شورای عالی بیمه همه ذینفعان را پوشش نمی دهد

مدیر عامل بیمه پاسارگاد در گفتگو با ریسک نیوز:

هنوز سهم غالب بیمه ایران در بازار وجود دارد و این امر سبب می شود حضور بیمه ایران در شورای عالی بیمه که طبق قانون هم می باشد قابل نقد شود در حالیکه اگر بیمه ایران سهم منطقی خود را در بازار حفظ کند مسلما می تواند در شورای عالی بیمه در کنار عضو سندیکای بیمه گران نقش مفیدی ایفا کند و از نقاط قوت این شورا تلقی شود.

به گزارش ریسک نیوز،معصوم ضمیری ، مدیر عامل بیمه پاسارگاد ، در گفتگو با خبرنگار ریسک نیوز در خصوص ساختار شورای عالی بیمه و اثر گذاری ان بر صنعت بیمه کشور عنوان کرد:شورای عالی بیمه در تمام دوره ها بیش تر از افراد از بیمه مرکزی متاثر بوده است و اعضا از سیاست گذاری های بیمه مرکزی پیروی می کردند و عموما نظرات کارشناسی بیمه مرکزی را می پذیرفتند.

وی در خصوص جایگاه بیمه ایران در شورای عالی بیمه تصریح کرد: در صورتی که بیمه ایران شرکتی باشد که نقش انحصاری در بازار نداشته باشد ، با توجه به اینکه نماینده سندیکای بیمه گران نیز یکی دیگر از اعضا شورای عالی بیمه محسوب می شود می تواند از نقاط قوت این شورا تلقی گردد و به عبارتی سهم تصمیم گیری ها در شورای عالی بیمه بین بخش خصوصی و دولتی یکسان خواهد بود و بدون شک این شورا حرفه ای تر عمل خواهد کرد.

ضمیری ضمن تشریح جایگاه بیمه ایران در شورای عالی بیمه افزود: اما اشکال اینجاست که هنوز سهم غالب بیمه ایران در بازار وجود دارد و این امر سبب می شود حضور بیمه ایران در شورای عالی بیمه که طبق قانون هم می باشد قابل نقد شود در حالیکه اگر بیمه ایران سهم منطقی خود را در بازار حفظ کند مسلما می تواند در شورای عالی بیمه در کنار عضو سندیکای بیمه گران نقش مفیدی ایفا کند.

در کاهش انحصار سلیقه ای عمل نشود

ضمیری با تاکید براینکه با نظارت صحیح باید قواعد بازی در بازار در میان شرکت ها یکسان باشد ، افزود: در صورتیکه نظارت نظامند و منطقی در بازار حکم فرما باشد شرکت های بزرگ تر به اعتبار دولت و سهم بازاری که در اختیار دارند عرصه را بر سایر شرکت ها تنگ نخواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه نظارت باید به سمتی رود که حقوق شرکت های کوچک و بزرگ رعایت شود، عنوان کرد: البته اگر یک بازار به شکل اصولی و منطقی شکل بگیرد این امکان نباید ایجاد شود که شرکت بیمه ای انقدر بزرگ شود که بتواند تصمیمی را به ضرر کوچکتر ها ودر راستای منافع خود بگیرد که در قانون تجارت نیز به این مساله اشاره شده است.

مدیر عامل بیمه پاسارگاد با اشاره به عزم وزارت اقتصاد و بیمه مرکزی برای کاهش ضریب انحصار در صنعت بیمه گفت : به اعتقاد من برای رفتن از وضعیت موجود و حرکت به وضعیت مطلوب باید یک برنامه قانون مند و منطقی وجود داشته باشد و برای حرکت در این راه سلیقه ای و احساسی عمل نشود .

وی تاکید کرد بازار باید به صورت هدفمند و با تدابیر اجرایی صحیح به سمت کاهش انحصار پیش رود.

ضمیری با بیان اینکه طی یکسال اخیر اراده لازم برای نظم بخشی به بازار بیمه و ایجاد شرایط رقابتی شکل گرفته است ، اظهار داشت: البته در ساختار بیمه مرکزی طی سال های گذشته موانعی وجود داشته که تحقق نظم بخشی در این صنعت را با چالش مواجه کرده است .

وی در این خصوص ادامه داد: تغییرات مدیریتی که طی سال های گذشته در بیمه مرکزی صورت گرفت جدای از شخص ، ثبات بازار را با مشکل مواجه کرد .

وی با بیان اینکه  بیمه مرکزی یک سازمان سیاست گذار و استراتژیک است و سلایق مختلف مدیریتی در ان بازار را آزار می دهد ، عنوان کرد: بیمه مرکزی در یک دوره حدود 24 ساله فقط دو رییس کل داشت اما در یک دوره حدودا 8 ساله 4 رییس کل عوض کرد که مسلما تغییرات مدیریتی مداوم در سیاست گذاری های اتخاذ شده اثر گذار خواهد بود به خصوص اینکه تغییرات اعمال شده ، همسو و در یک راستا نباشد.

ضمیری یادآور شد: در حال حاضر اراده لازم برای تحول در صنعت بیمه وجود دارد و مجموعه بیمه مرکزی می تواند با نظارت هدفمند بازار را به سمت و سویی پیش ببرد که اشکالات موجود یعنی انحصار ، آشفتگی بازار و… حل شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  8  =  8