فروش ۵۰۰ میلیونی بازی ایران و مراکش در سینماها و استمرار ابهامِ حقِ صاحبان فیلمها

نمایش دیدار ایران و مراکش در سالن­های سینمایی رقمی حدود ۵۰۰ میلیون تومان فروش را به همراه داشته است. اما حال باید دید که چه سهمی از این مبلغ بالای فروش به صاحبان فیلم­های روی پرده اختصاص داده خواهد شد و اساساً این تخصیص درصد بر چه مبنایی خواهد بود؟

به گزارش ریسک نیوز، اولین دیدار تیم ملی فوتبال ایران از مسابقات گروهی جام جهانی 2018 روسیه با همه حواشی و فراز و نشیب­هایش در سینماهای کشور به نمایش درآمد. نمایشی که با استقبال چشمگیری، هم در هنگام پیش­فروش بلیط­ها و هم در هنگام پخش مسابقه روبه­رو شد.

نمایش این بازی به مدت دو ساعت برای سینماهای کشور رقمی حدود 500 میلیون تومان فروش را به همراه داشته است که این مبلغ، حاصل کنار گذاشتن برنامه اکران فیلم­های روی پرده توسط سالن­دارها  و به اصطلاح خودشان استفاده صحیح از ساعت مرده سینماها در زمان برگزاری مسابقه فوتبال است.

اما حال باید دید که سینماداران، سازمان سینمایی و به طور کلی وزارت ارشاد چه سهمی از این مبلغ بالای فروش را به صاحبان فیلم­های روی پرده اختصاص خواهد داد و اساساً این تخصیص درصد بر چه مبنایی خواهد بود؟

به طور معمول از مبلغ فروش یک فیلم،50 درصد، سهم سالن­های سینمایی،10 تا 15 درصد سهم پخش کننده­ها و هزینه­های عوارض و مالیات و مابقی(35 تا 40 درصد) هم سهم تهیه­کننده و صاحبان فیلم است. اما آنچه که مورد سوال واقع شده این است که این مبلغ فروش که از پخش بازی ایران  و مراکش حاصل شده،چگونه و بر اساس چه ضابطه­ای قرار است تا با صاحبان فیلم­ها تقسیم شود؟

در حال حاضر و با صرف­نظر از فیلم­های اکران نوبت اول نوروز که همچنان سالن­های معدودی را در اختیار دارند ،حدود 10 فیلم بر روی پرده سینماها در حال اکران است.آیا این مبلغ 500 میلیون تومان با کسر سهم معمول سینمادارها(50 درصد)، به طور مساوی بین این فیلم­ها پخش خواهد شد؟ یا این درصد بر حسب تعداد سالن­هایشان خواهد بود؟و یا بر مبنای برنامه روزانه اکران آنها است؟

علی سرتیپی سخنگوی شورای عالی اکران در پایان جلسه روز سه­شنبه (22 خرداد) این شورا در مورد حق صاحبان فیلم‌ها گفت: در این باره هم صحبت شد و توافقی برای پرداخت مبلغی به صاحبان فیلم‌ها صورت خواهد.اما هیچ اشاره­ای به جزییات،درصد و ضوابط این تخصیص سهم نکرد.

این عدم برنامه­ریزی صحیح و تصمیم­گیری عجولانه و بدون کارشناسی مسئولین مربوطه است که ایجاد کننده چنین ابهاماتی شده است که گویا همچنان باید در انتظار بنشینیم تا ببینیم صاحبان فیلم­های روی پرده از نمایش این بازی­ها در طول جام جهانی چه چیزی عایدشان می شود؟

منبع: تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

12  −    =  4