بانکها همچنان منتظر پهنای باند مطلوب

موضوع تعامل بین سیستم بانکی و مجموعه مخابراتی کشور متأسفانه به لحاظ تأمین مطالبات و خواسته های باقی مانده سیستم بانکی طی دوسال اخیر تفاوتی نکرده است. بانک ها راضی هستند اما مطالبات معوق ما از جمله بحث sla و کیفیت و پشتیبانی چندان پیشرفت محسوسی نکرده است. / در دنیای پیشرفته در زمینه پهنای باند تقاضا به صورت نامحدود و عرضه به صورت نامحدود است./مخابراتی ها معتقدند که باید زیرساخت خودشان را توسعه بدهند و تصور دوستان ما تصور بیت و بایت مالی بوده است در حالی که ما می خواهیم پروفایل مشتری بسازیم و حتی تصویر مشتری را همکار ما در هر نقطه از ایران ببیند.

به گزارش ریسک نیوز،از بانکداری الکترونیک،از روزی که در بانک  مرکزی بحث sla مطرح شد تا اکنون دست کم 7 سال می گذرد. در سال 86 بحث تفاهم نامه سطح خدمات مطرح شد و طی مذاکراتی با وزات ارتباطا پیش نویسی هم تهیه شد اما اکنون بانکها از همان  خدماتی استفاده مسی کنند که ذر شبکه خانگی نیز موجود است. این در حالی است که شالوده کسب و کار بانکی با با شبکه ارتباطی چنان در هم تنیده است که نمی توان این دو را از هم تفکیک کرد. اما به هر تقدیر بانکها همچنان منتظر روز هستند که به تفاهم عملی برای ایجاد یک زیرساخت اختصاصی دست یابند.
در گفتگو با علی رضا  لگزایی، رئیس هیات مدیره  بانک ملت  معتقد است بانکها برای ارائه خدمات مناسب حداکثر ظرفیت های پهنای باند مخابراتی را نیاز دارند این گفتگو از پی می آید.

**********************************

مسئله تفاهم سطح خدمات اکنون در چه وضعیتی است ؟

موضوع تعامل بین سیستم بانکی و مجموعه مخابراتی کشور متأسفانه به لحاظ تأمین مطالبات و خواسته های باقی مانده سیستم بانکی طی دوسال اخیر تفاوتی نکرده است. بانک ها راضی هستند اما مطالبات معوق ما از جمله بحث sla و کیفیت و پشتیبانی چندان پیشرفت محسوسی نکرده است. طی چندماه اخیر با تغییراتی که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شده، فرصت نکردم جلسه یا نشستی داشته باشم اما خیلی امیدوارم که کارهایی در حال انجام است و افرادی که در تیم جدید مدیریتی وزارتخانه هستند، هم متخصص هستند و هم با صنعت بانکی آشنا هستند و به علاوه فکر می کنم نیتشان این باشد که مطالبات سیستم بانکی را تأمین کنند. در رابطه با sla و پشتیبانی هیچ اقدامی درباره تعرفه ها انجام نشده و مخاطب ما وزارتخانه نبوده و شرکت مخابرات ایران بوده است. پاسخ شرکت مخابرات طی چندسال گذشته این بوده است که هم احتیاج به تأمین زیرساخت داریم و هم به اصلاح تعرفه نیاز داریم. حرف مخابرات طی چندسال گذشته این بوده است که در عنوان های تعرفه ای آنها کیفیت سرویس دهی به شبکه بانکی وجود ندارد و پشتیبانی 24 در 7 به شبکه بانکی پیش بینی نشده است. پشتیبانی شرکت مخابرات مثل بسیاری از قسمت های دیگر که پشتیبانی گویا دارد، باید اطلاعات به آن داده شود و تیکت برایش صادر شود و تعهد مخابرات این است که بین 48 تا 72ساعت رفع خرابی کند؛ یعنی تفاوتی بین تکنولوژی خطوط دیتا با خط تلفن نیست.

مسأله شاب چه شد؟

زمانی که این راه حل مطرح شد یکی از راهکارهای تأمین خواسته سیستم بانکی برای اینکه یک شبکه مطمئن و پایدار طراحی کنند این بود که شرکتی به نام شاب تأسیس شود. این شرکت با کمک سرمایه گذاری در سیستم بانکی و حاکمیت وزارت ارتباطات به صورت اختصاصی شبکه ای برای بانک ها می توانست طراحی کند؛ از این طریق هم هزینه سرمایه گذاری از طریق بانک ها تأمین می شود و هم از طریق نگه داری و پشتیبانی خدمات ارزش افزوده این شرکت به سودآوری برسد. پهنای باند هم یکی از مطالبات سیستم بانکی بود که تأمین نشد.

استاندارد پهنای باند چقدر است و چقدر ما کم داریم؟

 در دنیای پیشرفته در زمینه پهنای باند تقاضا به صورت نامحدود و عرضه به صورت نامحدود است. در همین کشور ترکیه گزارشی داشتیم که روی دستگاه های خودپرداز مدیای اینتراکتیو تصویری گذاشتند. یعنی برای مشتریان کم سواد یک کلید ویدئو سرویس دارد که به مرکز ارتباطات زنده وصل می شود و یک کاربر به صورت زنده روی محیط می آید و مثلا می گوید: شما چه می خواهید و بعد از اینکه قطعیت هویت این فرد مشخص شد،لازم به وارد کردن عدد پول درخواستی نیست و خود دستگاه انجام می دهد.بر این اساس یکی از محدودیت های جدی ما برای توسعه سیستم بانکی پهنای باند است. مخابراتی ها معتقدند که باید زیرساخت خودشان را توسعه بدهند و تصور دوستان ما تصور بیت و بایت مالی بوده است در حالی که ما می خواهیم پروفایل مشتری بسازیم و حتی تصویر مشتری را همکار ما در هر نقطه از ایران ببیند. فراخوان تصویر با فراخوان بیت و بایت بسیار متفاوت است و پهنای باند خوبی می خواهد. در حال حاضر ما با ثبت احوال مشکل داریم و فایلی که در آن تصویر وجود دارد را به ما ارائه می دهد اما پهنای باند در بعضی از نقاط تصویر خوانایی به ما نمی دهد و کاربر و همکار من راضی نیست. مثلا بسیاری از خدمات اداری ما معطل پهنای باند است؛ یعنی به لحاظ اینکه کسب وکار جامع(کر بیزنس) ما بانکداری است، تمام ظرفیت های مخابراتی مان را صرف عملیات می کنیم چون پهنای باند محدود است. به محض اینکه همکار ما در شعبه می خواهد ریپورت های سنگین تری را فراخوان کند، به او اجازه نمی دهیم و به او می گوییم بعد از ساعت 2 بعد از ظهر یا قبل از ساعت 8 صبح این کار را انجام دهد. این ها همه به واسطه پهنای باند است. مثلا صورت های مالی شرکت های بزرگ را به صورت فیزیکی جابجا می کنیم و یا از ابزارهایی مثل ایمیل استفاده می کنیم. ما با وضیعت پهنای باند آنلاین در شبکه خودمان نمی توانیم تمام سوابق پرونده مالی یک شرکت بزرگ را کامل منتقل کنیم. مقداری مستندات وجود دارد که باید توسط مراجع بالاتر دیده شود. بنابراین پهنای باند مورد نیاز ما این است که به نهایت توان زیرساختی کشور نیاز داریم. الان یک ویدئو کنفرانس در بانک خودمان داریم که فقط بعد از زمان اداری استفاده می کنیم و قبل از آن امکان پذیر نیست. این باعث اتلاف منابع می شود چون در 8 ساعت اول که همکارمان آمادگی یادگیری دارد، نمی توانیم کاری انجام دهیم. در سطح شعبه 256 سرعت داریم و در برخی نقاط 528 سرعت می دهند. ما حداقل احتیاج به 2 مگابایت در سطح شعبه داریم.

فکر می کنید چه پهنای باندی پتواند نیازهای بانک را پوشش دهد؟

طی سال های آینده فکر می کنم حداقل بانک ملت احتیاج به 10 مگابایت سرعت دارد. اگر بخواهیم کسب و کارمان صحیح باشد، حداقل به دو مگابایت سرعت احتیاج داریم. اگر بدانیم که این سرعت می خواهد به 10 مگابایت برسد، ظرف یکسال خدمات و ارزش افزوده را چنان ارتقا می دهیم که بر این بستر پهنای باند سوار شود.

از سمت مشتری چه مشکلاتی برای بانک بخاطر کبود پهنای باند ایجاد شده است

  یکی از دلایل توفیق پیدا نکردن ما در توسعه اینترنت بانک مربوط به پهنای باند خانگی و اداری می شود. به طور کلی تعدادی از ادارات پهنای باند قابل قبولی دارند و بیشتر مشتریان فعال ما کارمندان خصوصی و دولتی شرکت های بزرگ هستند. وقتی کاسبی نمی تواند به سرعت اینترنت خود اطمینان کند و می ترسد که در کشاکش این عملیات، اینترنت قطع شود، ترجیح می دهد یا به شعبه یا به دستگاه های خودپرداز مراجعه کند. بحث پهنای باند از منظر مشتریان هم برای ما سد ایجاد کرده است. در سال 92 ما یک پروموشن برای خدمات الکترونیک ایجاد کردیم و 500 نفر را در کشور به کار گرفتیم و آموزش دادیم تا ابزارهای پرداخت الکترونیک را ترویج و آموزش دهند. بیشتر استقبال ها برای تلفن همراه و تلفن بانک است. تلقی ما این بود که به دلیل دسترسی بیشتر، مشتری مایل به استفاده از تلفن همراه است. در عارضه یابی مشتریان علت اصلی را این می دانند که پهنای باند در اینترنت خانگی قوی نیست و ما با پیامک سریع تر به هدفمان می رسیم؛ در صورتی که حوزه خدمات بانکی روی همراه بانک خیلی پایین تر از اینترنت بانک است. هرچه پهنای باند وسیع تر شود، در کاربری های داخل و بیرون باعث می شود که مردم از محل کار و زندگی خودشان خارج نشوند. خارج شدن به معنای مصرف سوخت و هزینه بیشتر می شود. در دولت جدید خوشبختانه پیغام های مثبتی وجود دارد و امیدوارم براساس این وعده ها اتفاقی بیفتد.

درصد دسترسی شما از آن جهت که اختلال در آن نباشد، چقدر است؟

در داخل بانک از طریق اینترنت مصرف زیادی نداریم و بیشتر در زمینه ادمین ها ، ایمیل ها و عملیات غیر بانکی است. منظورم از پهنای باند خطوط مخابراتی زمینی است. معمولا صدای مشتری به ما می گوید که سطح دسترسی زیر 90 درصد است. استدلال حوزه ارتباطات این است که فروشندگان اکانت های اینترنتی به درستی به استانداردها پایبند نیستند. مثلا معتقدند این فروشندگان اکانت های متعلق به 100 نفر را به 1000 نفر می فروشند و این اختلال ایجاد می کند. با آمدن فیبر خانگی طی 10 سال آینده، آرمان محیط زیست پاک ایده آل نه تنها برای بانک بلکه برای سازمان های دولتی و غیردولتی عملی می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

9  ×  1  =