تاثیر قیمت دلار در سودآوری برخی از سهم‌ها

مدیرعامل کارگزاری آریا نوین گفت: سال جاری افزایش قیمت دلار ادامه دار خواهد و ممکن است این افزایش روی بازار‌های موازی تاثیرگذار باشد.

علی مولایی ضمن تبریک سال نو بیان کرد: درحال حاضر افزایش قیمت دلار کوتاه مدت است و این افزایش از سمت و سوی بانک مرکزی کنترل می‌شود.

وی ادامه داد: بانک مرکزی می‌تواند اثر کوتاه مدت این افزایش را از طریق عرضه‌های مختلف در صرافی‌ها کنترل کند اما؛ اگر این افزایش قیمت دلار ادامه دار شود و کنترل اثرگذاری بلندمدتش سخت‌تر خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: مهم‌ترین سیاست بانک مرکزی بر کنترل کوتاه مدت نرخ ارز است اما؛ اگر فعالین بازار سرمایه احساس کنند که این افزایش بلند مدت و ادامه دار خواهد بود احتمال دارد که سرمایه خود را از این بازار خارج کنند و به سمت بازار‌های موازی روانه شود.

مولایی افزود: افزایش قیمت ارز به صورت بنیادین بر روی بازار اثرگذار است و این نکته در شرکت‌های صادراتی حائز اهمیت است چراکه وقتی قیمت ارز در سامانه نیمایی و بانک مرکزی افزایشی شود به تبع آن میزان صادرات و سود شرکت‌ها فزونی می‌یابد.

مدیرعامل کارگزاری آریانوین درباره وضعیت بازار در سال جاری گفت: امسال نقدینگی در بازار پراکنده خواهد بود و قیمت سهم‌ها رشد چند درصدی تجربه نمی‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: این رشد چند درصدی قیمت سهام در بازار برگرفته از تجدید ارزیابی شرکت‌ها و افزایش قیمت دلار بوده اما؛ سال جاری این افزایش چند درصدی در بازار رخ نمی‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره عرضه‌های سال جاری نیز اظهار داشت: امسال باتوجه به عرضه اولیه گرو‌های پتروشیمی و پالایشی و همچنین تامین اجتماعی بازار پرسودی خواهیم داشت.

مولایی در نهایت افزود: سهامداران امسال نباید انتظار سود ۲۰۰ الی ۳۰۰ درصدی از سهام خود را داشته باشند چراکه ممکن است برخی از نقدنیگی‌ها از بازار خارج شده و در راستای رونق کارگاره‌های کوچک و یا در بخش معامله گری و دلالی در بازار‌های موازی صرف شود.

منبع: پول نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

16  +    =  24