آیا بیمه ایران به خروج از بنگاهداری تن می دهد؟

با نگاهی به اقدامات بانک های دولتی در راستای عمل به تاکید هیات دولت و ابلاغ وزارت اقتصاد؛

در حالیکه در پی دستور دولت و با ابلاغ به وزارت اقتصاد خروج بانک و بیمه ها از بنگاهداری تاکید شده و در این راستا بانک های دولتی ، تامین اجتماعی و … اطلاع رسانی های قابل توجهی در خصوص فروش شرکتهای زیر مجموعه در فرابورس داشته اند ، اما تا کنون از اقدامات بیمه ایران به عنوان تنها شرکت بیمه دولتی در راستای عمل به منویات هیات دولت اطلاع رسانی شفافی صورت نگرفته است.

به گزارش ریسک نیوز،در حالی واگذاری شرکتهای زیر مجموعه بانک و بیمه ها از سوی وزارت اقتصاد بنابر تصمیم هیات دولت به بانک و بیمه ها ابلاغ شده که بانک ها و تامین اجتماعی قدم هائی برای واگذاری شرکتهای زیر مجموعه خود برداشته اند اما تا کنون از اقدامات بیمه ایران به عنوان تنها شرکت بیمه دولتی و دارای چندین شرکت زیر مجموعه ، خبری نیست.

گفتنی است ،وزارت اقتصاد واگذاری کلیه نهادهای زیر مجموعه وابسته به بانک ها و بیمه های دولتی را ابلاغ کرده که ظاهرا نامه دبیر هیات دولت بنابر دستور رئیس جمهور می باشد.

چندی پیش نیز مدیرعامل فرابورس بر ضرورت واگذاری اموال مازاد بانکها، شرکت‌های بیمه، شرکتهای دولتی و شبه‌دولتی بنا بر دستور وزارت اقتصاد تاکید و از راه اندازی سامانه جدید مذاکره ادغام و تملیک خبر داد.

هامونی با اشاره به دستور وزیر اقتصاد مبنی بر فروش اموال مازاد بانکها  بیمه های دولتی گفت: قرار بر این است که اموال مازاد  و سایر شرکتهای درون پرتفوی دولت در بانک و ها بیمه ها به فروش رسد؛ این در حالی است که برای انجام اقدام عملی، تابلوی مذاکره ادغام و تملیک در بازار سوم فرابورس راه اندازی شده است..

وی افزود: تشریفات، بسیار در این حوزه کم است و تابلویی برای ورود به مذاکره و حوزه بازاریابی برای این شرکتها راه اندازی شده است. همچنین واگذاری شرکتهای دولتی، شبه دولتی، بیمه ها و اموال مازاد بانکها در این بازار انجام می شود.

هامونی، نقش فرابورس در سامانه ادغام و تملیک را کشف قیمت دانست و گفت: قواعد حراج در معاملات در فرابورس وجود دارد که بر اساس آن اقدام خواهیم کرد و خریدار همه ریسک های مربوط به شرکت را باید به عهده گیرد.

این گفته های مدیرعامل فرابورس ایران در حالی است که  تامین اجتماعی به عنوان سازمانی که دارای شرکتهای زیر مجموعه دولتی بیشماری است با فرابورس ضمن راه اندازی سامانه مذکور اقدامات قابل توجهی را برای واگذاری شرکتهای زیرمجموعه خود انجام داده است.

ضمن اینکه بانکهای دولتی نیز طی مدت اخیر واگذاری شرکتهای زیر مجموعه خود را دردستور کار قرار داده اند مانند بانک سپه ، بانک صنعت و معدن و بانک ملی.

به طور نمونه بانک صنعت و معدن روز ۲۴ بهمن ماه سال 96 در جریان معاملات بورس تهران ، بلوک ۵۱ درصدی سهام سرمایه گذاری صنعت و معدن را فروخت تا فرآیند واگذاری سهام شرکت های متعلق به بانک ها از سوی این بانک آغاز شود.

همچنین محمد رضا حسین زاده مدیر عامل بانک ملی ایران در اواخر سال گذشته با بیان این که رئیس جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی، تاکید فراوانی بر خروج بانک‌ها از بنگاه داری دارند و دستورات لازم را در این باره صادر کرده‌اند، گفت: از همین رو، بانک ملی ایران برنامه مدون و حساب‌ شده‌ای را برای اجرای این منویات به اجرا گذاشته است در این راستا شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، سهام این شرکت را در راستای سیاست های رئیس جمهور و وزارت اقتصاد مبنی بر خروج بانک ها و بیمه ها  از بنگاه داری و با نظر مثبت مدیرعامل بانک ملی ایران، از طریق مزایده و پس از طی مراحل قانونی به بخش خصوصی واگذار کرد

بر اساس این گزارش ، در حالیکه بانک ها و تامین اجتماعی در خصوص واگذاری شرکتهای زیر مجموعه خود در سطح رسانه ها اطلاع رسانی کرده اند اما تا کنون از اقدامات بیمه ایران خبری در دست نیست.

لازم بذکر است ، بیمه ایران به عنوان تنها شرکت بیمه دولتی دارای چندین شرکت زیر مجموعه از جمله بیمه ایران معین ،کارگزاری بورس بیمه ایران وهلدینگ کسب و کار سبا است که خود دارای چندین شرکت زیر مجموعه می باشد شامل مهر سیاحت سبا ، سیمرغ ، گروه اقتصادی افق و ایده های تجارت هوشمند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

69  −  63  =