سیتروئن ۱۰۰ ساله شد؛ تاریخچه ژیان در ایران (+عکس)
در حال حاضر سیتروئن و پژو با هم ادغام شده اند و محصولات این دو خودروساز بر روی یک پلت فرم ساخته می شود.
تولید این خودرو در اواخر دهه ۱۳۴۰ شمسی در شرکت سهامی سیتروئن ایران (سایپای کنونی) آغاز شد.
سیتروئن در ایران همچنین باعث بوجود آمدن شرکت سایپا با مشارکت فردی ارمنی با نام آنتوان آیسه شد.
ژیان در واقع رقیب پیکان بود که در ایران خودرو تولید می شد. در اولین عرضه در ایران ژیان به قیمت ۱۲ هزار تومان به فروش رفت، در حالی که پیکان ۱۷ هزار تومان بود.
خودرو ژیان سالهای سال در ایران ارزان ترین خودرو بود.
ژیان در ایران برای خانواده های کم بضاعتتر تولید میشد و اگر کسی امکان مالی بیشتری داشت به سمت خرید پیکان میرفت چرا که هل دادن ژیان در سربالاییها کار آسانی نبود.
با این خودرو "برادران امیدوار" از ایران توانستند دور دنیا سفر کنند.
پس از انقلاب اسلامی در سال 57 تولید این خودرو اندک اندک کاهش یافت و شرکت سایپا یک خودروی فرانسوی دیگر یعنی رنو ۵ را جایگزین آن کرد.
پس از رنو نیز نوبت به پراید رسید.
منبع: عصرایران