در انتظار روزی که بیمه مرکزی به اتکائی ورود نکند / با دولت که نمی توانیم قهر کنیم!

محمد آسوده ، مدیر عامل بیمه اتکائی ایرانیان :

اگر بخواهم به سوال شما صراحتا پاسخ دهد باید تصریح کنم که روزی باید برسد که بیمه مرکزی اصلا به بیمه اتکایی اختیاری و اجباری نداشته باشد یعنی دولت اصلا نباید اینکارها را انجام دهد و این فعالیت ها باید به بخش خصوصی سپرده شود ولی اگر بخواهیم با دولت قهر کنیم، صحبت نکنیم، تعامل نکنیم، به جایی نمیرسیم. ضمن اینکه معتقدم اگر صنعت بیمه بخواهد در حوزه های مختلف حرفه ای عمل کند و خواسته هایش را از دولت بخواهد نیازمند یکسری بازنگری هاست.

به گزارش ریسک نیوز،ورود یا عدم ورود شرکتهای بیمه مستقیم به بازار اتکائی موضوع قابل تاملی است که چندی پیش از سوی یکی از مدیران اتکائی مطرح شد که البته از سوی نهاد نظارتی هم بی پاسخ نماند .

مصطفی کیائی ، مدیر عامل بیمه اتکائی امین ، طی یک نشست خبری برای اولین بار نسیت به ورود بیمه های مستقیم به بازار اتکائی اعتراض کرد.

وی از ارسال نامه‌ای به رئیس‌کل بیمه مرکزی برای خروج بیمه‌های مستقیم از بازار اتکایی خبر داد و گفت: قبولی اتکایی توسط شرکت‌های بیمه مستقیم در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست؛ چرا که این ورود تداخل وظایف ایجاد کرده و در نهایت منجر به نرخ‌شکنی و فقدان ارزیابی ریسک بهینه می‌شود

وی البته صراحتا نسبت به ورود بیمه مرکزی به بازار اتکائی هم انتقاد کرده و گفته  است که در حالیکه ما می توانیم ریسک های بیشتری بپذیریم و در پروژه های ملی سهیم باشیم اما بیمه مرکزی با ورود به این حوزه ضمن نادیده گرفتن ظرفیت شرکتهای بیمه اتکائی ، در برخی موارد کارهای اتکائی را با نرخ پایین پوشش می دهد و این نرخ شکنی ها عملا به مرور زمان سیستم اتکائی را از تعادل خارج می کند .

البته این گفته های کیائی با عکس العمل رئیس کل بیمه مرکزی همراه شد به طوریکه همتی صراحتا در یک نشست خبری اذعان داشت که از سوی بیمه مرکزی هیچ مانعی برای فعالیت بیمه های اتکائی نیست ، این شرکتها خودشان ریسک ها را پوشش نمی دهند و معتقدند نمی خواهیم هر ریسکی را قبول کنیم .

در این راستا به سراغ محمد آسوده ، مدیر عامل بیمه اتکائی ایرانیان رفتیم تا نظرات وی را نیز جویا شویم که در ذیل می آید:

-آیا نظر شما هم واقعا این هست که چرا شرکت های بیمه مستقیم به بازار اتکائی ورود پیدا کردند یا برعکس شما فکر می کنید که این بازار می تواند رقابتی باشد و شرکت های بیمه مستقیم هم می توانند ورود پیدا کنند؟

واقعیت این است که شرکت بیمه اتکایی بهتر است  کار اتکایی انجام دهد  و شرکت بیمه مستقیم به این حوزه ورود پیدا نکند اما  در شرایط فعلی کشور ما که شرکت های اتکائی  محدود هستند و دسترسی  به بازار های بین المللی نیز محدود است، شرایط ویژه ای نسبت به جهان داریم  بنابراینحضور شرکتهای بیمه مستفیم فعلا ضرورت دارد اما  ترجیحا باید بازار در آینده به سمتی رود که بیمه مستقیم  به حوزه  اتکایی ورود پیدا نکند..

-انتقاد دیگری که مطرح می شود این است که بیمه مرکزی در حوزه اتکایی اختیاری بازار را از تعادل خارج کرده  و نرخ شکنی می کند، ضمن اینکه نسبت به حضور بیمه مرکزی در بازار اتکائی نیز انتقاد است، ارزیابی شما چیست؟

ببینید ،اولویت های امروز صنعت بیمه، بیمه های ثالث، بیمه های درمان، توانگری شرکت های بیمه  و حرفه ای عمل کردن است ،  اتکایی شاید باور کنید که در انتها قرار بگیرد،اگرچه بحث اتکائی هم اهمیت دارد لذا ما نباید  زوم کنیم روی اتکایی و بگوییم چرا شرکتهای بیمه مستقیم اتکایی انجام می دهند، اگر توانش را دارند انجام دهند یا اینکه بگوییم یک شرکت خصوصی آمده پس دیگر بیمه مرکزی نباید اتکائی اختیاری انجام دهد، البته صراحتا بگویم من خودم موافق ورود شرکتهای بیمه مستقیم و بیمه مرکزی به بازار اتکائی نیستم اما معتقدم بازار ها پله پله توسعه پیدا می کنند پس باید اجازه داد بازار گام به گام رشد کند.
به عبارتی شرایط فعلی کشور ما به دلیل عمر کوتاه خصوصی سازی و کوچک بودن ظرفیت شرکتهای اتکائی از یک سو و اعمال تحریم ها از سوی دیگر شرایط فعلی را رقم زده است پس فعلا تا زمانیکه بازار اتکائی و ظرفیت ان رشد کند، نمی توانیم توقع داشته باشیم که بیمه مستقیم و بیمه مرکزی ورود پیدا نکنند اما با توسعه بازار باید فرصتهای رشد شرکتهای اتکائی را فراهم کنیم.

-پس شما معتقدید که زمانی باید برسد که بیمه مرکزی دیگر بیمه اختیاری نگیرد؟

بله ، نه تنها اختیاری بلکه اجباری هم نباید بگیرد.

اما در وهله اول باید به این نکات توجه کنیم که شرکت های بیمه ی ما  مشکل سودآوری دارند و سرمایه وارد شرکت های بیمه نمی شوند ریشه ی این مطلب کجاست؟ در بیمه ثالث،در بیمه درمان،در عوارضی که شرکت های بیمه به دولت می پردازند  ، ارزش افزوده می گیرند.

بنابراین اینها اولویت های اول هستند اتکایی شاید اولویت ششم باشد به عبارتی صنعت بیمه ایران هنوز در حل چالش های اولیه اش مانده است .

یکی از مشکلات این است که صنعت بیمه ی ما  بخش خصوصی اش جوان است، از سال پنجاه تا سال پنجاه وچهار ، چندین شرکت بیمه خصوصی تشکیل شد اما تا آمد قوام پیدا کند انقلاب شد و ملی شدند  و سپس دوباره خصوصی سازی از سر گرفته شد این در حالی است که  شرکت های بیمه  توسعه یافته در جهان سابقه خصوصی سازی صد ساله را پشت خود دارند.

یک چالش دیگر در صنعت بیمه ما که منشاء گرفتاری های زیادی شده است  جابجائی مداوم  است که در صنعت مشکل افرین شده است .

بنابراین اگر بخواهم صحبتهایم را جمع بندی کنم باید بگویم چالش های صنعت بیمه زیاد است از عوارض گرفته تا نرخ شکنی و تغییرات مدیریتی مداوم و خصوصی سازی جوان و …. که سبب شده صنعت بیمه کمتر به مسایلی مانند چالش های حوزه اتکائی توجه کند .

اما من  اگر بخواهم به سوال شما صراحتا پاسخ دهد باید تصریح کنم که روزی باید برسد که بیمه مرکزی اصلا به  بیمه اتکایی  اختیاری و اجباری  نداشته باشد یعنی دولت اصلا نباید اینکارها را انجام دهد و این فعالیت ها باید به  بخش خصوصی سپرده شود .

ولی اگر بخواهیم با دولت قهر کنیم، صحبت نکنیم، تعامل نکنیم، به جایی نمیرسیم. ضمن اینکه معتقدم اگر صنعت بیمه بخواهد در حوزه های مختلف حرفه ای عمل کند و خواسته هایش را از دولت بخواهد نیازمند یکسری بازنگری هاست از جمله تقوبت منابع انسانی که متاسفانه برخی مدیران چندان قوی نیستند و به اعتقاد من  به تعدادی که شرکت های بیمه خصوصی ایجاد شد، مدیر حرفه ای و قوی تربیت نشد و این خود در صنعت بیمه معضل آفرین شده است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

1  ×    =  9