بیمه عمر گریزی بیمه گزاران در پی اعلام سودهای صوری/ بیمه مرکزی بر سودهای اعلامی شرکتهای بیمه نظارت می کند؟

سرعت گرفتن صنعت بیمه در ایران برای افزایش ضریب نفوذ بیمه عمر اگر با تمهیدات و نظارت کافی همراه نباشد بیمه عمر را به شمشیر دولبه ای تبدیل می کند که در نهایت ضمن ایجاد بیمه گریزی در بیمه گزاران در اینده نه چندان دور ،چالش های دیگری را در اقتصاد ایجاد خواهد کرد.

به گزارش ریسک نیوز،همین چهار  سال پیش بود که محمد ابراهیم امین در پی تبلیغات شرکتهای بیمه و ارایه جداول بیمه های عمر با سود های واهی ، این گونه تبلیغات را ممنوع اعلام کرد و به دنبال نتیجه گیری در سندیکا ، شرکتهای بیمه از ارایه این جداول منع شدند.

گفتنی است ، بسیاری اعتراض داشتند در حالیکه بسیاری از شرکت های بیمه ستون های با بهره های 25 ، 22 و 27 درصد ارایه می دهند  آیا این سودها تضمین شده است؟ اگر تضمین شده است پس چرا بیمه مرکزی اجازه نمی دهد سایرین هم اینگونه نرخ را تضمین کنند؟ که در پی این اعتراضات شرکتهای بیمه از ارایه جداول پیش بینی با سودهای غیر وافعی منع شدند.

اما به نظر می رسد با گذشت حدود چهار سال از ان زمان اگر چه ظاهرا ارایه جداول پیش بینی با نرخ های غیر وافعی حذف شده اما نگاهی بر سودهای قطعی و اعلامی برخی شرکتهای بیمه  ابهاماتی را در نحوه سرمایه گذاری این شرکتها ایجاد می کند .

همین چند روز پیش بود که یکی از شرکتهای بیمه اعلام کرد که سود مشارکت در منافع بیمه های عمر و سرمایه گذاری خود را در سال 95 با نرخ 24.44 درصد محقق کرده  در حالیکه یکی از دیگر از شرکتهای بازار که تمرکز ان بر فروش بیمه های عمر است سود اعلامی اش را 19 درصد اعلام کرد.

سوال اینجاست که با توجه به فضای متلاطم اقتصاد کشور طی دو سال گذشته و بی رونقی بازار های مالی و کاهش سود بانکی ، چگونه این سود حاصل شده است؟ کدام صنایع کشور بدین میزان سودده بوده اند ؟ برخی شرکتهای بیمه که سودهای قطعی بالا اعلام کرده اند بهتر است بگویند کجا سرمایه گذاری کرده اند ؟ تا چه میزان به ایین نامه 60 پایبند بوده اند؟

نکته جالب توجه اینجاست که برخی از این شرکتها به دلیل اینکه دارای سهامدار عمده بانکی هستند در صورتیکه بخواهند منابع حاصل از بیمه های عمر خود را در بانکها سرمایه گذاری کنند ملزم به سرمایه گذاری در بانک عامل خود هستند که نگاهی به سودهای اعلامی این بانکهای سهامدار نشان می دهد با کاهش سود بانکی خود بخود سود سپرده گذاری این بیمه ها نیز کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش در صورتیکه شرکتهای بیمه  در نحوه سودهای اعلامی خود شفافیت بخرح دهند در اینده نه چندان دور  این سودهای بعضا صوری ، بیمه گریزی بیمه گزاران عمر را به دنبال خواهد داشت ضمن اینکه به دلیل عدم ثبات در سرمایه گذاری و تشنجات حاکم بر اقتصاد کلان بیمه گران چگونه می خواهند سرمایه های نجومی بیمه نامه های فروخته شده را به بیمه گزاران پرداخت کنند؟

در صورتیکه نهاد نظارتی به موفع بدین مساله ورود پیدا نکند به زودی شاهد سرنوشتی مانند موسسات غیر مجاز مالی برای شرکتهای بیمه خواهیم بود.

به نظر می رسد بیمه مرکزی برای جلوگیری از این چالش باید بر چگونگی حصول سودهای مشارکت در منافع بیمه عمر و سرمایه‌گذاری شرکتهای بیمه نظارت کند.

 یکی کارشناس بیمه عمر به ریسک نیوز گفت :سود سرمایه گذاری و مشارکت اعلام شده از طرف شرکت های بیمه در زمان اعلام به تایید بیمه مرکزی نمی رسد و صرفا در صورت حساب شرکت ها منعکس می شود.

به گفته وی شرکتهای بیمه اغلب تمام اطلاعات را اعلام نمی کنند ؛ بعنوان مثال بیمه نامه هایی که مشمول سود  می شوند اینکه سود اعلام شده ۸۵ درصد است و یا صد درصد و…
و البته نحوه تسهیم سود مشارکت هم پیچیدگی های خاص خود را  دارد ضمن اینکه  دو روش متفاوت دارد که نتیجه آن در نهایت یکسان نیست .

به گفته وی همه این عوامل در سود اعلامی اثر گذار است.

انچه که مسلم است ، سرعت گرفتن صنعت بیمه در ایران برای افزایش ضریب نفوذ بیمه عمر اگر با تمهیدات و نظارت کافی همراه نباشد بیمه عمر را به شمشیر دولبه ای تبدیل می کند که در نهایت ضمن ایجاد بیمه گریزی در بیمه گزاران  چالش هایی را در اقتصاد می افریند،  همان زمان که شرکتهای بیمه ای که برای جذب پرتفوی بیمه های عمر با سودهای صوری مشتریانشان را ترغیب کرده بودند با بیمه گزارانی مواجه می شوند که دسته دسته جهت دریافت سرمایه بیمه نامه خود و یا باز خرید بیمه نامه مراجعه  می کنند و شرکت بیمه قادر به تامین نقدینگی لازم برای باز پرداخت تعهدات خود نیست زیرا این ذخایر متعلق به بیمه گذار یا به مصرف پرداخت خسارات ثالث شده  و یا صرف خرید زمین و ساختمان و شعبه ف در این حالت داستان بیمه توسعه اتفاق خواهد افتاد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  2  =  14