیر برنامه و بودجه بیمه ایران بوده است.

آفت شناسائی سود

در حالي مدير عامل فعلي بیمه ایران اذعان داشته كه در سال 95 سود شناسايي كرده كه در دوره مديريت سهاميان نيزگفته هاي وي و اخبار موجود از شناسايي سود حكايت دارد، در زمان مديريت دو ساله امرالهي نيز به غير از سال 92 كه زيان انباشته رسانه اي شد، صورتهاي مالي سال 93 با شناسايي سود بسته شد.

آنچنان که مسلم است ، شناسائی سود توسط مدیران عامل تقریبا از سال  88 تا کنون صورت گرفته ؛اما سوال اینجاست که چگونه شرکتی که دارای زیان 3400 میلیارد تومانی است قادر به شناسائی سود است چرا که اگر سودی هم شناسائی شود جبران زیان انباشته می شود.

نگاهی به مستندات خبری موجود حاکی از آن است که مدیران عامل قبلی نیز در بازه مورد بررسی ادعای شناسائی سود داشته اند اما چرا تا کنون مشخص نشده است که این سودهای شناسائی شده چه میزان از زیان انباشته را مستهلک کرده است؟

به نظر می رسد آفت شناسائی سود ،جهت نمایش مثبت دوره مدیریتی ،طی این سالها گربانگیر مديران دولتي بوده ؛  چرا که با وجود شناسائی سود هنوز بسیاری از چالش های این شرکت بیمه ای لاینحل باقی مانده ضمن اینکه به دلیل عدم افشاء جزئیات اطلاعات مالی،بسیاری از ابهامات مانند مطالبات وصول نشده همچنان پابر جاست.

بیمه ایران با سرمایه 3400 میلیارد تومانی طبق اطلاعات موجود 5000 میلیارد تومان مطالبات وصول نشده دارد که همچنان لاوصول هستند ضمن اینکه در مقابل این مطالبات لاوصول بدهی هنگفتی نیز به بیمارستانها دارد.

به نظر می رسد بهتر است مدیران عامل بیمه ایران به جای اینکه دوره تحت مدیریت خود را با شناسائی سود تبلیغ کنند ، مشخص نمایند که این میزان سود اولا تا چه اندازه زیان انباشته را جبران کرده و دوما با ارایه صورتهای مالی شفاف، میزان مطالبات لا وصول و بدهی این شرکت بیمه ای آشکار گردد.

به زعم کارشناسان ، شناسائی سود برای شرکتهای بیمه ای  که دارای زیان انباشته هستند ، در دوره مدیریت بعدی خود را با زیان انباشته بیشتر و چه بسا احتمال ورشکستگی نشان خواهد داد.

البته بر کسی پوشیده نیست که زیان انباشته و چالش های بیمه گری در بیمه ایران به بازه زمانی مشخصی مربوط نمی شود و مسلما این چالش نتیجه عملکرد مدیریتی طی سالهای مختلف بوده است اما سوال اساسی اینجاست که پاس کاری مشکلات و چالشها به مدیران سابق چه ثمره ای برای حل مشکلات این شرکت بیمه ای خواهد داشت؟

شاید بهتر باشد با انتشار صورتهای مالی و بخصوص "پیوستهای" آن، مشخص شود که میزان بدهی های دستگاههای مختلف مانند بنیاد شهید به بیمه ایران در ابتدای سال 95 که مدیر فعلی سکان هدايت را دردست گرفته چقدر بوده و اکنون به چه میزان رسیده است.

شاید بهتر باشد که صورتهای مالی و "پیوستهای" تراز مالي بیمه ایران و  شرکتهای تابعه اش در سایت این نهاد بیمه ای منتشر شود تا مشخص گردد شرکتهای بیمه زیر مجموعه این شرکت بیمه دولتی در چه وضعیتی نسبت به گذشته هستند .

گفتنی است رسانه ریسک نیوز امادگی دارد تا میزگردی کارشناسی با حضور مدیران بیمه ایران در فاصله سالهای 88 تا 95 و البته با حضور مدیر عامل فعلی به همراه کارشناسان صنعت بیمه که به مسایل این شرکت بیمه ای اشراف دارند ،برگزار کند تا چالش های بیمه ایران طی این سالها بررسی و حداقل مدیران سابق نیز فرصت دفاع از عملکرد خود داشته باشند تا در نهایت  به جای پاس کاری مشکلات بتوان راه حلی برای چالش ها استخراج کرد.

اگرچه که به نظر می رسد، نهادهای نظارتی بالادستی مانند وزارت اقتصاد ، مجلس و بیمه مرکزی باید طی این سالها موشکافانه چالش های بیمه ایران را بررسی و برای ان راهکار ارایه می کردند.

طرح تحقیق و تفحص از صنعت بیمه و در راس آن بیمه ایران نیز از جمله راهکارهایی بود که در صورت حرکت در یک مسیر منطقی می توانست به نتیجه برسد که متاسفانه نیمه کاره در میانه راه رها شد.
 

آیین نامه ها چه می گویند؟
اما فارغ از نوع انتقادات وارده و  گزارشات منتشره ي اين شركت بيمه اي كه گاها در قالب تبليغات گسترده در شبكه هاي اجتماعي صورت گرفته، سوال اينجاست كه چرا شركت بيمه دولتي ايران صورتهاي مالي خود و شركتهاي تابعه اش را جهت تنوير افكار عمومي در پورتال سازمانی منتشر نمي كند؟

به نظر ميرسد، شفافيت فعاليتهاي بيمه ايران براي ميليونها بيمه گزار كه طيف گسترده اي از اقشار مختلف جامعه را شامل مي شود ،ضرورت دارد .

آیین نامه 88 بیمه ای  که با عنوان گزارشگری و افشای اطلاعات موسسات بیمه در جلسه مورخ 1393/9/25 شورای عالی بیمه به تصویب رسید تصریح می دارد که مؤسسه بیمه اعم از دولتی و غیر دولتی موظف است اطلاعات موضوع این آیین نامه را  در پایگاه اطلاع رسانی و پورتال خود افشاء نمايند.

با وجود تصریح این ایین نامه بر لزوم افشاء اطلاعات مالی اما  بیمه ایران که به عنوان لیدر صنعت بیمه محسوب می شود به انتشار این اطلاعات در سایت سازمانی خود مبادرت نکرده است.

به نظر می رسد ، اجرای این ایین نامه و نظارت بیمه مرکزی بر ضمانت اجرای آن به جهت حفظ حقوق بیمه گزاران ضروری می نماید.

البته لازم بذكر است كه بيمه ايران هر ساله با توجه به آنچه كه در مجمع تصويب مي شود ملزم به انتشار برخي اطلاعات خود در روزنامه رسمي است در اين راستا اطلاعاتي از اين شركت بيمه اي در روزنامه اطلاعات 25 مرداد سال 96  منتشر شده است،  ضمن اینکه بیمه مرکزی در سالنامه آماری خود نیز هر ساله اطلاعاتی از شرکتها ارایه می دهد؛ اما تاکید می شود كه آنچه مد نظر این نوشتار است صورتهاي مالي به همراه پیوستها و توضیحات تکمیلی  است كه شامل سرفصلهاي مختلف و گزارش حسابرس می باشد، مانند انچه كه شركتهاي بیمه خصوصي در كدال منتشر مي كنند،تنها در اين زمان است كه مي توان در نحوه عملكرد واقعي اين شركت بيمه اي و شركتهاي تابعه ان إظهار نظر كرد.

نمونه ای از تراز مالی کلی که سالنامه آماری بیمه مرکزی منتشر می کند

همانطور که در بالا اشاره شد، منظور از تراز مالی ، جزئیات و صورتهای تلفیقی همراه با تراز مالی شرکتهای تابعه است.

یک کارشناس مالی در گفتگو با ریسک نیوز اذعان داشت که انچه که سالنامه اماری بیمه مرکزی منتشر می کند اگر چه در بر گیرنده سرفصل ها و پیوستهای کلیدی است اما جزئیات دقیق تراز مالی و پیوستهای تکمیلی به همراه تراز مالی شرکتهای تابعه را شامل نمی شود.

به گفته وی در واقع اطلاعات و داده های آماری که میزان و جزئیات مطالبات معوق ، مطالبات لا وصول و تراز مالی شرکتهای زیر مجموعه به همراه نحوه عملکرد دقیق این شرکتها را مشخص کند.

پور ابراهیمی :جنس اقتصاد دولتي ،سبب شده شفافيت شركتهاي  دولتي دچار ابهام باشد

شايد اشاره اي به سخنان رييس كميسيون اقتصادي مجلس در أواخر سال ٩٥ در همايش استاندارد هاي گزارشگري مالي خالي از لطف نباشد  در جايي كه بر ضرورت افشاء اطلاعات از سوي همه دستگاههاي دولتي تاكيد مي كند و مي گويد:يكي از مشكلات ما جنس اقتصاد دولتي است كه سبب شده شفافيت شركتهاي  دولتي دچار ابهام باشد.

وی مي افزايد: بعد از افشای اطلاعات برخی دستگاههای دولتی اشکالات عمده ای بروز کرده است که ناشی از حسابرسی غیرصحیح است؛ در غیر این صورت نباید این اشکالات بروز می کرد؛ این در حالی است که تضاد منافع در تصمیم گیری در خصوص افشای اطلاعات وجود دارد، به این معنا که وزیر اقتصاد برای مدیران عامل برخی بنگاههای دولتی و بانکها و بیمه ها حکم می زند و دقیقا همین فرد، حکم رئیس سازمان حسابرسی را نیز صادر می کند که این روند باید اصلاح شود.

پورابراهيمي اشاره مي كند:اطلاعات خود سازمان حسابرسی نیز باید افشا شود، چراکه برخی شبهات در مورد سازمان حسابرسی وجود دارد که باید شفاف سازی شود.

اين گفته هاي رييس كميسيون اقتصادي مجلس نشان مي دهد كه در خصوص افشاءصورتهاي مالي شركتهاي تابعه وزارت اقتصاد بايد اهتمام بيشتري از سوي اين وزارت صورت گيرد .
 شايد اگر شفافيت و استانداردهاي لازم در افشا ء صورتهاي مالي بيمه ايران صورت مي گرفت اكنون شاهد زياندهي اين شركت بزرگ دولتي نبوديم.

به نظر مي رسد دولتهاي مختلف براي نمايش مثبت دوره تحت مديريت خود علاقه اي به شفاف سازي اطلاعات شركتهاي تابعه خود نداشته اند غافل ازينكه مردم به عنوان دينفعان اصلي اين نهادها از اگاهي نسبت به اطلاعات مالي شركتهاي دولتي محروم مانده اند و با زيان دهي آنها متضرر شده اند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

33  −    =  31